Larm till PX20?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
50bmg
Späd planta

Larm till PX20?

Inlägg av 50bmg »

Hej alla!!

Jag har en px20 byggd år 2000 som är ombyggd till varmluftständning med 5,3 processor ett sk "20graders chip" är på gång eftersom jag kör mot en acktank.Nu är min fråga, finns det någon utgång på kopplingslisten för ett yttre larm? Har byggt en gsm-uppringare som triggas av antingen en svag ström eller ett relä som bryter (NC) om någon känner till något om detta vore jag väldigt tacksam för den infon.

Mvh Mathias..
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Du kan ju ta signalen från den röda dioden ..ja när brännaren strular och stannar så tänds ju den röda dioden och då kan man koppla på en krets med relä på den som drar igång din uppringare

Ex den här kan du köra med ... www.kjell.com och sök på B197

Okey det finns ett antal lediga plintar på panelen ..kan ju vara så att det finns någon där som indikerar ex driftstopp ..ta kontakt med kmp
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
50bmg
Späd planta

Inlägg av 50bmg »

Jag har provat precis detta som du föreslår med just det relät från kjell o co, det ingår i min uppringare men när jag kopplar in på den röda dioden så beter sig brännaren konstigt ,fläkten hackar och vill inte gå jämnt men så fort jag kopplar ur den så går den som vanligt igen.först trodde jag att det gick ström "baklänges" från relät och in i brännaren men det kom ingen ström från varken brännaren eller relät, förrän jag kopplade ihop relät med dioden då kunde jag mäta en svag ström som fick det hela att bära sig väldigt konstigt åt. Jag har skrivit till KMP men in fått något svar än, så jag tänkte att jag hör mig för här också för det finns ju mycket kunnigt folk här också.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Lät du dioden vara kvar ? eller ersatte du dioden med reläet ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
50bmg
Späd planta

Inlägg av 50bmg »

Jag lät dioden vara kvar, skulle jag tagit bort den?
50bmg
Späd planta

Inlägg av 50bmg »

Borde kanske tala om att när jag provade dette hade jag inte något avbrott så den röda dioden lyste alltså inte, det betedde sig konstigt i allafall
Pellx Px20, Viadrus panna, 750lit acktank, CBJ thermomatic, Laddomat 21
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Beror ju på lite, reläkortet är väl transistorstyrt antar jag eftersom det bara drar 5mA, det står att drivspänningen är 12V, är denna separat från insignalen som drar reläet eller ska det vara 12V på reläingången och ingen annan matning ?

I så fall så beror det ju lite på hur elektroniken i brännaren är konstruerad och vad är för drivspänning till lysdioden.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
50bmg
Späd planta

Inlägg av 50bmg »

insignalen på reläkortet delar jord med drivspänningen.och dioden på brännaren har en drivspänning på 1.65 volt. Hade jag bara vetat hur man gör skulle jag lagt ut en bild på prylarna.
50bmg
Späd planta

Lösningen!!

Inlägg av 50bmg »

Jag använde ett skymmningsrelä (velleman MK125) och satte fotocellen i en hållare över den röda dioden, när den tänds "ser" skymmningsrelät det och bryter kretsen till uppringaren som ringer till mig. Det fungerar kanonbra. :D
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Måste bara få skriva... det är en fröjd att läsa hur ni har klurat, hittat på, knåpat ihop och fått det att fungera. Mera sådant! Kanske skulle ha en ny sektion i forumet? Hemmabyggen eler nåt sånt?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Martin Sköld
Entusiast!

Re: Lösningen!!

Inlägg av Martin Sköld »

50bmg skrev:Jag använde ett skymmningsrelä (velleman MK125) och satte fotocellen i en hållare över den röda dioden, när den tänds "ser" skymmningsrelät det och bryter kretsen till uppringaren som ringer till mig. Det fungerar kanonbra. :D
smart! Jag blir imponerad av enkla lösningar.
inga ingrepp på befintligt system, det känns driftsäkert.
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Har ett schema på min och det finns en larmutgång.
J4-5 till J4-6 Är en flytande utgång från en optokopplare
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Raketen
Ungskog

Inlägg av Raketen »

Vad är det för schema du har på brännaren?
Pellex P20 -02 Biosolpanna+solfångare
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Ett fax, som jag fick av min leverantör som i sin tur fått det från PELLEX.
Just för jag sökte en larmutgång.

Har funderat på att programmera en egen krets men lagt det åt sidan pga tidsbrist.

Anledningen till att jag skulle vilja ha en egen konstruktion är att jag skulle vilja styra den med seriell komunikation. Läsa ut gångtid m.m.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Raketen
Ungskog

Inlägg av Raketen »

Skulle man kunna få en kopia?
Pellex P20 -02 Biosolpanna+solfångare
Skriv svar