Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kan väl lägga ut denna igen också i denna tråd.

Hur man räknar ut effekten på en ved panna. Alltid kan det hjälpa någon.

När jag gör energikalkyler räknar jag på björkved att energi innehållet är 1,4 kWh / Liter.

Enkelt uttryckt är Effekten lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om du räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.

Ved Profilen...
Gurr_a
Ungskog

Inlägg av Gurr_a »

blandar sig alltså före laddomaten och ger pannan bättre kylning via laddomaten. Märk väl att när laddomaten stänger eller pumpen stängs av som styrs av rökgasgivare då styrs eller vänder även radiatorretursflödet till att gå in i acktankens botten i stället. Ved Profilen..[/quote]

Hej!
Jag ser att du använder rökgasgivare, vad är det för typ? är den steglös eller 2-3 lägen?
Jag håller på och söker något liknande.
Se tråden rg.givare.
MVH Gurra
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kör Baxis ! Vet nog inte riktigt hur du menar. Det är bara en givare i stosen efter pannan och en termostar som stänger av pumpen och det interna flödet i pannan och laddomaten efter eldning som styrs via rökgastemperaturen..

Ved Profilen...
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 01 jan, 2008 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Rinkaby har Laddomats till vettigt pris, sök på Rökgastermostat

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

jag har den kopplingen som du beskriver, då jag laddat tanken färdigt så brukar den ligga på 110 i topp och mitten och 100 nederst.

fast jag har 200 liters exp i botten av tanken, 2 kubiks rektangulär tank med xtra skiktnings plåtar

en dags förbrukning brukar bli så här, topp 100 mitten 80 botten 20-25.

Tanken tappar lite värme av sig själv, tror att det beror på sättningar i isoleringen.

Hur ser scriptet ut för effektförbrukningen?
Är det 1-wire prylar som du andvänder
Senast redigerad av Braxsele den tis 01 jan, 2008 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev: Jag har 93 grader i toppen och 25 i botten utan att pannan kokar. Vem har det??
Jag ligger oxå runt 93-94 grader i toppen vid laddning...
Vad är märkvärdigt med detta??
Jag kör min kombipanna med laddomat 4030.När jag laddar så har jag enligt mina tempmätare 93-95c tanktopp samt ligger på helt tomma tankar20c i botten,det är väl så det skall vara.Eller har jag missuppfattat det hela?? Kan även ladda tankarna till nästintill 100c i topp samt botten.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Braxsele skrev: Hur ser scriptet ut för effektförbrukningen?
Är det 1-wire prylar som du andvänder
Om du går ut på http://www.afabinfo.com på loggsidan av vedpannan så har du en länk överst på sidan där du kan direkt se vilka givare och program som behövs för att logga temperaturer på en anläggning. Så får ni hämta fakta och info själva. Om ni sedan inhandlar detta så kan jag persoligen hjälpa er med script för att få till en loggning på nätet för den som vill. Svarar endast via PM då. Helt kostnadsfritt. Kan även lägga ett exemplar på detta forum under en egen tråd.

MVH
Karla
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

för att få igång loggning av temp med 1-wire givarna är ju inte så märkvärdigt, handla prylarna tanka ner lämpligt program och sen e man ju igång.

Ska man däremot blanda in flödesgivare och kanske en display om man vill ha koll i kanske köket utan att slå igång datorn så krävs det en del linux kunskaper....det är där som det stöper för mig.
Gurr_a
Ungskog

Inlägg av Gurr_a »

joeri91942 skrev:Rinkaby har Laddomats till vettigt pris, sök på Rökgastermostat

/Jörgen
Hej!
Tack för tipsat, rökgastermostaterna på Rinkarby har område 50-300 gr.
Jag behöver intervall 50-1000 gr
mvh Gurra
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag måste tyvärr styra upp denna tråd något! Det är flöden i ett värme system jag försöker att förklara inte temperaturer. Bra temperaturer skapas naturligt vis hand i hand med låga flöden. Låga flöden med hög temperatur gör att vattnet går saktare i systemet. Det är därför skiktningen i acktankar blir perfekta. Dessa låga flöden gäller även på husets radiatorsystem.

Som jag förklarat tidigare kan jag ge ett exempel på vad jag menar.

När min botten temperatur mot slutet av eldningen är 90 grader i det nedersta termometer uttaget på tanken, då kan det vara 70 grader i returledningen som sitter 10 cm under som går till returen till pannan och laddomaten. Varav min laddomat sällan får varmare kylning än denna temperatur. Det är här man kan se temp skillnad på bara 10 cm i nivå skillnad på hur bra skiktningstemperaturen blir på vattnet med låga flöden. Det är detta jag menar med låga laddningsflöden.. Sedan får jag naturligt vis se upp vid detta läge med att bara ha glöd kvar i pannan. 2st ved trän för mycket gör att mitt system kokar på två röda sekunder.. Det är en annan sak. Har man optimalt så har man.

Sedan om man har en panna som är felkopplad, eller en panna som bara är installerad mot acktank som är slav kopplade som bara pumpar runt varmt vatten så att tankarna blir 100 grader i toppen och till slut även blir 100 grader i botten.. Det blir nog samtliga värmesystem till slut. Beroende på hur mycket ved man lägger in i pannan....

Det är inte det jag försöker att förklara.. Utan hur viktigt det är med att ha låga flöden i ett värmesystem..

Ved Profilen.....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

lennart wiklund skrev:
Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev: Jag har 93 grader i toppen och 25 i botten utan att pannan kokar. Vem har det??
Vad är märkvärdigt med detta??
Jag kör min kombipanna med laddomat 4030.När jag laddar så har jag enligt mina tempmätare 93-95c tanktopp samt ligger på helt tomma tankar20c i botten,det är väl så det skall vara.Eller har jag missuppfattat det hela?? Kan även ladda tankarna till nästintill 100c i topp samt botten.

lennart
Hej Lennar! Vi diskuterar flöden i denna tråd ! Låga flöden kontra höga temperaturer på vatten flöden kan göra underverk på laddningen i vissa värmesystem. Du har inte ens kopplat ditt system som denna tråd avser.
Ved Profilen..
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Braxsele skrev:för att få igång loggning av temp med 1-wire givarna är ju inte så märkvärdigt, handla prylarna tanka ner lämpligt program och sen e man ju igång.

Ska man däremot blanda in flödesgivare och kanske en display om man vill ha koll i kanske köket utan att slå igång datorn så krävs det en del linux kunskaper....det är där som det stöper för mig.
Det här är inget linuxsystem vi kör utan vi kör i en vanlig windows dator mot ett program.
Flödesmätare däremot, är inte med i detta system utan har egna födesmätare, temgivare samt displayer. Typ dessa som fjärrvärmenät har.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:
Så har det då sett ut hos alla jag vet som har laddomat oxå..
En panna på 35-40 kW, laddomat 21 med 78° termostat o pumpen på 2:an ska ha en laddtemp på ca 93°.. Så ser det ut tills tanken är fylld o det spelar ingen roll om tempen är 20 el 40° i botten på acktanken...
Vem har 90 gradigt varmvatten fortfarande kvar i toppen på tanken dagen efter eldning vid -5 grader utomhus? Det har jag lyckats med... Kan nog även skriva 95 grader !!

Kan det bero på flödena :?:

Tycker denna fråga passar André väldigt bra! Som verkar har koll på det mästa !!

Ved Profilen.......
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Mitt laddningsflöde ligger på 70 L/ timme.
Interna flödet i Laddomaten och pannan ligger på 190 L/h.

Jag fyller väl inte tankarna med detta flöde, Det är ju flödet / eller hastigheten på vattnet på laddnings ledningen som ligger på ca95 grader som har detta flöde. Detta flöde blir ca 5,5kwh. Det är jämförbart med att ha 2 st elpatroner i tankarna på 5,5 kw.

Ved Profilen
Ved Profilen skrev:Roli skrev:
En liten undran.... med ett laddflöde på 70 l/h. Hur lång tid behöver du då för att ladda dina tankar ?? 1500/70 = 21,4 timmar ??????

För mig låter det som om det inte stämmer någonstans ?? Eller har jag "kola i knoppen".

Jaa Du

Ved Profilen
Du har ju fortfarande inte svarat på frågan..... Bara ifrågasatt min eventuella "kola" :?

Du tillför tanken 70 l/h med 95 gradigt vatten och har bra skiktning i dina 1500 liters ackar hur lång tid tar det då att ladda dina tankar ?????? Du säger att du tillför 5,5 kWh med det flödet, men din panna ger ju mycket mer. Försvinner resten av energin ut i ditt värmesystem då eller.....???

Och om du tillför ackarna endast 5,5 kW/h vid eldning så kommer det i min tankevärld ta en evinerlig tid innan du har någon högre temperatur i tankbotten.

Jag får helt enkelt inte ihop dina flöden och temperaturer......

Du får gärna förklara alla dina siffervärden bättre.

Förstår ni alla andra Ved Profilens siffror ?? Eller är det bara jag som har "skinka och kola" i knoppen efter helgernas alla godsaker.....????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Roli skrev:
Förstår ni alla andra Ved Profilens siffror ?? Eller är det bara jag som har "skinka och kola" i knoppen efter helgernas alla godsaker.....????
Nej jag förstår inte men det är ingen ide att ifrågasätta
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Låst