Ved Profilens flöden
-
- Pannrumstomte!
Re: kokning
Eller så är det tvärt omVed Profilen skrev: Jag tror att dom flesta som läser denna tråd vet att jag har rätt! Men ingen ger sig till känna.

Starta en omröstning vetja!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumstomte!
Om du skall placera laddomaten i taket, så får du väl flytta upp tankarna en våning upp. En laddomat skall väl placeras så lågt ner som möjligt ihop med tankarna och anslutningarna i botten. En laddomats placering har en stor betydelse i systemet.Shakespeare skrev:Det spelar ingen roll var laddomaten sitter, självcirkulationen funkar ändå inte när kaminen står en våning högre än tanken.
mvh
För oss som inte kan så mycket(mig själv) så kanske den här illustrationen kan visa en del om ämnet
http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... 4030_s.pdf

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Pannrumstomte!
Läs vad jag skrev: Sjävcirkulationen funkar inte, men så länge den har ström så laddaar den.
Det borde vara både bättre och billigare med en laddomat 10.
Jag tror inte han är intresserad av att flytta upp tankarna till vardagsrummet och jag tror inte heller han vill sitta och myselda i pannrummet
mvh
Jag tror inte han är intresserad av att flytta upp tankarna till vardagsrummet och jag tror inte heller han vill sitta och myselda i pannrummet

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumshärskare!
Här kan man se lite hur laddomar fungerarTaxen skrev:För oss som inte kan så mycket(mig själv) så kanske den här illustrationen kan visa en del om ämnet![]()
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
Bra film! Den förklarar verkligen hur det funkar. Man ser tydligt varför laddflödet till tanken inte ökar trots att man ökar hastigheten på laddpumpen. Så länge inte termoventilen är helt öppen så är det bara flödet genom pannan som ökar.
Men man kan undra vaför termostaten öppnar vid 64 72 eller 80 grader när det är så mycket bättre att ladda med högre temperatur. Termoventiler (ironi).
mvh
Men man kan undra vaför termostaten öppnar vid 64 72 eller 80 grader när det är så mycket bättre att ladda med högre temperatur. Termoventiler (ironi).
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Stämmer helt, om man har varmvattenberedningen i pannan så passar det bättre med typ 4030 laddomat. Som till typ Alpha som är en dubbelpanna med två eldstäder och beredare. Som körs mot rena acktankar.Taxen skrev:För oss som inte kan så mycket(mig själv) så kanske den här illustrationen kan visa en del om ämnet![]()
Men har du typ en Gaselle45:a och med beredare eller slinga i tanken är det klart en laddomat av typ 21 som gäller.
Helt fel placering om det gäller en Laddomat 21 och man vill att själv cirkulation skall fungera när pumpen inte går.Karla1 skrev:Ja, och det är helt fel placering, är vi överens?Shakespeare skrev:I källartaket under kaminen tolkade jag det somKarla1 skrev: Han skriver tidigare att han skall placera den i taket under kaminen....
Men om man struntar i självcirkulationen och bara vill att den skall få upp panntemperaturen innan den flyttar över det varma vattnet till acktanken så fungerar en takplacerad Laddomat 21 alldeles utmärkt (egen erfarenhet).
Skall man låta värmen komma från en vattenmantlad kamin placerad en våning över acktanken så går det bra med en Laddomat 10 placerad vid taket i våningen under. Kommer att fungera alldeles utmärkt, dock så behövs nog någon form av ventil som stänger för självcirkulation när pumpen är avstängd. Eftersom värmekällan är placerad över acktanken så kommer det varma vattnet att stig upp till kaminen om det inte finns någon avstängen på röret (vet inte om Laddomat 10:an klarar det "själv"). Sedan om det är bra eller inte har väl ingen betydelse så länge som det fungerar, eller......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Eller termiskventil samt vanlig cirkulationspump, Självcirkulationen är ändå bara att glömma..Shakespeare skrev:Läs vad jag skrev: Sjävcirkulationen funkar inte, men så länge den har ström så laddaar den.
mvh
Min syster har en kökspanna med 1000 l acktank i källaren o där är det bara cirk.pump o 72° termiskventil o det funkar utmärkt, Pumpen styrs av rökrörstermostat...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd