Bytt brännarrör nu

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Bytt brännarrör nu

Inlägg av vatsug »

Jaha , då har man bytt inre brännarrör för första gången. Ringde VB på tors (jourtel) kunde hämta ut det på fre , efter sökning på kollienr. Paket fans men ej fått avin m posten.Så det var ju snabb leverans.Lossade inre röret,men fick knappt ut det,hade blivit en stor buckla, ca kl 1 ca 6cm in från kanten på röret.Fanns ej där i söndags, måste gått fort, dom andra små bucklorna var som förut. Gick ganska bra att byta,det som var svårt var att skilja brännarröret från gaveln,sitter med 9 st små "tungor" som är vridna 1/4 varv, men den i fallschaktet kommer man inte åt m tång,man fick lossa dom andra 8 o sen vrida.Sen gick det bra att montera i hop den igen.Enda problemet var den lilla brickan som sitter under den lilla muttern på tändelementet,hade trillat bort när jag tog isär brännarn,men hittade den till slut. Tidsåtgång ca 1,5 tim i lungt tempo.Som sagt första gången.Nu brinner den fint igen. Ska kolla i morron om det ser bra ut i röret.Får hoppas det inte blir någon hård askkaka i röret nu.Tror att det var därför som röret blev buckligt,har bara nån säck kvar av såbi nu, sen är det neova.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Lyckades du vrida den som sitter i fallröret?
Det gjorde inte jag men det lär nog inte göraså mycket.
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Nej,den kom jag inte åt att vrida,men dom andra 8 gick bra. Kanske smartare att beställa komplett m gavel, men då blir det ju betydligt dyrare.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar