En sann berättelse om en pelletsinstallatör...

Endy
Gallringsobjekt

En sann berättelse om en pelletsinstallatör...

Inlägg av Endy »

Huvudinlägget borttaget, mitt samvete klarar inte av att kritisera en person för mycket trots att hela situationen faktiskt var makaber. Har haft kontakt med personen i fråga efter att huvudinlägget skrevs och kommit fram till en lösning utan att skiljas som ovänner. Tråkigt att det blev som det blev men jag har samtidigt en viss förståelse.
Senast redigerad av Endy den mån 21 jan, 2008 11:04, redigerad totalt 2 gång.
Frasse Fräs
Ungskog

Inlägg av Frasse Fräs »

Tråkig historia det där... Själv så ringde jag min blivande installatör på torsdagen, han beklagade sig att han inte kunde komma och kika samma vecka utan fick vänta till måndagen. Iofs så skulle jag få en rökgastermometer som inte dykt upp trots påtryckningar. Priset jag fick betala för samma brännare som dig installerat o klart var dock "bara" 20'.
Ung nog att veta allt
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Oj, det var faktiskt riktigt billigt, överlägset billigast av alla olika erbjudanden jag sett på nätet iallafall (är du säker på att momsen är inräknad? vissa brukar "glömma" att nämna den har jag märkt).

Firman jag anlitar nu är iallafall känd för snabb och bra service, samt att de regelbundet kommer och justerar brännaren med rökinstrument och allt vad det nu är, så det får vara värt några tusen extra som sagt.

Nåväl, vi får se hur min historia slutar :) Lycka till med din som ju heller inte är slutförd :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vilken historia :roll:

Ibland undrar man ju om folk vill ha kunder.Den här firman verkar inte vilja ha några i alla fall!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Bara att beklaga, men du får "glädja" dig åt att du inte är ensam, tyvärr så förekommer sånt här och som sas ovan så undrar man hur ett sådant företag överhuvudtaget lyckas få några kunder.

Personligen så anlitar jag aldrig några hantverkare av något slag om det inte är totalkatastrof, skulle jag behöva anlita någon så kollar jag upp med folk runt omkring vilken som kan tänkas gå att anlita, jag skulle aldrig våga anlita någon som jag inte känner till.

Jag får antagligen skit för att jag säger det men det är faktiskt en rätt stor del av hantverkarna där ute som anser att man kan behandla kunderna som skit i tider när allt går bra och dom har mycket att göra, det är bara när det är hårdare tider som dom behöver smöra lite för eventuella kunder.

Roligt att du fick allting installerat och klart i alla fall, lycka till med eldandet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Tråkigt nog så ser marknaden ibland installatörer ut så här idag. Kommer dom överhuvudtagit inte och gör jobbet så gör 60% av dom ett skitjobb, och skyller sedan på att produkten har stora fel, då dom själva av ren okunskap inte klarar av pelletseldning. Men betalt ska dom ha med rena fantasipriserna.

Oftast är det så att man säljer utav bara den som exempel när bidraget kom för något år sedan. Man kastar in pelletsbrännare och tjänar storkovan. När brännaren sedan har varit ute hos konsumenten ett tag så, på grund av felaktig installation, injustering mm börjar krångla så klarar man i många fall inte av att åtgärda vissa fel, då man inte hade kunskapen om att man kanske installerat i en panna skorsten som har brister som måste åtgärdas för att funktionen med en pelletsbrännare skall fungera.

Man byter ut halva brännarens delar och gnäller på att produkten inte håller kvaliteten, då man kan ha gjort en injustering där brännaren går på 25kW, då den är gjord och testad för max 20kW. Vadå! fungerar inte brännaren direkt med fabriksinställningen? kan dom dumma komma att påstå. Inte undra på att produkten tar skada.

Det är inte konstigt att sedan produkterna får ett dåligt omdömme, för sådant sprider sig snabbt. Sedan är det producenten av produkten som i slutändan får stå och betala installatören för hans misstag, då dessa skall ha betalt för garantijobb och milersättning för deras egna misstag och okunskaper. Det är väl detta dom försöker överleva på idag när marknaden har stannat av.

Tråkigt för dom installatörer som gör ett bra jobb.
tompas11
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

Väntar med spänning på upplösningen av "Anders och den onde pelletsinstallatören". När kommer den..? :P
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
LW
Prima virke

Pust

Inlägg av LW »

Hej
Tråkigt historia! Bor själv i området och har erfarenhet av den dåliga kommunikationen av den firma du första anliade.
Får man fråga vilken stor lokal firma du anlitade istället? Bra att veta den dagen utrustningen ska bytas ut.

Ser äevn frm emot fortsättningen av din pelletshistoris.
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Tråkig historia ja. Jag får skriva ett fullständigt slut på historien först när jag fått allt installerat och klart av den nya firman, de kommer som sagt tidigt under veckan. En liten uppdatering idag är iallafall att firman kontaktade mig (wow, hehe) på telefon idag på förmiddagen med mycket ånger och besvikelse i rösten (han hade för övrigt inte läst mailet än så han visste inte att jag lagt ner hela grejen). Han undrade om jag fortfarande var intresserad och erbjöd ett reducerat pris. Sedan fick jag förklaringar på varför han inte hade hört av sig, och jag tror att han talar sanning. Förklaringarna tänker jag inte gå in på i detalj för de får räknas som personliga. Oavsett händelserna borde han dock fortfarande hört av sig och det höll han också med om.

Han frågade vilken brännare jag skulle få nu och hur mycket jag skulle betala för den, och som kompensation för allt krångel erbjöd han sig att betala mellanskillnaden till den högre kostnaden som jag nu kommer åka på från den nya firman, vilket egentligen inte är mer än rätt, men fortfarande schysst eftersom han inte har någon egentlig skyldighet att göra det. Allt som allt hade vi ett riktigt bra samtal och, och trots att jag fortfarande inte -accepterat- hans beteende så har jag samtidigt -förståelse- för det. Så saker och ting verkar ordna sig, jag hoppas att det inte bara är jag som är naiv nu igen :)

LW:
Jag bor några mil utanför Borlänge där firman har sin verksamhet. Vi har en firma här som heter Hjelms Rör AB som varit aktiv hur länge som helst känns det som. Ingen liten privatpersonrörelse utan en stor verksamhet med runt ett dussin anställda, de har installerat pelletssystem med bravur (thermia-panna och bequem-brännare) till mina föräldrar och enbart brännare (bequem)till äldre panna åt mina svärföräldrar. Alltid snabb service (utefter andras erfarenheter) om än aningen dyrare än vissa småfirmor.

Nåja, historien fortsätter om hur de sköter sig, men den uppdateringen får vänta tills arbetet är slutfört.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tja, jag läste det första inlägget flera gånger och tycker väl såhär: Inget installerades, inget har gått sönder och inga pengar har bytt ägare. Det kan finnas tusen skäl till att han varken dök upp eller ringde. Han har i princip inte gjort något generalfel som hantverkare i min mening, kanske som medmänniska på sin höjd...

Hantverkare som skiter i regler, service, kunskap men tar betalt som få, då tycker jag inlägg är befogade! :wink:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Abbe skrev:Tja, jag läste det första inlägget flera gånger och tycker väl såhär: Inget installerades, inget har gått sönder och inga pengar har bytt ägare. Det kan finnas tusen skäl till att han varken dök upp eller ringde. Han har i princip inte gjort något generalfel som hantverkare i min mening, kanske som medmänniska på sin höjd...

Hantverkare som skiter i regler, service, kunskap men tar betalt som få, då tycker jag inlägg är befogade! :wink:

mvh
Humm... du är hantverkare själv misstänker jag? =)

Jag tycker att det är A och O i ett serviceyrke att ha en god kommunikation med kunden. Oavsett skäl man har till att inte dyka upp så ska man åtminstone höra av sig. Jag hade inte varit hälften så irriterad om han bara hade slagit en kort signal eller skickat ett mail/sms. Jag fick ta ledigt från jobbet, ordna så att min pappa fick ta ledigt från sitt jobb, avstå från ett planerat resturangbesök för en speciell händelse med min fru och diverse annat för att anpassa mig till tiderna vi gjort upp, då känns det ganska jobbigt när ingen kommer och man inte hör något.
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Abbe skrev:Tja, jag läste det första inlägget flera gånger och tycker väl såhär: Inget installerades, inget har gått sönder och inga pengar har bytt ägare. Det kan finnas tusen skäl till att han varken dök upp eller ringde. Han har i princip inte gjort något generalfel som hantverkare i min mening, kanske som medmänniska på sin höjd...

mvh
Jo, men vänder du på din tanke och vi säger att han kommit och installerat efter mycket tjat mm. Sedan efter en drifttid får du problem med brännaren.

Sköter en installatör då sin kundkontakt på detta vis, tror du då inte kunden kanske får vänta även då på att felet eller problemet åtgärdas?
Inget säger att om man skrivit på ett serviceavtal som berättigar hjälp inom 24 timmar gör att installatören även slingrar sig då och skyller ifrån sig av olika orsaker. Du får kanske rätt i slutänden, men hur många är villiga till att tjata och lägga ner energi på problemföretagare?

Då är det helt rätt och med befoghet att gå ut och varna andra hur man blivit behandlad som kund, enligt min åsikt. Inte skulle jag efter detta vilja anlita detta företag, skulle du göra det själv?
Motemec
Frö

Inlägg av Motemec »

hej.
Jag har oxå träffat intressanta hantverkare.
Väntar fortfarande på offerter.Dom har alla varit här och kollat på grejerna och sagt att allt va ok..jag hade ju ny pelletspanna ,förråd och skruv
så jag misstänkte att ingen vill nog installera den då,men alla sa det är inget problem.. jag lova att köpa allt annat av installatören Ack,laddo mm

Dom var här före JULI... :roll:

Installera allt själv i oktober efter att läst här och kollat upp massa info om allt.
Man blir ju så trött på den typen av hantverkare som inte kan säga "nej jag kan inte nu/jag vill inte / har inte tid"

Matte
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

mvh
Han har ju ingått avtal som han brutit ett flertal tillfällen! Muntligt avtal är lika bindande som skriftliga.
Om han bryter ett avtal på det viset FÖRE en affär, vad kan man tro om servicen senare då? :?:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Humm... du är hantverkare själv misstänker jag? =)
Nej, faktum är att jag hittills ännu inte träffat en hantverkare jag har 100% förtroende för. Jag undviker dem i möjligaste mån. Ibland måste man ha hjälp och då får man bita i det sura äpplet...
Jo, men vänder du på din tanke och vi säger att han kommit och installerat efter mycket tjat mm. Sedan efter en drifttid får du problem med brännaren.

Sköter en installatör då sin kundkontakt på detta vis, tror du då inte kunden kanske får vänta även då på att felet eller problemet åtgärdas?
Oj, det var mycket antaganden och spekulationer. Du kan mycket väl ha rätt men jag hoppas att vi då får se inlägg som varnar för hantverkare vilka struntar i service & kunskap... :wink:

tillsammans med sin fru och två barn som i september flyttade till en trevlig och mysig träkåk
Jag vill inte måla fan på väggen men som husägare kommer du bli otroligt besviken och rent ut sagt förbannad många gånger, om du använder hantverkare i än större omfattning. Därav mitt första inlägg i den här tråden, jag tycker att ingen skada egentligen skedde och att den här killen bjöd till på ett sjysst sätt. Han kunde lika gärna ha sagt att då kunde du fixa det du vill ha fixat på något annat sätt och lagt på luren...

Välkommen som pelletseldare! :wink:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar