Montage av dragbegränsare

Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Grattis. Du har en manuell dragbegränsare, regleras kontinuerligt mer än 10 ggr/sek.

Skämt åsido. Den platsen där din vent-ventil sitter verkar vara som klippt och skuren för en självreglerande dragbegränsrare.

Ventilationen i rummet kommer att funka och bli behovsstyrd så att säga.

Det här är en redigering av mitt inlägg!
Det ser ut som du har rätt grejjer på rökröret från pannan så den ventilen ska nog stängas
Tittade inte ordentligt på ditt foto innan jag svarade
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo men om man öppnar den så får man mindre drag igenom pannan vilket borde betyda mindre stilleståndsförluster?
Eller tänker jag helt galet?
deleted
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Danne82 skrev:Har en lite fråga också angående luft, har denna ventil sittande på murstocken, ska den vara öppen eller stängd?

Bild
Hej Danne

Jag har en fråga, du eldar med ved?
Tittar på din bild, och ser pilen till ventilen, kan vara så att den dragluckan inte räckt till att utbalansera draget helt = dragbegränsaren är för liten
för att kompensera detta har förmodligen denna lucka blivit en lösning.

Dragbegränsaren är special bestäld och anpassad lucka till CTC och är en KW Z130 i storlek. Det är en lillebror till KW Z 150 och denna finns bara i runt utförande.

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Danne82 skrev:Har en lite fråga också angående luft, har denna ventil sittande på murstocken, ska den vara öppen eller stängd?

Bild
Hej Danne

Jag har en fråga, du eldar med ved?
Varför jag undrar, ser att din dragbegränsare är så gottsom helöppen
och här slutar den att dragbegränsa = mer drag än luckan klarar att dragbegränsa.
Tittar på din bild, och ser pilen till ventilen, kan vara så att den dragluckan inte räckt till att utbalansera draget helt = dragbegränsaren är för liten
för att kompensera detta har förmodligen denna lucka blivit en lösning.

Dragbegränsaren är special bestäld och anpassad lucka till CTC och är en KW Z130 i storlek. Det är en lillebror till KW Z 150 och denna finns bara i runt utförande.

MVH
Ruben
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Nej ctc 1100 har jag eldar endast med pellets.
Men pannan är bytt -93 och jag vetr inte vad som att i innan det så det kan mycket möjligt ha varit en vedpanna men när jag köpte huset fanns där ingen förvaringsmöjlighet för ved eller någon acktank så jag tror inte det men det är väll möjligt att vedförådet blev en bastu och acktanken skrotades när de installerade oljebrännaren och oljetanken.

Kommer nog aldrig att få veta heller då ägarna som hade kåken då är avlidna.
deleted
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Danne82 skrev:Nej ctc 1100 har jag eldar endast med pellets.
Men pannan är bytt -93 och jag vetr inte vad som att i innan det så det kan mycket möjligt ha varit en vedpanna men när jag köpte huset fanns där ingen förvaringsmöjlighet för ved eller någon acktank så jag tror inte det men det är väll möjligt att vedförådet blev en bastu och acktanken skrotades när de installerade oljebrännaren och oljetanken.

Kommer nog aldrig att få veta heller då ägarna som hade kåken då är avlidna.
Hej
Den extra manuelt ställbara luckan är en nödlösning för att dragbegränsarens storlek inte räcker till att begränsa draget fullt ut.

Om jag ser rätt är dragbegränsarens lucka nära fullt öppen ?
Vill du ge lite data om skortenen ?
Skorstens area = storlek på skorstens hålet höjden i meter
och din pannas rökgas temperatur före dragbegränsaren
så kan jag tipsa dig hur bästa lösningen ser ut .

MVH
Ruben
p2008
Späd planta

Inlägg av p2008 »

Tar mig friheten och lånar tråden lite.
Vi installerade en Ecoflex i september och installatören justerade pannan vid det tillfället. Installatören tyckte jag skulle komplettera med en dragbegränsare och det har jag nu gjort, en tigex 25 som jag satte dit själv. Behöver man justera om brännaren efter installationen av dragbegränsaren?
I manualen till pannan står det att rekommenderat skorstensdrag är 1 - 2,5 mmvp.
Hur och var i skorstenen mäter man draget? Vad är det optimala värdet egentligen (skulle vilja ha en mer "exakt" siffra)?
Ursäkta nybörjar frågorna, men nånstans måste man ju börja om man ska lära sig nåt :wink: .

Panna: CTC Ecoflex
Skorsten: 7m med 100mm insatsrör
125 kvm uppvärmt, 110 kvm "sval" källare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

p2008 skrev:Tar mig friheten och lånar tråden lite.
Vi installerade en Ecoflex i september och installatören justerade pannan vid det tillfället. Installatören tyckte jag skulle komplettera med en dragbegränsare och det har jag nu gjort, en tigex 25 som jag satte dit själv. Behöver man justera om brännaren efter installationen av dragbegränsaren?
I manualen till pannan står det att rekommenderat skorstensdrag är 1 - 2,5 mmvp.
Hur och var i skorstenen mäter man draget? Vad är det optimala värdet egentligen (skulle vilja ha en mer "exakt" siffra)?
Ursäkta nybörjar frågorna, men nånstans måste man ju börja om man ska lära sig nåt :wink: .

Panna: CTC Ecoflex
Skorsten: 7m med 100mm insatsrör
125 kvm uppvärmt, 110 kvm "sval" källare.
Hej 2008
En rekomendation om skorstensdrag vid pellets eldning
är 10 till 15 Pa undertryck och mäts före din Tigex 25 dragbegränsare.
Om Tigex 25 blir fullt öppen vid denna inställning är dena en förliten dragbegränsare, det som händer i det läget är bara att här slutar den att reglera, då den inte kan kompensera draget fullt ut.

Har jag varit tillräckligt tydlig i min information ?

MVH
Ruben
p2008
Späd planta

Inlägg av p2008 »

Tackar för svaret olle, du var så tydlig att tom. jag förstod.
Var nere och mätte justeringen på tigexens axel och den var 23mm vilket borde vara ok inställning. Enligt anvisningarna så är 20mm=10pa och 30mm=15pa.
Den stänger när pannan startar för att sedan pendla mellan 20 och 40mm under driften. Det är en bit kvar till fullt öppen som är ca 65mm.
När det blåste som värst idag fladdrade den och stod helt öppen nån sekund.
Finns det nån "lågprisvariant" på utrustning som man mäter trycket med? Vet du om man måste justera om brännaren nu när jag har satt dit en dragbegränsare?
Tack än en gång
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

p2008 skrev:Tackar för svaret olle, du var så tydlig att tom. jag förstod.
Var nere och mätte justeringen på tigexens axel och den var 23mm vilket borde vara ok inställning. Enligt anvisningarna så är 20mm=10pa och 30mm=15pa.
Den stänger när pannan startar för att sedan pendla mellan 20 och 40mm under driften. Det är en bit kvar till fullt öppen som är ca 65mm.
Finns det nån "lågprisvariant" på utrustning som man mäter trycket med? Vet du om man måste justera om brännaren nu när jag har satt dit en dragbegränsare?
Tack än en gång
Hej
Tigex 25 är ingen dålig dragbegränsare bara den räcker till att reglera när det är kallt ute och brännaren går fullt.
Draget bestäms av rökgastemperaturen och utetemperaturen.

Svaret är nej på billiga bra drag mätare, då kan man lika gärna investera i en KW SID 012 dragbegränsare som är så bra att den går att se vilket undertryck man har i anläggningen där är trimviktens läge som talar i klarspråk vilket under tryck anläggningen har.

Det med intrimning av pelletsbrännaren bör man göra när dragbegränsare installeras om man vill spara maximalt med pellets.

MVH
Ruben
p2008
Späd planta

Inlägg av p2008 »

Olle45 skrev:
p2008 skrev:Tackar för svaret olle, du var så tydlig att tom. jag förstod.
Tack än en gång
Hej
Tigex 25 är ingen dålig dragbegränsare bara den räcker till att reglera när det är kallt ute och brännaren går fullt.
Draget bestäms av rökgastemperaturen och utetemperaturen.

Svaret är nej på billiga bra drag mätare, då kan man lika gärna investera i en KW SID 012 dragbegränsare som är så bra att den går att se vilket undertryck man har i anläggningen där är trimviktens läge som talar i klarspråk vilket under tryck anläggningen har.

Det med intrimning av pelletsbrännaren bör man göra när dragbegränsare installeras om man vill spara maximalt med pellets.

MVH
Ruben
Ok, ska hålla koll när det blir kallare.
Tack för svaren.
Skriv svar