Dålig pelletsanläggning..

ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) jag har iallafall lyckats modda min med gotagbart++, bra resultat,tycker jag iallafall..Tipps behöver man nästan alltid i såna här sammanhang..
Begagnad effektiv panna vimlar det ju inte av,men jag menar att man kan få vissa "kassa" pannor riktigt bra men det kräver modifiering o klurighet i olika grad o steg.Rätt så!!!
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

stingray skrev:Nu börjar det bli intresant, en ny pelletspanna är inte aktuellt att skaffa. Som det känns just nu så finns dessa alternativ:

1; byta brännare till en som passar antingen i luckan ovanför oljebrännaren eller i brännar hålet. med osäkert resultat och garanterat omständig sotning som följd.

2; Joxa till nuvarande pannan på något sätt så att det blir acceptabel förbrukning, tveksamt om detta går.

3; Slänga ut brännaren, lägga pengar på acktankar och börja hugga ved, tidsödande, skitigt men billigt.

4; Hitta en panna på blocket för en billig peng som funkar till A3:an, tips på lämpliga modeller mottages tacksamt.

5; Lägga en massa pengar på en luft/vatten pump, dyrt men bekvämt

Många alternativ finns det, inget lockar. Det enda jag vet just nu är att något måste göras och en splirrans ny pellets panna köper jag inte.

Vad hade ni gjort i denna situationen?

//David
Kan bara säga vad jag skulle ha gjort.
Skaffat en bra beg. oljepanna och en lämplig framåtbrinnande brännare.
Sålt A3:an på Blocket för 8000:-
Jag drömde om Bequem eller A4 men det blev en oljepanna och jag tycker nu det spelar mindre roll. Driftsäkert, bra verkningsgrad och litet underhåll. Jag har inte ens kopplat in elpatronen ännu.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Jag kan nog fixa en bra beg panna till dig. Bor du i närheten av Hässleholm/Skåne kanske.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) spelar väl kanke igentligen ingen större roll om du har en frammåtbrinnande eller en uppåtbrinnande brännare den senare har fördelar med förbränningen sägs det , men visst är det väl lättare att hitta panna till en frammåt brinnande, men nu har S en brännare och om den funkar bra så finns det billig beg pannor att köpa som den funkar bra i, man får väl modda lite. men man kan ochså göra som Torsten föreslår, tänk på att pannan har bra askutrymme etc.brukar kunna vara si o så med det i oljepannor..
UB
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) PS: Diom Topp är nog ingen bra panna ihop med ecoTec A-3/A-4.
2 grannar har sån panna ,skulle själv inte köra EcoTec i den..
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har funderat lite och fått lite uppslag på eventuella förbättringar. har börjat med att ställa ner brännaren på 60% från tidigare 80%, verkar som att rökgastempen sjönk en del.
Har även pratat med en som hade funderingar på om man kunde bygga nån form av förugn där själva förbränningen kunde ske för att sedan leda in rökgaserna i pannan genom oljebrännarhålet. En del jobb men skulle kanske kunna fungera eller vad tror ni?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

stingray skrev:Har funderat lite och fått lite uppslag på eventuella förbättringar. har börjat med att ställa ner brännaren på 60% från tidigare 80%, verkar som att rökgastempen sjönk en del.
Att rökgastempen sjunker vid lägre effekt är naturligt men det betyder inte att verkningsgraden ökar. Du får lägre förluster räknat i effekt (W) men samtidigt ökar gångtiden så förlusterna i energi (Wh) ökar troligtvis.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
soltomten
Gallringsobjekt

Inlägg av soltomten »

Jag har också en Diom Topp och har använt en framåtriktad Torsbyugnen brännare i den. Jag kan bara hålla med om att pannan inte var speciellt effektiv.

Det jag gjorde var att lägga in en plåt ovanpå vedeldstaden som ledde alla rökgaserna in i oljeeldarutrymmet. Plåten delade hålet mellan eldstäderna på höjden så den ledde in rökgasen till oljedelen under plåten och sedan kom rökgasen tillbaka ovanför plåten och ut i skorsten. Den blev helt klart effektivare än innan och jag körde på det sättet i fem år med gott resultat. Draget blev lite känsligare med plåten i, men det funkade med effekter upp till 15 kW i alla.

Håkan
Skriv svar