Erfarenhetsuppsamling av att skruva pellets

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Idag har jag en fyllning av ca 60% och en motor på ca 3W och det fungerar lika bra med denna lilla motor. Så nu gör jag lite reklam för din doserskruv jag investerade i till mitt bulkförråd.

Observera då att jag doserar till ett vakuumsugsystem. Skruven är ca 2,4 meter lång.
Har du då "tak" eller likvärdig konstruktion över skruvöppningarna för att inte få mer än 60%-ig fyllning av skruven + att motorn "orkar" starta.

Har själv en 3-fas motor på 250W och en 2 meters skruv med tre stycken 50*6 cm öppningar som också matar till ett vakuumsystem. Och den går full trots tak över 2 av öppningarna. Den tredje öppningen (mittre) har jag stängt för att minska slitageskador på skruven. Mitt bakre fäste i skruven som var metall mot metall plockade jag bort sist det var tomt i förrådet. För att det var helt utslitet. Har bilder för den som är intresserad.
Den mittre öppningen stängde jag för där sitter skarven mellan de två skruvdelarna samt en stödpunkt och den har också börjat slitas. 4-5 mm av skarvdelen var bortslitet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Roli skrev:
Har du då "tak" eller likvärdig konstruktion över skruvöppningarna för att inte få mer än 60%-ig fyllning av skruven + att motorn "orkar" starta.
Det är en typ av "tak" på denna konstruktion. Hur detaljarna är utformat, är under patentering.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi:

Dina förrådsskruvar är det lagrade på någon mer plats än vid motorn eller "ligger" de lösa i rören ??

På min förrådsskruv verkar det vara väldigt stora lyftkrafter på skruven när den går full med pellets eftersom den har slitit ut den bakre upphängningen/lagringen i överkant, samt den mittre styrningen/lagret är också slitet i överkant dock ej så mycket som den bakre.

Nu är ju inte mina lagringar/stödpunkter de allra bästa ur ren lager synpunkt. Själva lagringen har varit metall på metall och det har "bara" hållit i ca 8 år. Sedan blev lagerröret som hade, om jag nu minns rätt, ca 3 mm godstjocklek helt genomslitet. Axeln hade "ätit" sig igenom metallen i röret.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej Roli,
För att köra vertikal skruv kopplat direkt från bottenskruv i förrådet, så är motorn till förrådsskruven i sjutande (bakre) ände. Jag använder axellösa spiraler men inga upplagring någon plats bortsett från ett lite kullager vid motorn. Spiralen ligger löst i plaströret. Om en sådan skruv fylls med mer än 95 prosent fyllning, då börjar pellets att rotera för mycket rundt samtidigt som massan dras framåt. Det är i regel längst fram i skruven det börjar snurra rundt och då går kapacitet ned i detta område. Resultat: Kollisjon av pellets bakifrån som vill fram. Då måste pellets krossas ned så att det blir plats till mera pellets som hela tiden vill framåt.

Min erfarenhet och konklution är att man måste se till att en förrådsskruv inte har 100 prosent fyllning, gärna långt under. Om man sätter in en axel i spiralen i deler av förrådsskruven, så vill detta hjälpa till att dosere lägre fyllning men axeln gör också att pellets lättare roterar. Min erfarenhet är att en sådan lösning inte är optimal.

Man kan lossa motorn till en förrådsskruv och handköra skruven. Den skall gå lätt och ledigt - alltid. Om den inte gör det, så producerar den spån.

Under ser du en vanlig motor på 110 Watt. Bredvid denna ser du den lilla motorn jag använder i en 2,5 meter förrådsskruv på nästa bild.

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... C_0006.jpg
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 020001.JPG
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ja den motorn var inte stor. Min motor ser ut som den större på din bild fast den matas med 3-fas.

Min skruv går då inte att köra för hand, tror jag iallafall. Har för mig att jag har provat för länge sedan. Skruven har en kärna av stålrör som själva spiralen är svetsad till. Hittar inte de måttskisser som jag gjorde senast förrådet var tomt men har för mig att centrumröret har en ungefärlig ytterdiameter på 25 mm samt att stiralen har en ytterdiameter på 60-70 mm medans röret som skruven ligger i är 100 mm.

Hur stora är dina inlopp till skruven ? Är alla fyra öppna samtidigt ?

Verkar vara dax att ytterligare minska mina öppningar som är 6*50 cm.
Moderator
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Roli,
Inloppen på bilden är 160mm diameter. Dom är av samma typ som finns på tex Mafa Mini/Midi.
Till Karla1 leverades en insatsskruv med två avlånga inlopp som passade inuti ett Mafa skruvrör ø90 till hans Mafa Villaförråd 345. Den blev bytt ut i början av desember medan förrådet var halvfullt av pellets. Motor lite större än den du ser på bilden pg av ett varvtal på 38 rpm för att mata ut till vakuumsystem. Han hade tidigare en bottenskruv med 370 Watt motor.

På bilden i mitt förra inlägg är alla fyra inlopp öppna samtidigt och alla drar pellets. Sista inlopp ger den exakta dos. Motor är momentlagrad i en liten fjäder och jag kan hålla motorn kvar med mitt lillfinger. Denna skruv är installerad i en låda var det finns et spjäll som stänger alla inlopp samtidigt, detta så att man kan dra ut skruven från förrådet/lådan även om förrådet är fullt av pellets. Skruvlåda är anpassad till förråd med plan botten eller lutande botten. Det är gjord endast två installationer nyligen av denna typ hittils, då inklusiva vertikal skruv + takskruv. Lokala snickaren/kund gör lådan efter ritningar.

Låda/bottenskruv m/spjäll till ett Ikea veckoförråd på 500-600 liter ser man här:
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 710007.JPG

Så här skall fyllningen vara i en optimalt fungerande takskruv:
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 390002.JPG
Då förstår man att det inte skall stor motor till...
Då blir det knappast någon slitage eller spån.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Rol-bi skrev: TJ: Hur är din erfarenhet här? Funkar det fortfarande hos dej utan mellanförråd på dit nya mycket fina förråd?
Min teori var att jag skulle minst dubbla varvtalet på den uppåtgående skruv som kommer efter bottenskruven.
Bottenskruven varvar ungefär 20 varv/ min och den lutande skruven ca 46 varv.

Då min skruv lutar mindre än 30° ( minns ej exakt) så fungerar det bra, allt som kommer ut från bulk bottenskruven åker iväg.

Dock så väntar jag med att rekommendera andra att bygga om spannmåls skruvar till pellets skruvar.
Innan bulkbilen fyllde 5 tons, så fyllde vi med ca 770kg från en säck, denna säck hade stått på ett släp, med en presenning på toppen.
Tyvärr så hade bottenskiktet blivit fuktskadat, och mängden spån som hamnade i botten på förrådet var ganska stor.

Nu kommer jag att köra skruvarna som det är byggt ända till våren, sedan tänker jag funktions testa spannmålsskruven genom att köra en hink med rena pellets (sikta bort allt löst) och samla upp efter utloppet.

Några drifts stopp har jag inte haft än. På en vecka till, så har jag nog skruvat ett ton genom skruvarna.
Mvh
Tom
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Tror du har valt rätt varvtal på 2. skruv. Man kan evt. testa övergången med en massa som har betydligt med spån så man ser att skruv 2 drar med sej detta också.

Har du mätt hur jämnt flöde är på bottenskruven?

PS: Du borde ju egentligen haft en vertikal skruv på förrådet som doserer brännaren via en takskruv över dörren och genom rummet. Då behövs inte ett mellanförråd (Mafa mini).
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Rol-bi skrev:Tror du har valt rätt varvtal på 2. skruv. Man kan evt. testa övergången med en massa som har betydligt med spån så man ser att skruv 2 drar med sej detta också.

Har du mätt hur jämnt flöde är på bottenskruven?

PS: Du borde ju egentligen haft en vertikal skruv på förrådet som doserer brännaren via en takskruv över dörren och genom rummet. Då behövs inte ett mellanförråd (Mafa mini).
Om du tittar noga på denna bild, så ser du att uppsamlingslådan är öppen ( nu har jag plåtat igen den helt och kittat med silicon, då det dammade för mycket med öppet), i alla fall så kom det stora mängder med spån från början och här var det en fördel att ha en spannmålsskruv då den fyller ut nästa hela innerdiametern på 100mm´s röret.
Allt spån åker direkt iväg uppåt. Nackdelen är nog lite kluvna pellets, fast det vet jag inte så mycket om än, för lite utprovat än.

Tycker det kommer ganska jämnt ur bottenskruven, av det jag såg i början, innan jag täckte fickan med ett lock.

Ska nog mäta strömmen på båda skruvrna med en tångamp. meter, men jag blev så lat, nu när det fungerar...

Räknade ut fyllnadsgraden på 100mm spannmålsskruven med hjälp av stigningen och varvtalet, fick fram ca 17-18%.
Håller med dig att en låg fyllnadsgrad och stor diam. är en fördel.
Kan man hindra pelletsarna att inte rulla runt, så är det en fördel också.

Din vertikal skruv skulle nog passa in i min anläggning, förutom att den skulle hamna mitt i lucköppningarna, men det går kanske att lösa också. Vi får se hur det går med min 300kr´s budget spannmålsskruv.
Bild
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Reidar
Gallringsobjekt

Inlägg av Reidar »

Karla1 skrev:Oftast ligger problemet med att skruvinloppen är gjorda på ett sätt så att skruven tar direkt in för mycket pellets i skruven. Skruven fylls till max och pelletsen snurrar med runt och mals sönder till spån som ökar friktionen. Till slut så packas detta i skarvar och böjar och spricker inte höljet så drar man av spiralen. Den som får en flexskruv att gå en längre period har nog med rena turen gjort ett rätt inloppshål eller placerat skruven så att pelletsen doseras in på ett jämt flöde som inte packar skruven. Längden har väl också en betydelse, samt stigning.
I princip bör skruven få arbeta med så liten last som möjligt. Min flexskruv matar från ett mellanförråd. Jag har kompletterat med ett justerbart spjäll i flexskruvens inmatningsända. Det ger en öppning på f.n. 10-12 cm som är lagom för min del. Spjället är en uppslitsad bit plaströr av samma sort som skruven ligger i. Min skruv är 3,75 m, har en böj, och lutar 30 grader. Jag har numera inga problem med trög matning eller söndermald pellets. Hög spånhalt i pelletsen, som inträffar ibland, verkar inte heller bli något problem.
Skriv svar