Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André
Vad menar du egentligen med att du och jag har ett högtempererat system ?

Jag bara undrar ?

Ved Profilen
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:André

Jag bara undrar ?

Ved Profilen
Det va bara att jag tycker jag har ett högtempererat system o du verkar ha de lika kasst..

Men du undrar ju bara o då vi undrar nått så svarar du inte... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

matwil skrev:Håller inte mer er som förespråkar högtempdiff på raddkrets. Kör man med liten diff så använder man radiatorerna effektivast. Detta med lågt flöde såklart. Har man då innegivare så får man låg temp på framledning = låg temp på retur. Nu 0grader ute så har jag 36grader framL och 33 retur 22,5 inne.
Hmmm en kompis har strypt sitt system så han har en diff på 8° när det är 0° ute o då är returen 25° med innetemp på 22°..

Tycker det måste gör mycket att ha hela tanken på 25° istället för 33° då man måste elda, För hans del gör det att han krämar ut 28 kWh mer än om han haft 33° retur med sina 3 m3... :?
Det gör att han klarar 9,5 tim längre mellan eldningarna då det är 0° ute..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:

Jag bara undrar ?

Ved Profilen
Det va bara att jag tycker jag har ett högtempererat system o du verkar ha de lika kasst..

André
Du verkar ha ett högtempererat system som är kasst. Med det har inte jag. Nu måste jag ju svara. Har du ett dåligt system som du själv skriver så är det upp till dig..

Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André skrev:

Jag bara undrar ?

Ved Profilen

André
Du verkar ha ett högtempererat system som är kasst. Med det har inte jag. Nu måste jag ju svara. Har du ett dåligt system som du själv skriver så är det upp till dig..

Ved Profilen.
JAG FRÅGADE JU FÖR SATAN FÖR 2 DAGAR SEN OM VILKEN FRAMLEDNINGSTEMP DU HAR, HAR DU SVARAT PÅ DE??????????????????????????? NÄ o så gör du jämt...

Tror fan du har stryp nån ledning till övervåningen el så är du en västerbottensgård = vinden oinredd..........

Hur elvis tvingades från forumet men du får va kvar ä en gåta, Det är bl.a pga dej som även ABSO slutat va här......
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
André skrev: Det va bara att jag tycker jag har ett högtempererat system o du verkar ha de lika kasst..

André

Ved Profilen.
JAG FRÅGADE JU FÖR SATAN FÖR 2 DAGAR SEN OM VILKEN FRAMLEDNINGSTEMP DU HAR, HAR DU SVARAT PÅ DE??????????????????????????? NÄ o så gör du jämt...

Tror fan du har stryp nån ledning till övervåningen el så är du en västerbottensgård = vinden oinredd..........

Hur elvis tvingades från forumet men du får va kvar ä en gåta, Det är bl.a pga dej som även ABSO slutat va här......
Du behöver inte bli så upprörd ! Du har ju koll på allt, men tydligen inte vilket hustyp jag bor i. Du vet ingenting om mitt värmesystem ! Du vet ingenting om mina flöden samt shunt kurvor. Du vet inte ens hur jag har gjort för att uppnå dessa temperaturer samt skiktnings förhållanden jag skapat med hjälp av årliga tester. Du bara tror att du vet allt. Varför skulle jag svara dig på vad jag shuntar ut för temperaturer när min loggning ligger live på internet? Där ser du allt som händer i mitt hus. Det vet du!!!! På loggningen finns även fakta på husets förutsättningar.

Det du borde fråga det är! Hur i hä...te har ved profilen lyckats. Men det förstår du inte. Västerbottengård :lol: :lol: :lol:
Hade jag haft det skulle min framledningstemperatur vara 95 och returen 20.

Sedan en sak till. Varför? Drar du upp elvis och ABSO i detta resonemang.
Tänker du också lämna forumet..

Ved Profilen..
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Okay grabbar nu lugnar vi ned oss :evil: :evil:

Vi vet att ni är BÄST på detta forumet :D :D
Har ni något otalt så ta det via PM eller Mail

Tackar för ni förstår :wink: :twisted:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Micke!
Det är inte frågan om att vara bäst. Det är frågan om rättvisa.
Sedan kan man se hur fel tolkat det kan bli i bland och även missförstånd när man skriver. Många gånger är det bättre att tala problem via tel i stället... Då slipper det bli missförstånd och onödigheter. Pm är det bästa.

Ved Profilen..
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Tack ... kan bara hålla med :twisted:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
André skrev: Det va bara att jag tycker jag har ett högtempererat system o du verkar ha de lika kasst..

André

Ved Profilen.

Nu jävlar tror jag det börjar hetta till här på forumet,he he he... 8) :lol:
Jäklar gubbar,nu tror jag inte ni behöver elda me ve nå längre..svavlet som osar lär räcka till många kwh....
Själv lägger jag in en kubbe tvåårsbjörk till i pannan :P
Nu ligger båda tankarna på 105c i topp allt enligt dom analoga instickstermometrarna.Bottentemp 100c.De du profilen...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Kör hårt lennart :D :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Förstår inte varför inte fler tar bilder på sina prylar.En bild säger mer än tusen ord,sägs det. :wink: Det brukar oftast bli missförstånd på forum,när allt skall beskrivas i ord.Var och en uppfattar orden olika och ser för sitt inre "sin" bild av anläggningar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Tackar igen ... kan bara hålla med
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

mycke snack om laddning och flöden här, tänkte att jag skulle lägg in en bild på mina tempmätare som en typisk laddning ser ut.

en "färdig" laddad tank brukar landa på runt 100-110 grader.

nedersta tempen brukar börja krypa uppåt när mitten står runt 90-95

Bild
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Bara för att kasta på en pinne till :wink:

Med 0,7 i tryck så ska man kunna nå 114 grader innan vattnet kokar... http://www.engineeringtoolbox.com/boili ... d_926.html

Fast man får nog ha en D*****A fart på laddpumpen om inte pannan ska vandra ut genom taket då!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Låst