Dålig pelletsanläggning..

luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

stingray skrev:Japp det är en sådan panna.

Det som tg föreslog då, att montera en infraheat i oljebrännarhålet det borde ju funka. Eller vad tror ni?

Om alternativet är att byta panna, vad kostar en sådan? skulle ju gärna i så fall vilja ha en där min nuvarande ecotec A3 brännare passar bra.

//David
Köp en sån här gammal betta :lol:
http://www.blocket.se/vi/14458542.htm?ca=7_s&last=1

Nästan likadan som den jag har, fungerar utmärkt med en A3, fast det är klart modernare pannor är ju alltid trevligt om man har råd...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

har pratat med försäljaren från i fredags nu. Var jag som fattat lite fel. Han hade tänkt att sätta den i luckan över oljebrännaren och det kan ju funka. Idag så sa han dock att det skulle öka effektiviteten med ca 30% i fredags var det 40%.. Fast kan jag sänka kostnaden med 30% och det går åt pellets för ca 20000/år nu så är de rätt fort intjänade.

Har också fått tips om biona brännare som skulle passa i brännar hålet. Gör det nån större skillnad om man sätter brännaren i oljehålet eller i luckan ovanför?

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nu har jag ingen koll alls på hur din panna ser ut men om tittar på Bionas hemsida eller någon annan som har lista över vilka pannor deras brännare passar i så står det på allihop att man ska sätta brännaren i veddeln för att det ska funka.

Exakt anledning till detta kan ju vara flera, liten oljedel, liten lucka eller dåligt askutrymme, kolla upp detta först så att det verkligen går att ha pelletsbrännaren i oljedelen.

En annan sak kan att kolla upp är ju om det går att behålla den brännare du har och sätta in en baffel av något slag i pannan för att behålla rökgaserna längre i pannan och få upp verkningsgraden på det viset.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Inga enkla beslut. Ska du använa EcoTec brännaren så är det nog en ny pelletspanna som behövs. Några skapliga beg. pannor för uppåtbrinnare går inte att få tag på. Nya "riktiga" pelletspannor kostar en del, Focus PE20 och Nibe Pellix omkring 24000:- och de tillhör de billigaste.
Den nuvarande pannan blir nog bäst om brännaren sätts i oljebrännarhålet. Lägga ned jobb och kostnader på ytterligare en dålig lösning verkar inget vidare.
Infraheat har inte eltändning och Biona brukar vara dyr.

En budgetlösning som fungerar skapligt för många av oss är att stoppa in en 2-4 år gammal oljepanna. Bra beg. oljepannor för framåtbrinnande brännare får man för 2-3000:- men då måste det till en framåtbrinnande brännare. Framåtbrinnande brännare brukar säljas till skapligt pris på Blocket. EcoTec brännaren går säkert att sälja till någon med en kombipanna typ ctc265.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Torsten skrev:Inga enkla beslut. Ska du använa EcoTec brännaren så är det nog en ny pelletspanna som behövs. Några skapliga beg. pannor för uppåtbrinnare går inte att få tag på. Nya "riktiga" pelletspannor kostar en del, Focus PE20 och Nibe Pellix omkring 24000:- och de tillhör de billigaste.
Rinkaby tar 21400:- för focus Pe-20 o 21750:-, Nibe pellux har stående tuber vilket är bra med tanke på flygaskan men som sagt dessa är bland dom billigaste på marknaden o man bör nog kunna installera själv el känna nån rörkrökare ïnnan man investerar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

André skrev: Rinkaby tar 21400:- för focus Pe-20 o 21750:-
Inte så illa. Dinvvsbutik tar 23837:- för Focus PE-20
En annan sak att tänka på åtminstone vad gäller Focus, att den är rätt hög, jag kunde inte klämma in en sådan även fast viljan fanns.
Stora Enso pellets.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

stingray skrev:Idag så sa han dock att det skulle öka effektiviteten med ca 30% i fredags var det 40%.
Procent eller procentenheter?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

%enheter Från enligt honom nuvarande ca 45-50% verkningsgrad till någonstans i trakterna av 85%. Vet inte om det går att lita på det..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag vet mycket lite om verkningsgrad på olika pannor och brännare men jag tycker det låter lite för bra. Men det kanske faller inom marginalen för tillåten överdrift :wink:
Har du sett Äfabs mätningar:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Sid 33 kanske kan vara till lite hjälp?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:) Torsten Postat: mån 21 jan, 2008 16:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Inga enkla beslut. Ska du använa EcoTec brännaren så är det nog en ny pelletspanna som behövs. Några skapliga beg. pannor för uppåtbrinnare går inte att få tag på.

JODÅ! det gör det visst, Ctc Total + EcoTec fungerar utmärkt bra..om man vill ha beg, vilket ochså är ekonomiskt fördelaktigt.. kör själv A-4+Ctc Total funkat så bra i flera år så jag köpt en till Ctc Total i reserv.

UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

ub skrev::) Torsten Postat: mån 21 jan, 2008 16:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Inga enkla beslut. Ska du använa EcoTec brännaren så är det nog en ny pelletspanna som behövs. Några skapliga beg. pannor för uppåtbrinnare går inte att få tag på.

JODÅ! det gör det visst, Ctc Total + EcoTec fungerar utmärkt bra..om man vill ha beg, vilket ochså är ekonomiskt fördelaktigt.. kör själv A-4+Ctc Total funkat så bra i flera år så jag köpt en till Ctc Total i reserv.

UB
Hej o hå. Jag körde en CTC Total i 2,5 år så den känner jag till. Det enda som var en höjdare på den var rökgastemperaturen! Det finns inte mycket i den pannan som tar vara på värmen i rökgaserna. Då är nog dubbelpannan CTC265 bättre i det avseendet. Varför ska man baxa in ett tungt as till panna om resultatet bara blir något bättre än brännaren i askluckan på den befintliga Diom Topp.
Stora Enso pellets.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Nu börjar det bli intresant, en ny pelletspanna är inte aktuellt att skaffa. Som det känns just nu så finns dessa alternativ:

1; byta brännare till en som passar antingen i luckan ovanför oljebrännaren eller i brännar hålet. med osäkert resultat och garanterat omständig sotning som följd.

2; Joxa till nuvarande pannan på något sätt så att det blir acceptabel förbrukning, tveksamt om detta går.

3; Slänga ut brännaren, lägga pengar på acktankar och börja hugga ved, tidsödande, skitigt men billigt.

4; Hitta en panna på blocket för en billig peng som funkar till A3:an, tips på lämpliga modeller mottages tacksamt.

5; Lägga en massa pengar på en luft/vatten pump, dyrt men bekvämt

Många alternativ finns det, inget lockar. Det enda jag vet just nu är att något måste göras och en splirrans ny pellets panna köper jag inte.

Vad hade ni gjort i denna situationen?

//David
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Jag skulle satsa på att skaffa en nyare begagnad panna istället, lutar åt att vi kommer göra det.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Hej å hå på dig själv Totte ,som jag sade är det en väl fungerande kombination, jag vet inte hur finurlig du är ,men med lite modifieringar av rökgas vägen som jag gjort så är RG-tempen ca:180 gr, dina 300+ gr =körde du väl igenom pannan med fullt öppet utblås, alltså inga modifieringar för att tröga ner RG-hastigheten.men det kan jag säga dig med enkla lösningar kommer man ofta långt,det gäller ju att våga pröva sig fram, jag kan ta ner RG-gaserna ännu mer men vill ha en frisk skorsten ochså.
UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

ub skrev:8) Hej å hå på dig själv Totte ,som jag sade är det en väl fungerande kombination, jag vet inte hur finurlig du är ,men med lite modifieringar av rökgas vägen som jag gjort så är RG-tempen ca:180 gr, dina 300+ gr =körde du väl igenom pannan med fullt öppet utblås, alltså inga modifieringar för att tröga ner RG-hastigheten.men det kan jag säga dig med enkla lösningar kommer man ofta långt,det gäller ju att våga pröva sig fram, jag kan ta ner RG-gaserna ännu mer men vill ha en frisk skorsten ochså.
UB
Försökte också modda den pannan men lyckades dåligt och mycket värme for ut i skorstenen. Det var ju så liten rökgasväg. Ägaren till den kåken kör nog fortfarande med samma inställningar, kanske kan behöva lite tips.
Men vad saken gällde, begagnad effektiv panna till en A3 brännare så är väl utbudet i övrigt rätt magert.
Stora Enso pellets.
Skriv svar