Begagnad effektiv panna vimlar det ju inte av,men jag menar att man kan få vissa "kassa" pannor riktigt bra men det kräver modifiering o klurighet i olika grad o steg.Rätt så!!!
MVH: UB
Kan bara säga vad jag skulle ha gjort.stingray skrev:Nu börjar det bli intresant, en ny pelletspanna är inte aktuellt att skaffa. Som det känns just nu så finns dessa alternativ:
1; byta brännare till en som passar antingen i luckan ovanför oljebrännaren eller i brännar hålet. med osäkert resultat och garanterat omständig sotning som följd.
2; Joxa till nuvarande pannan på något sätt så att det blir acceptabel förbrukning, tveksamt om detta går.
3; Slänga ut brännaren, lägga pengar på acktankar och börja hugga ved, tidsödande, skitigt men billigt.
4; Hitta en panna på blocket för en billig peng som funkar till A3:an, tips på lämpliga modeller mottages tacksamt.
5; Lägga en massa pengar på en luft/vatten pump, dyrt men bekvämt
Många alternativ finns det, inget lockar. Det enda jag vet just nu är att något måste göras och en splirrans ny pellets panna köper jag inte.
Vad hade ni gjort i denna situationen?
//David
Att rökgastempen sjunker vid lägre effekt är naturligt men det betyder inte att verkningsgraden ökar. Du får lägre förluster räknat i effekt (W) men samtidigt ökar gångtiden så förlusterna i energi (Wh) ökar troligtvis.stingray skrev:Har funderat lite och fått lite uppslag på eventuella förbättringar. har börjat med att ställa ner brännaren på 60% från tidigare 80%, verkar som att rökgastempen sjönk en del.