Dragbegränsare borttagen??

Skriv svar
Newbee
Späd planta

Dragbegränsare borttagen??

Inlägg av Newbee »

Har en fundering, Har en panna Värmebaronen star, årsmodell okänd, På denna har det suttit en dragbegränsare, men denna är nu borttagen, är det någon som vet ev varför detta kan ha gjorts??

Har sett nån tidigare på forumet som tydligen hade samma "problem"

Är i alla fall på G att köpa en, vad jag förstår så ska detta vara bra!
Borde man inte kunna köpa en standard till min då från Värmebaronen???
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Beställ rätt dragbegränsaren ..höjd på skorsten osv

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Newbee
Späd planta

Inlägg av Newbee »

Jag fick mail från Värmebaronen, och enligt dom så är Tigex standard på Värmebaronen Star.

Tittar jag sen på länken jag fick så står det där att maxhöjden för denna är 8 meter skorsten, Kontaktade då min sotare, och i deras papper står det at min är ca 9 meter, kan detta vara en anledning kanske att den är borttagen???

Finns det ingen annan som ev skulle kuna passa i "standard hålet" på min panna tro???
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kw-012 kanske!
För är den för liten står den bara och gapar=Går inte att reglera

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Newbee skrev:Jag fick mail från Värmebaronen, och enligt dom så är Tigex standard på Värmebaronen Star.

Tittar jag sen på länken jag fick så står det där att maxhöjden för denna är 8 meter skorsten, Kontaktade då min sotare, och i deras papper står det at min är ca 9 meter, kan detta vara en anledning kanske att den är borttagen???

Finns det ingen annan som ev skulle kuna passa i "standard hålet" på min panna tro???
Hej
Angående Tigex 25 är det en bra dragbegränsare till mindre anläggningar men är den ofta en förliten dragbegränsare om skorstenar är högre.
Skicka mig ett mail eller PM så kan jag hjälpa dej att räkna fram rätt
Dragbegränsare.

MVH
Ruben
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok, ska ta fram lite info :D

Men är inte det lite dåligt av panntillverkarna, som det då kanske är i mitt fall, att dragbegränsaren i pannan inte funkar för att skorstenen är för lång, borde de inte ha flera alternativ som passar???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tror inte att alla försäljare riktigt vet hur det fungerar med dragbegränsare.

Köpte själv för ett antal år sedan en dragbegränsare av en EcoTec återförsäljare, och fick en Tigex dragbegränsare som till en början fungerade helt OK. Men när den suttit en stund så upptäckte jag att den många gånger när man var nere vid pannan var helt öppen, ibland fastnade den t.o.m i helt öppet läge. När man hade studerat den flitigt ett tag så märkte man att hur mycket den öppnade berodde till stor del på väderleken, del på året samt naturligtvis min skorstens längd och storlek. De två sista uppgifterna frågade inte försäljaren efter utan sa bara att då skall du ha en Tigex, den passar till den brännar-pann kombinationen. Och det hade den säkert gjort med en annan längd/storlek på skorsten.

Köpte för något år sedan en begagnad Sid KW 012 dragbegränsare som skall passa bättre till min skorstens storlek och som jag monterade nu i höstas. Den är väldigt sällan helt öppen. Nu i helgen när stormen passerade stod den och vippade upp i max läge lite då och då, men då var det storm ute så det var helt andra grejor än den "gamla" Tigexen....

Så det är helt rätt som Olle45 skriver med en Tigex så får man se upp den blir lätt för liten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar