Var just nere och sotade efter en veckas drift. Bytte både brännarrör och roster förra veckan och sotade ur både brännare och panna. Tycker det är väldigt mycket aska och väldigt slitage på rostret, är det normalt?
Är askan från panna och brännarrör så är det ok , är den bara från brännarröret ser det ganska mycket ut. Hur mycket pellets har gått åt på en vecka ? Tycker att rostret ser buckligt ut i bakkant ? men kanske bara ser ut så på bilden. Askan ser ganska svart med klumpar , du har väl inte kommit åt någon inställning när du bytte brännarrör??
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Det är bara från brännarröret. Det har gått åt 11-12 säckar på en vecka.
Inte kommit emot några inställningar. Om rostret är buckligt eller inte kan jag inte svara på, inget jag märkte åtminstone. Lite sent att kolla det nu.
Jag har fått samma problem som du efter att jag bytt roster. Fick min första misslyckade start på 2 år när jag kört med det nya rostret i 3dagar.
Tog ut brännaren och kollade. Hade då en stor askkaka på rostret, som
var helt igensatt och en lika stor framför rostret. Rengjorde och kollade
efter 2 dagar och såg att det var samma sak igen.
Jämförde sen det gamla med det nya. Det nya hade dålig passform. På båda sidor mot brännarröret var det glipor och nederst där de 2 piggarna sätts in i brännarröret var det också en glipa.
Ringde Värmebaronen som medgav att det kunde vara fel och de skickade mig ett nytt i utbyte. Detta hade något bättre passform men är inte ok. Vågar inte köra mer än 3 dagar fn innan det är dags för rengöring. Det gamla kan jag köra med i en vecka utan problem.
Kolla när Ni sätter in rostret att det sluter tätt mot botten och lika så mot
sidorna. Det skall också kännas att rostret ligger stadigt på plats. Det gör inte de nya rostren jag provat inalles 3 st.
Har du samtidigt börjat på en ny leverans av pellets?
Så här blev det när jag öppnade en ny omgång Agrol pellets förra året.
Helt omöjlig att ställa in brännaren askade igen på 3 dagar.
Fredrik Wizard skrev:Har du samtidigt börjat på en ny leverans av pellets?
Så här blev det när jag öppnade en ny omgång Agrol pellets förra året.
Helt omöjlig att ställa in brännaren askade igen på 3 dagar.
Nja, eller jag har snart kört fyra pallar med pellets, av en annan sort än förra säsongen, utan att justera nåt. Kanske skulle kolla lite?
Ska iofs iväg och köpa ytterligare en ny sort imorron så kan ju ta det efteråt i sånt fall.
Spontant ser ju rostret extremt slitet ut, med hänsyn till den korta tiden och den volymen.
Det skulle vara intressant att veta om du uppevde att rostret var igensatt på samma sätt som tidigare? Kanske kan du ta en bild åt oss, på rostret före rengöringen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Så där ser mitt nästan nya roster ut också.
Men om kör du bara på lågeffekt så kan det vara anledningen till att det blir mycket aska i röret då fläkten inte drar på lika mycket.
Jag kör också nästan bara på lågeffekt, och får den typ av "kaka" som bilden visar framför rostret. Men det har jag uppfattat som fullt normalt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag har testat modulerande och endast hög och endast låg och det märks bara skillnad om man kör på bara hög annars kvittar det för mig förutom att den inte klarar av att värma upp pannan om det bli kallare än minus fem i lågläge.
Bara tanke, skulle han kunna mäta upp volym aska som visade på bilden då kunna vi Vikingbio ägarerna att jämföra sina egna. Tycker jag att det är svårt att bedöma som visade här bilden om aska.
Så vitt jag inte, men jag minns bara då jag hade annan pellets kvalitet och var ofta mycket kvar aska i brännröret och där blev bara halv gallret frigjorde samt hårda kakor troligen vad jag misstänkte dom hade blandat med små tunga smutsig gjorde sig klump blev kakor. Men senast 2 år har gått bra och bara lite kvar aska framföra rostret har jag nu som varje gång jag kollar innan uraska ofta att aska finns nästan inte på rostret.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star