Pellistore - externskruv 3 m - NH brännare problem

nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Karla1 skrev:Men ha med i tanken att göra rent förrådet med jämna mellan fyllningarna, för med största säkerhet går det tungt ifall din skruv går full samt har mycket spån. Det sliter på skruvar, samt motorer.
Tack. Ska tänka på det. Problemet är att leveransen kan komma på upp till 2 veckor. Så man vill vara ute i god tid med beställningen så man inte står utan pellets. Då är det också svårt att göra rent i förrådet medans det är pellets kvar. Jag brukar beställa ny pellets ungefär när det är 400 - 500 kilo kvar i förrådet.

Dessutom menar jag att Janfire borde klara av att tillverka skruv och motorn som klarar av en del spån.

Men antar att det kanske är svårt eller nåt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Janfire tillverkar varken skruv eller motor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

nilimaa skrev:
Karla1 skrev:Men ha med i tanken att göra rent förrådet med jämna mellan fyllningarna, för med största säkerhet går det tungt ifall din skruv går full samt har mycket spån. Det sliter på skruvar, samt motorer.
Tack. Ska tänka på det. Problemet är att leveransen kan komma på upp till 2 veckor. Så man vill vara ute i god tid med beställningen så man inte står utan pellets. Då är det också svårt att göra rent i förrådet medans det är pellets kvar. Jag brukar beställa ny pellets ungefär när det är 400 - 500 kilo kvar i förrådet.

Dessutom menar jag att Janfire borde klara av att tillverka skruv och motorn som klarar av en del spån.

Men antar att det kanske är svårt eller nåt.
Motorn köps nog exempelvis från BEVI, skruvrör samt spiral kan vara mellanhänder som MAFA eller andra skruvleverantörer.

Problemet är nog att du har en skruv som fylls upp max och då i samband med spån så ökar friktionen väldigt mycket och det gör att det går väldigt tungt.

Det bästa vore om du på något sätt kunde dosera pelletsen in i inloppet så att skruven ej fylls mer än max 80%. Är skruvspiralen förspänd i bakänden? Så att spiralen är lagrad i båda ändar samt spänd i mellan motor och bakändan.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Går det att göra ett lite "reservlager" i dit förråd som du kan fylla upp före påfyllning? Titta på bilderna jag har lagt ut på bulkförråd till vertikal skruv. Dessa två förråd har reservlager som används till den pellets som finns kvar i den plana botten.

Lutande skruvar kan i vissa installationer inte klare av större spånmängder. Dette tex i fall lutningen är betydligt under 45 grader.
Normalt inga problem i horisontella/vertikale skruvar.

Var det kondensatoren på motorn som var kass?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Rol-bi skrev:
Var det kondensatoren på motorn som var kass?
Nej, som det verkar så har en elkille kollat detta och den verkar vara ok.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om nu kondensatoren går på en motor, vad är orsaken till det?
Någon med el bakgrund som kan svara på det?

Kan det i vissa fall vara på grund av överbelastning då motoren drar tungt?
Då skall man väl i detta fall inte byta till en kondensator som tåler mer?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om man monterar kraftiga skruvmotorer, beroende om man kör på 230V eller 380V så borde man väl som standard ha ett motorskydd också som automatiskt bryter strömmen om motorn går för länge på hög kapacitet.
Det rekommenderade i alla fall MAFA mig när jag monterade deras skruvmotor. Vissa motorer har även detta inbyggt. Dessa motorer brukar som regel vara mellan 140-370W med växel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kondensatorerna kan torka ut vilket får deras kapacitet att sjunka dramatisk. Denna uttorkning kan ske om det finns ett lite hål i den och då det ska finnas en säkerhetsventil kan den vara lite otät och på den vägen är det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Om man monterar kraftiga skruvmotorer, beroende om man kör på 230V eller 380V så borde man väl som standard ha ett motorskydd också som automatiskt bryter strömmen om motorn går för länge på hög kapacitet.
Du menar väl 400V :wink:

Det var ju ett tag sedan 220V resp. 380V försvann....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Roli skrev:
Karla1 skrev:Om man monterar kraftiga skruvmotorer, beroende om man kör på 230V eller 380V så borde man väl som standard ha ett motorskydd också som automatiskt bryter strömmen om motorn går för länge på hög kapacitet.
Du menar väl 400V :wink:

Det var ju ett tag sedan 220V resp. 380V försvann....
OK! Rätt ska va rätt..... ligger kvar i bakhuvudet.
Reidar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 okt, 2007 20:39
Ort: Hägersten

Justera inmatningen

Inlägg av Reidar »

A och O för att få helheten att fungera är att ha möjligheter att vid driftstörningar justera funktionen på alla delar i kedjan. En sak som inte går att justera i standardinstallationen av Pellistore och externskruv är hur mycket pellets externskruven drar in. Mängden beror främst på hur stor öppningen är i nederändan. Min installatör höftade 20 cm vilket var i mesta laget. Jag har kompletterat med ett skjutbart spjäll och ligger nu på 10-12 cm öppning. I princip bör skruven få arbeta med så liten last som möjligt. Det gäller bara att inte överskrida stopptiden när brännaren bryter p.g.a. för liten matning. Spjället är en uppslitsad bit plaströr av samma sort som skruven ligger i. Min skruv är 3,75 m och lutar 30 grader. Jag har nu inga problem med trög matning eller söndermald pellets. Hög spånhalt i pelletsen, som inträffar ibland, är inte heller något problem.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

För att förtydliga lite ...
Jag skiter fullständigt (för att tala klarspråk) i om Janfire tillverkar motorn, skruven, förrådet eller bara brännaren. Säljer de alltihop som enligt dom, ett fungerande paket så ska inte jag som kunde och lekman behöva göra justeringar i skruvar och kopplingar eller t.om som jag gör nu felsöka själv i ett icke fungerande system.

Missförstå mig nu rätt, jag är självklart inte arg eller förbannad på någon av er. Jag är tvärtemot mycket tacksam för att ni försöker hjälpa mig och min felsökning går sakta frammåt. Idag ska jag tillbringa fredagskvällen med att skruva isär alltihopa. Detta på inrådan ifrån Janfire. Gör jag fel med någonting blir det juh en ganska lustig garanti-fråga. Men det är juh dom själva som bett mig felsöka.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det kan ju vara att det har varit svara på det innan men jag har inte sett det då: 3m-skruven... är det med kärnrör eller utan? Jag har själv "spannmålsskruven" på 1½m och den flyttar ju pellets, betongbitar och mindre husdjur och att den skulle kärva fast pga. spån har jag svårt att tro, därav frågan.

Min erfarenhet rörande detta baseras på en K-Silo veckoförråd samt sagda 1½m skruv i 45° vinkel och jag läser ju med undran om folk med spån-problem osv. och det är nog för att jag har så lite erfarenhet med detta.

Men OM "allt" beror på att skruven går så himla tungt pga. överfyllning är "enda" lösningen självklart att minska inloppet.
Senast redigerad av Icecap den fre 18 jan, 2008 18:42, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ta lite bilder så vi kan se inlopp, lutning på skruv etc.
Viktigt som Icecap skriver att veta om den har kärna eller inte.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag kan instämma med dom två övriga inläggen.
Är kärnan i skruven för kraftig, om det nu är kärna så spelar det nästan ingen roll hur stor motor du placerar till skruven, och då ett för stort inlopp som exempel så slår det tvärstopp.

Lyd Rol-bi:s råd och skicka upp bilder så vi kan se, har du inte egen kamera så försök att låna av någon. Bilder kan säga relaivt mycket mer än beskrivningar i text.
Skriv svar