Vad visar denna mätare?

Skriv svar
Erik_odal
Prima virke

Vad visar denna mätare?

Inlägg av Erik_odal »

Panntryck?
Rött är ju sällan bra, denna ligger ganska nära.

Är det nått jag måste göra?
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synli ... 0227.jpg?0
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Är säkert trycket i pannan den visar, dock så verkar den grå nålen visa max rekomenderat tryck och den röda visar aktuellt tryck vilker ser ut att ligga bra.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Den övre skalan visar temperaturen på vattnet, strax under 70°, som passerar känselkroppen och den undre visar trycket i systemet vid mätaren ca. 1,4 mVP resp. 1,0. Vilken av visarna går att justera för hand? Den som går att justera skall ställas in på "bör vara värdet" medans den andra visar verkligt värde.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik_odal
Prima virke

Inlägg av Erik_odal »

Ingen av dem går att ställa in vad jag vet.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du öppet eller slutet expansionskärl?Enligt din mätare så är den inställd på att du har 10m upp till översta elementen.Har du slutet så ligger den över trycket.Vad står den mätaren på i sådana fall?Har du öppet så verkar det som att skvallerröret är igensatt eftersom enligt röda nålen så skall det inte gå över det.Vad blir det för värde om du har tempen på 80-90 grader?Ökar den då?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Erik_odal
Prima virke

Inlägg av Erik_odal »

Taxen skrev:Har du öppet eller slutet expansionskärl?Enligt din mätare så är den inställd på att du har 10m upp till översta elementen.Har du slutet så ligger den över trycket.Vad står den mätaren på i sådana fall?Har du öppet så verkar det som att skvallerröret är igensatt eftersom enligt röda nålen så skall det inte gå över det.Vad blir det för värde om du har tempen på 80-90 grader?Ökar den då?
Jag har ett rött kärl, där står mätaren på 1 av 4 ungefär. Huruvida det är slutet eller ej vet jag inte. Och upp till översta elementet kanske det är 4-5 meter, ett vanligt hus utan källare. Pannan står i en ekonomibyggnad bredvid.

Det har säkert varit så här hela tiden (bott här i 4 månader), bara att jag inte kollat föränn nu.

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synli ... 805.jpg?90

Jag verkar inte kunna länka till bilden direkt.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Du har ett slutet system , båda mätarna visar 1 kg tryck vilket är ok
säkerhets ventilen skall öppna vid 1.5 kg
det är bra att kolla denna ibland så den ej blir igensatt,fyll på vatten o kolla att den öppnar
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Erik_odal
Prima virke

Inlägg av Erik_odal »

TACK för alla svar.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Erik_odal skrev:TACK för alla svar.
Hej Erik
Angående visarna på instumentet på din bild,
Den övre visar Temperaturen
De andra två visarna som ser ut att sitta på samma axel,
Den röda visaren är en flyttbar komihåg visare som instalatören brukar
ställa in på det värdet som visar när anläggningen har rätt mängd vatten i systemet,

Den svarta eller grå visar verklig vatten tryck i mm Vp

Ja det var lite om mätarna.

MVH
Ruben
Skriv svar