Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev: Förstår ni alla andra Ved Profilens siffror ??
Nej, jag får inte heller ihop det :scratch:
"1500/70 = 21,4 timmar" <- Det förstår jag däremot.

Att låga flöde är en förutsättning för bra skiktning är ingen nyhet men man måste kunna ta hand om all effekt som pannan utvecklar. Om man ändå ska fulladda pannan till 95/95 (topp/botten) så kan det kvitta att man sabbar skiktningen vid 80/20. Huvudsaken att man behåller skiktningen vid urladdning, och det gäller både uttag av varmvatten och radiatorvatten.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Mina flödesmätare ljuger inte.
Om jag har ett laddningsflöde på 5,5 kW och har en brinntid på 7 timmar.
5,5*7 = 38,5 kWh * 2 tankar = 77 Kwh.

Allstå har jag laddat mina tankar med 77 kWh..

Ved Profilen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Du undviker att svara på frågorna:

Vad har du för effekt på pannan?
Hur kan det komma sig att du bara laddar med 5,5kW?

Med 70 liter per timme så har du på 7 timmar bara flyttat 490 liter vatten. Men nu verkar det vara 70 liter per tank, eller...? En djäkla skilnad för i så fall blir det 2*490 liter och dessutom 2*5,5kW.

77kWh lagrat i 490 liter vatten betyder en difftemp på 135 grader. Lagrat i 980 liter så blir det bara 68 grader.
Du kanske förstår att man undrar?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Mina flödesmätare ljuger inte.
Om jag har ett laddningsflöde på 5,5 kW och har en brinntid på 7 timmar.
5,5*7 = 38,5 kWh * 2 tankar = 77 Kwh.

Allstå har jag laddat mina tankar med 77 kWh..

Ved Profilen.
Nu stämmer det inte med tidigare uppgifter..... (igen).....

Tidigare skrev du att du laddade med bara 70 l/h vilket skulle motsvara 5,5 kW/h, nu är det helt plötsligt 11 kW som du laddar med.
Hur är det egentligen med siffrorna.... eller är det så att mätarna som inte visar fel ändå inte visar riktigt rätt :?: :?:

Eller är det så att mätaren sitter "bara" på en tank och sedan multiplicerar du med två eftersom du tydligen har två 750 liters tankar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ber om ursäkt för att det lilla h blir skrivet fel i all hast i bland.
Jag skall även kolla upp mätarna också.

Men så här ser det i alla fall ut enligt mina mätare.

Små ler nog lite åt mig själv just nu :lol: Tittar man på min loggning just nu så ser jag att jag har fortfarande luft i systemet då bottentempen ökar före mitten tempen i acktankarna :oops: Skam den som ger sig. Konstigt att det visar sig just nu. Jag har övertygat mig själv att all luft var borta ur systemet innan jag skrev om flöden på forumet. Men Icke sa Nicke.
Ännu en gång :oops:

Allt detta krångel sedan mätarna vart installerade. Måste nog få ur denna luft så kanske tråden kan överleva.

Ved Profilen..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev: Vem har 90 gradigt varmvatten fortfarande kvar i toppen på tanken dagen efter eldning vid -5 grader utomhus? Det har jag lyckats med... Kan nog även skriva 95 grader !!

Kan det bero på flödena :?:

Tycker denna fråga passar André väldigt bra! Som verkar har koll på det mästa !!

Ved Profilen.......
Jo nog har jag lika god koll som dej iaf.. :lol: :lol:
Du verkar ju inte ha det iaf...
Vad har laddtemp/hastighet att göra med för vilken temp acktankstoppen är dagen efter vid -5°??????????
Det har snarare med uttaget att göra men framför allt med isoleringen av tanken o att tanken är tillräckligt stor så den inte blir tom över natten..

Som Andreas skrev så är det inte lönt att ifrågasätta.....

Börjar likna den fantastiska tråden du hade igång om flödet i radiatorerna som bara genom en sänkning skulle göra att huset behövde 35% mindre energi, Så jag undrar vem som har koll... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Flödet har en stor betydelse för att uppnå dessa temparaturer. Jag har själv provat med högre hastigheter på laddnings pumpen utan strypningar osv. Då blandar sig laddningsvattnet från pannan med botten temperaturen från tankarna vid ett högre flöde samt med högre pump hastighet och ligger då på ca: 80 grader på laddnings temperaturen till acktankarna. Sänker man flödet på pumpen så kommer pannan att ladda tankarna med en högre temperatur då flödet blir lägre. Blandnings temperaturen går saktare i laddomaten och pannans laddningstemperatur blir högre till acktankarna. Laddningen kan då ligga på 90 grader i stället för 80.

Det är jämförbart med om en panna har en laddomat 21 installerad till acktankar som blir för varm om pumpen går på läge 2. Dom flesta löser problemet för att sänka pannans temperatur, med att öka flödet via laddningpumpen till läge 3. I stället för att styra eller strypa flödena mellan laddning och retur.. Så att dessa flöden kommer rätt i stället för att öka pumparnas hastighet med ökade flöden. Det är bra att skapa bra flöden vid i laddning av tankarna och inget flöde alls vid urladdning.

Men det skall göras på rätt sätt.

Här kan det vara viktigt att ha en bra laddomat som stänger flödet efter eldning. Eller ännu bättre komplitera värme systemet med en rökgastermostat som stänger pumpen och flödet mellan tankarna och pannan efter eldning med hjälp av rökgastemperaturen....

Det är lika viktigt att ha bra skiktning vid både i laddning som urladdning i ett vedeldat system..

Det är det jag försöker att förklara för andra på forumet. Som har problem med skiktning el dyligt..

Ved Profilen...
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Allt detta krångel sedan mätarna vart installerade. Måste nog få ur denna luft så kanske tråden kan överleva.

Ved Profilen..
Vart finns luften som gör att bottentempen ökar före mitten tempen i acktankarna? Verkar ju konstigt att luft någonstans ska kunna skapa det problemet?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Nu har jag ägnat en del tid åt att försöka förstå vad som ska vara så fantastiskt... Det är väl självklart att man kan optimera sitt värmesystem med hjälp av justering av flöden och temperaturer. Själv har jag mer än 10 graders differens på framledning och retur vid -5 ute och 22 inne utan nån nämnvärd optimering.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
uabmep
Frö

Inlägg av uabmep »

Ordningsfråga innan vi börjar ändra på pumparna

När jag läser på Wilo pumpen som sitter i min Laddomat 21 så betyder:
- liten plupp = 1400 RPM => lågt flöde
- största plupp = 2200 RPM => högt flöde
Men när jag sen tittar i Wilos pumpkurva har:
- kurva 4 lågt flöde
- kurva 1 högt flöde

Byte från lite plupp mot större plupp ger ett högre flöde men byte från lågt nummer på kurva till högt nummer på kurva ger lägre flöde.
Lite plupp motsvarar kurva 4 och största plupp av kurva 1.

Enligt manual Laddomat skall läge 3 användas men är det någon som med säkerhet vet vilken kurva/varvtal/plupp som Termoventiler menar med läge 3?
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Shakespeare skrev:
Roli skrev: Förstår ni alla andra Ved Profilens siffror ??
Nej, jag får inte heller ihop det :scratch:
"1500/70 = 21,4 timmar" <- Det förstår jag däremot.

Att låga flöde är en förutsättning för bra skiktning är ingen nyhet men man måste kunna ta hand om all effekt som pannan utvecklar. Om man ändå ska fulladda pannan till 95/95 (topp/botten) så kan det kvitta att man sabbar skiktningen vid 80/20. Huvudsaken att man behåller skiktningen vid urladdning, och det gäller både uttag av varmvatten och radiatorvatten.

mvh
Alldeles riktigt!!
Däri hänger den stora grejjen.
Det är där som skiktningen är A och O.
Sedan kan man optimera lite med ett anpassat flöde,rejäl tempdiff mellan framlening samt retur är ju mycket bra.Men att spara ca 35% på att optimera flödet som vedprofilen skrev,det tror jag inte ett dugg på.Detta vill då jag mena är omöjligt.
Sedan måste man givetvis köra laddpumpen på den fart som gör att pannan inte kokar,däri spelar det ingen roll om inte skiktningen blir så bra om man som du menar laddar fullt i topp samt botten.Det är ju vid urladdning det är viktigt.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

lennart wiklund skrev:...Men att spara ca 35% på att optimera flödet som vedprofilen skrev,det tror jag inte ett dugg på.Detta vill då jag mena är omöjligt.
Nu hittar jag inte var han skrivit detta men det finns inte en chans att det kan stämma. Däremot kan man säkert få ut 35% mer energi ur en tank med bra skiktning innan det blir kallt i dushen men det kostar också 35% extra att återladda den. Kanske bara ett missförstånd? Man sparar lite energi pga mindre förluster från tanken eftersom man kan använda mindre tank.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
lennart wiklund skrev:...Men att spara ca 35% på att optimera flödet som vedprofilen skrev,det tror jag inte ett dugg på.Detta vill då jag mena är omöjligt.
Nu hittar jag inte var han skrivit detta men det finns inte en chans att det kan stämma. Däremot kan man säkert få ut 35% mer energi ur en tank med bra skiktning innan det blir kallt i dushen men det kostar också 35% extra att återladda den. Kanske bara ett missförstånd? Man sparar lite energi pga mindre förluster från tanken eftersom man kan använda mindre tank.
mvh
Jag har aldrig skrivit eller påstått detta heller :?: 35 % :?: Detta påstående får nog andra skribenter stå för.. :roll:

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 04 jan, 2008 17:04, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Däremot sitter mätaren så att den bara mäter laddningsflödet genom tankarna ingenting annat. Villket jag har försökt förklara.
Obs. Den mäter inte radiatorreturens flöde med denna placering. Så att husets förbrukning får jag ej med. Nästa steg för mig är att flytta mätaren så att även radiator returens flöde och laddningsflödet kommer med genom samma mätare. Då blir det helt andra flöden att skriva om.

Pannans effekt samt mitt hus förbrukning är inte med i denna diskution ännu :roll:

Sedan det här med skiktning som är lika viktigt vid både i och urladdning av tankarna. Som i mitt fall som har så låga laddningsflöden och höga temperaturer vid laddning av tankarna. Då kan tankarna ha en temperatur på 87 grader i tankens topp dagen efter eldning, och i mitten kan det vara ca :70 och botten 35 grader vid -10 ute. Då vill inte jag att laddomaten skall öppna redan vid 80 grader vid nästa eldnings tillfälle med höga flöden och dålig laddningstemperatur. Då laddas tankarna med 80 gradigt vatten som har en lägre temperatur än toppen på tanken som hadde 87 grader från början. Då förstör jag skiktningen även vid laddning i tanken som hadde en topp temperatur på 87 redan från början...

Hoppas att ni är med nu då :roll:

Ved profilen..
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Tycker att vi ska ta ett sido spår i denna tråd. Sido spåret ska handla om radiotorkrets. Om vi nu har optimerat flödena vid panna och ackar varför inte gå hela vägen med resten av systemet. Ett system som är injusterat till perfektion kan och nu skriver jag kan göra en energibesparing på 40%.
Alla system är olika och alla har inte samma förutsättningar , hur som helst. Ex. bara genom att se över fönsterbrädorna kan man spara 15%. Tänk att vi kokar vatten på spisen med lock / utan lock på kastrullen. Vad händer .. kastrullen med lock kokar snabbare. Detta lilla underverk händer vid varje element om man har en fönsterbräda som inte är placerad eller är utformad så att luft kan pasera förbi elementet.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Låst