Besparing med ny panna?

Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Jag får aska ur 8 - 10 gånger per år, sotar nog fem gånger.

Har förövrigt hämtat en pall Smålandspellets idag, ska bli intressant att se hur den fungerar. Bytet från Vestmarka till småländskt blir nog vid månadsskiftet.

Ha det bra!
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Besparing med ny panna? Som jag nämnt tidigare så är pannan endast att anses som värmeväxlare. Det kanske blir billigare att byta brännare? Det är så mycket som spelar in. Tycker nog att man mera ska titta på kombinationen brännare/panna, oftast så blir det nog ingen större besparing med en ny panna till bef. brtännare, det kan verka funka bra med murstock och allt, men kolla temperaturen i toppen av skortsten, murstocken har stått i 100 år, ny pelletsbrännare eller panna så kanske man knäcker den på 10 år när man jagar tempar... läste någonstans att 1% förbränningsverkn.grad motsvarade 13-15% i rökgastemp.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Hej.

Har idag inhandlat två skivor 5 cm markisolering från roxull som jag ska isolera toppen på pannan med. Tror ni att jag kommer att göra någon besparing på pelletsförbrukningen med detta?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Turbo skrev:Hej.

Har idag inhandlat två skivor 5 cm markisolering från roxull som jag ska isolera toppen på pannan med. Tror ni att jag kommer att göra någon besparing på pelletsförbrukningen med detta?

Mvh Daniel
Svar ja småning bespara, inte har jag mätat som jag har på min panna nu med tre väggor 10 cm tjock cellplast som jag hade blev över från min dräningsisolering och 5 cm ovanpå. det lät besparing men hur mkt vet jag inte. Fast mitt pannrum blev kallare runt 19Cº medan då utan cellplast hade runt 24Cº. Då betyder att varmvatten i panna håller längre tid och längre mellan sekvens starta brännare kan man säga eller hur vad kan erfarent säjer som har testat.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Håkan S
Lärjunge!

Besparing...

Inlägg av Håkan S »

"på min panna nu med tre väggor 10 cm tjock cellplast " Är du medveten om hur brandfarlig cellplast är? Jag avråder verkligen alla som läser att andvända polysteren i närheten av pannrummet. MVH HSE.
Skriv svar