Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:
Åskar skrev:Ruben,

Min Schiedel Isokern är helt av pimpsten, inte rostfritt.

http://www.schiedel.se/produkter/block- ... l-isokern/

mvh
Min me :oops:
Hej
Ok, Pimpsten leder ej värme bra heller så det ger ungefär samma effekt som rostfritt, tillhör lätta skorstenar som ej binder så mycket värme.
Vilket ger en bra skorsten med hög kvalite.

MVH
Ruben
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:Dessutom har man oftast högre rökgastemperaturer på vedeldning än vid pelletseldning varav skorstenen kanske behåller sin värme ännu mera vid vedeldning än pellets varav dragbegränsare kan vara mera motiverad vid pelletseldning . Om man tänker på kondensrisken.
Men i ditt fall med sugande fläkt från pannan och dragbegränsaren. Du har även skrivit att din drag begränsare är stängd nästan hela tiden under eldning och bara öppnar mot slutet på eldnings cykeln. Vad gör den då för nytta i ditt fall ???
Jag skulle gärna veta vilken skillnad den gjorde hos dig. Du måste ju ha mätt Co / Co2 / drag eller liknande vid olika värdeleks förhållanden. Förklara gärna skillnaden du märkte när du installerade dragbegränsaren.

I mitt fall får pannan för lite syre till förbränningen med drag begränsare....

P.s Du kallar andra på forumet för experter. Då kan även jag kalla dig för expert. Du är nära att bli en !!!!

Ved Profilen..
Vi pratar ju om tempen i skorsten en meter ner 80 grader??
Det är det som gäller varför skulle pellets eldning vara bättre vid detta.Förklara gärna.

Min drag lucka är inte helt stängd vi uppstart.Den glipar lite.
Enlgit Baxi skule detta vara ett bra riktmärke för dragbegränsaren då man får ett jäkla sug i skorstenen när den är varm.vid slutet av eldningen skall den vara nästan helt öppen. Enligt Baxi..

I mitt fall så blev keramiken rödare och jag fick mindre övertändning i vedmagasinet efter dragbegränsare. Ganska logiskt när man tänker hur mycket luft skorstenen suger när den är varm.

Dina andra konstiga inlägg i tråden drar nog folk sina egna slusatser av.
Jag vet inte vad dom hjälper folk?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Huvud saken är! Tycker jag att det fungerar hos dig.

Mät i stället med riktiga instrument i stället för att spekulera..
Man måste mäta från fall till fall ... Vet flera fall med 50 grader 1 m ner från skorstenen utan problem..

Tänk bara om jag skulle skriva allt jag vet om olika produkter på forumet. Det gör inte jag. Då blir det ett jäv..a liv. Jag är opartisk..


Ved Profilen..
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Ved Profilen skrev:Huvud saken är! Tycker jag att det fungerar hos dig.

Mät i stället med riktiga instrument i stället för att spekulera..

Ved Profilen..
Raderad
Senast redigerad av Olle45 den mån 07 jan, 2008 04:20, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jo då Ruben !! Du har helt rätt ! Du vet min position i vad jag vet om bioenergi. Jag kan eller klassar inte ned produkter på forumet.
Tänk om jag skulle skriva allting jag vet om dåliga produkter på forumet vilket jävla liv det skulle bli. Men du säljer förbannat bra dragbegrännsare.

Ved Profilen..
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Ved Profilen skrev:Jo då Ruben !! Du har helt rätt ! Du vet min position i vad jag vet om bioenergi. Jag kan eller klassar inte ned produkter på forumet.
Tänk om jag skulle skriva allting jag vet om dåliga produkter på forumet vilket jävla liv det skulle bli. Men du säljer förbannat bra dragbegrännsare.

Ved Profilen..
Hej
Bra att du har den inställningen.

Bra produkter säljer sig själva. med mun till mun metoden
alla som är nöjda med en vara pratar gott om varan.

MVH
Ruben
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Här kan man se en film på min dragbegränsare vid blåsigt väder.
http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4

Som man ser så gör den sitt jobb...

Ps.Dra ner ljud volymen då fläkten låter som fan själv på nått konstigt vis genom kameran.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det har blivit tråkigt nere i pannrummet...........
Att draget i min skorsten var relaterat till mina problem med puffar och bakslag är det inget snack om. Nu lägger jag in ved på ett normalt sätt utan planering och det funkar smärtfritt.
Enda sättet att få en puff är att öppna vedkammaren och låta det övertända litegrann, när man sedan stänger och sätter på fläkten kommer en puff.
Om puffarna återkommer av någon anledning lär jag återkomma.
Nästa projekt blir turbulatorer.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan upplysa er som inte har dubbla dragluckor om lite iaktgaelser jag gjort som relaterar till en del snack i den här tråden.
Grundinfo: Draglucka Z 150 sitter 10cm ut från pannan inställd på 17,5mm(17,5Pa), Sid012 sitter 60-70cm längre bort på skorsten inställd på ca 15Pa.
I början av eldningen så jobbar Z150 (små öppningar 1-3cm), Sid012 är stängd och småklapprar utan att öppna. Antar att det här tyder på att i det här läget så är det pannans tryck som får Z:an att jobba eftersom den är närmast pannan.
När pannan kommit igång (så gott som maxeffekt) så öppnar Sid012 fullt på en gång (faller som en fura) och Z:an kan återgå till att finlira draget.

Min iaktagelse tycker jag tyder på att både pannan och skorstenen kan göra så att draget blir alldeles för högt. I mitt fall så tror jag att pannans tryckande blev förmycket när skorstenen satte igång och drog den också.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Kan upplysa er som inte har dubbla dragluckor om lite iaktgaelser jag gjort som relaterar till en del snack i den här tråden.
Grundinfo: Draglucka Z 150 sitter 10cm ut från pannan inställd på 17,5mm(17,5Pa), Sid012 sitter 60-70cm längre bort på skorsten inställd på ca 15Pa.
I början av eldningen så jobbar Z150 (små öppningar 1-3cm), Sid012 är stängd och småklapprar utan att öppna. Antar att det här tyder på att i det här läget så är det pannans tryck som får Z:an att jobba eftersom den är närmast pannan.
När pannan kommit igång (så gott som maxeffekt) så öppnar Sid012 fullt på en gång (faller som en fura) och Z:an kan återgå till att finlira draget.

Min iaktagelse tycker jag tyder på att både pannan och skorstenen kan göra så att draget blir alldeles för högt. I mitt fall så tror jag att pannans tryckande blev förmycket när skorstenen satte igång och drog den också.
Hej Wodda

Prova med att bara använda KW Z150
Det gör du enkelt med att bara med att spärra KW SID 012 ans blad i stängt läge.

Bra här kan du jämföra vilken skillnad det är på dragbegränsare, KW Z150 har en mycket
jämnare och nogrannare gång, jämfört med KW SID 012.
KW Z150 kräver mindre undertryck ifrån inställtvärde därför öppnar denna dragbegränsare lättare än KW SID 012.

För den saken skull är inte SID 012 någon dålig dragbegränsare.

När två styck dragbegränsare skall styra undertrycket påverkar de varandra, så balanserar man dom
inte rätt kan de bara fladdra och få en ojämn dragbegränsning .

Sedan är det så att draget är temperaturberoende, draget blir kraftigare med stigande temeratur, som i sin tur
ökar förbränningen som till slut producerar mer gas än det finns förbränningsluft till.

Dragbegränsarens uppgift är att bryta denna ökning av draget
och därmed minska gasproduktionen till inställt värde.
Så det blir jämn och lungnare förbränning utan puffar.

Tillägg, en fläkts luftmängd ökar om motståndet ändras till undertryck
Skorstenens draget hjälper fläkten att ge större luftmängd
en fläkt har alltid ett statiskt innre motstånd som övervinns i o med undertryck.

Läser att nästa expriment blir turbulatorer.
En fråga hur hög är din rökgastemperatur i dag på fullfart ?

MVH
Ruben
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hallå Ruben
Jag vet inte om du missförstått mig, jag vill inte ändra något dom samarbetar klockrent. men visst kan jag testa.
Hmmmmm......... min rökgastemp.....?
Jag resonerar såhär.
Min skorsten verkar ha en bra dragkraft.
I o m detta behöver jag inte så mycket värme för att skapa bra lyftkraft. (Z150 öppnar ju direkt vid tändning = över 17,5Pa i drag)
Turbulatorer kommer sänka tempen och lyftkraften samt skapa mer motstånd för skorstenen att jobba emot.

Att jag inte svarar direkt på rökgastempen är att det enda jag har att kolla på är rökgastermostaten som sitter ovenpåröret ca 50cm bakom pannan. Den når dock max 140-150°.
Jag har lyssnat på en hel del förståsigpåare på dom olika forumen och ingen verkar ha ett klockrent svar på just temperaturen. Därav drar jag slutsatsen att temperaturen har 2 uppgifter, skapa lyftkraft(drag) i skorsten och se till att kondens inte bildas i skorsten. Kondens är jag personligen inte så bekymrad över och slutar draget att fungera då har jag gått förlångt.
Men fram till dess så kan jag bara vinna på att uppehålla dom varma gaserna så länge som möjligt i pannan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Wodda

OBS jag menade inte att du skulle ändra på trimvikterna! bara låsa
SID =012 i stängt läge, det jag var intreserad av är om bara KW Z150 räker till.

Lite allmänt om skorstenar och kondens.
OBS kondens kan man få även med dragbegränsare
om rökgas temperaturen blir för låg.
även förbränningen påverkas negativt av för dåligt drag.

Oavsett om skorstenen har hög kvalite eller inte så är kondensen man skall se upp med.
En bra skorsten som i ditt fall kyls inte rökaserna
lika mycket som i en tegel skorsten och risken för kondens blir mindre.

Varför ingen kan svara exakt på rökgas temperaturen.
Svar: Väder o Vind, Hög eller låg ute temperatur, skorstens matrial val,
area och höjd, dessa saker tillsammans hur mycket värme en skorsten behöver
för att hållas kondens fri, DRAGBEGRÄNSARE behöver också en viss värme för att kunna göra sitt jobb.

Vet inte om jag är helt fel ute med en rökgastemp inte lägre än 150°C
Du har en skorsten som inte kyler rökgaserna så mycket, men ändå kan
150°C med tanke på din skortens diam 200 mm Ø eller mins jag fel ?

Nästa som avgör är pannan och huset som skall värmas
bra eller dåligt isolerat hus avgör gångtider hur stort effektbehovet är.
Detta har också en påverkan om skorstenen får till räckligt med värme.

Alla dessa saker tillsammans gör att det inte är lätt att säga vilken
rökgas temperatur som är den lägsta som går att ha utan att skada skorstenen med kondens.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 02 jan, 2008 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Gör ett test vid tillfälle med stängd SID012.
Gissar på att det är gränsfall men vi får se.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker det är intressant att höra hur låg rökgastempen går få i Orlan.. :D
Får du ingen kondes uppe i skorsten o allt funkar bra med en temp ut ur pannan på 100° = kanon tycker jag iaf

Kör hårt Wodda o testa vidare.. :wink:

Håller du nån koll på hur allt detta påverkar vedförbrukningen??
Sån här gång borde det suttit fint med en energimätare som vissat rätt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

André skrev:Jag tycker det är intressant att höra hur låg rökgastempen går få i Orlan.. :D
Får du ingen kondes uppe i skorsten o allt funkar bra med en temp ut ur pannan på 100° = kanon tycker jag iaf

Kör hårt Wodda o testa vidare.. :wink:

Håller du nån koll på hur allt detta påverkar vedförbrukningen??
Sån här gång borde det suttit fint med en energimätare som vissat rätt..
Hej Andre´och Wodda

Liten bakgrund i förbränningsteknik:
Inte lätt att mäta med energimätare eftersom det är inte bara rökgastemperaturen som avgör hur stora förlusterna är!
En viktig del i samanhanget är hur bra veden förbränns.
De flesta pannor ser man skorstens rök ifrån eller hur ?
Den rök som ligger i färg spektrat vit och ljusgrå är största delen vattenånga de andra är färglösa vid blålåge teknik.

Orätt förbränning kan öka vedåtgången runt 25%,
Man kan se på lågan om vedgaserna förbränns med blålåge teknik,
Hög värme ca 850°C gas sammansättningen ger en låga som brinner mycket långsammare och fyller förbrännings kammaren bättre.
Blålågan ser ut ungefär som en gasol låga.


Här kommer lite siffror att leka med.
Vid ved eldning vet jag ej den exakta rökgasmängden i m³
Jag skulle tro att Rökgasmängden i föthållande till 10KW är ganska nära varandra i m³ i jämförelse med vad 1 liter olja behöver i förbränningsluft.
Någon som har den mer exakta siffran ?

Men att förbränna 1liter eldningsolja går det åt ca 15m³ förbrännings luft

Värme innehållet i en liter eldningsolja är ca 10 KW
1 m³ luft innehåller ca 0,36 Watt /°C och 1 liter olja 15m³ förbränningsluft

Te.x Rökas temeraturen räknat ifrån 0°C
Vanligt är att pannrumstemperaturen räknas av ifrån rökgastemperaturen
Om då pannan släpper in mer luft ökar förlusterna.
Eexepel,
Värmeinnehållet i en rökgas mängd 15m³ * ,036W * 100°C = 540 Watt
Värmeinnehållet i en rökgas mängd 15m³ * ,036W * 150°C = 810 Watt
Värmeinnehållet i en rökgas mängd 15m³ * ,036W * 200°C = 1080 Watt
Värmeinnehållet i en rökgas mängd 15m³ * ,036W * 250°C = 1350 Watt
Värmeinnehållet i en rökgas mängd 15m³ * ,036W * 300°C = 1620 Watt
Värmeinnehållet i en rökgas mängd 15m³ * ,036W * 350°C = 1890 Watt

Här har jag inte tagit någon hänsyn till att rökgaser inte är renluft!
Så att enegi innehållet kan vara större än min uträkning är

Kan nämna att en liter Olja ger 1,2 liter vatten som också skall med rökgaserna ut genom skorstenen.

Det går åt att värma 1m³ torr luft = 0,36 Watt /°C

MVH
Ruben
Skriv svar