Nya pannor...

Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
Torsten skrev: Här är definitivt pellets ett bra alternativ så länge man håller sig till en pelletsbrännare för 18000-20000:- i en redan befintlig panna. Då lägger man inte ut så mycket men får inte tillbaka så mycket heller. Att däremot lägga ut omkring 100000:- för ett modernt pelletssystem och få tillbaka ca. 35-40% billigare uppvärmning än man har med direktel eller olja verkar inte särskilt genomtänkt.
En VP ligger på 70-80% av elpriset om den är bra dimensionerad..
Jag kan hålla med dig André i denna fråga, men som med allt annat i värmebranschen så har även VP- branschen bra många rötägg som både installerar och borrar och gör att i många fall kunden inte får vad man räknat med. Gäller även fabrikat av VP- pumpar, som inte håller den klass som man förespråkar i reklamen. Många hus som är äldre är inte byggda för en luftpump som exempel, men ändå så talar försäljaren om att har man dörrar öppna så kommer man att få bra värme ändå, många blir alltså blåsta. Gäller även borrning, där företaget borrar och säger till kunden att det väl räcker till för att få rätt dimensionering ihop med pumpen, men i själva verket fungerar det inte till hundra procent och du står där med en värmekälla som man förespråkar ha värdsbra COP men det ger knappt hälften.

Pelletsbranschen kommer att inse själva att dom måste sänka priserna på produkter samt installationer för att hålla sig kvar på marknaden. PIR måste också inse att dom kommer inom snar framtid få sänka pelletspriset då flera aktörer på marknaden börjar smått importera mer pellets samt råvaror, och inte minst framställa andra kvaliteter och sorter av pellets. SE bara på http://www.bioagrolife.com Dom som är starka kommer att hålla sig kvar på marknaden, och man måste även vidarutveckla sina produkter så att dessa kan eldas med fler bränsleval. Askurmatning borde bli standard på en pelletspanna idag. Samt någon form av uraskning i brännarna, kanske ett löst kitt som kan sammankopplas med fler fabrikat.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så sant så Karla, Det finns rötägg i alla brancher därför är det bra om man har lite pejl själv innan man tar in offerter mm..
Även kolla upp om husets radiatorer är av lågtemp typ el om man måste komplettera o vad de kan kosta..
Skulle själv gjort helt annars om man gjort de idag, Oavsett om man eldat el skaffat vp..

Problemet är väl att det kommer att bli stopp på biobränslen ändå tillslut då sötvattnet inte kommer att räcka till om oljan ska ersättas med biobränslen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Fast det är ju jäkligt svårt att veta vad som händer i framtiden.Om några år kanske el priset är skyhögt. Då kanske dom med vp ångrar att dom inte valde pellets.
Ingen som vet vad framtida energi priser blir.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

man kan nog vara ganska säker på att elpriset inte blir billigare .utan snarare tvärt om.....vist som ni säger så följer väl det andra lite..men har själv vp l/v och och gentemot den så kommer jag räkna hem pellets instalationen på max 2 år
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

magnus32 skrev:man kan nog vara ganska säker på att elpriset inte blir billigare .utan snarare tvärt om.....vist som ni säger så följer väl det andra lite..men har själv vp l/v och och gentemot den så kommer jag räkna hem pellets instalationen på max 2 år
Ja inte :cry: för jag räknade just ut att jag betalar( kommer att betala)ca 540 kr/mån, i 3 år framåt för min "pelle"uppvärmning så jag skall inte klaga
Hade det varit oljan som jag hade innan så hade jag betalat ca 2000 kr/mån....1460kr/mån billigare med pellets hm..mums..

3. Är janfire combifire integrerad?
4. Biomatic ?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Risken att det blir så kallt är nog inte så stor, det ska ju snart bli tropiskt klimat här... :D
Om inte det blir som några forskare sa i höstas, Dom hade borrat o kollat i jordskorpan o de dom sett va att skandinavin fick det kallare då övriga europa fick det varmare... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Får golfströmmen nått spel då blir det nog inte roligt att bo här :(
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Andreas Hansson skrev:Får golfströmmen nått spel då blir det nog inte roligt att bo här :(
Nä Andreas den får man akta sig för. Far och mor bor nästan vid 18 hålet i Fagerviks golfbana...man blir tokig på tom j..vla golfarna som slår sina bollar helst när dom kommer i "gäng" i sk. golfströmmar ...fy och tvi... :lol: njaaää lågvatten vits ????

Men än så länge har det varit en bra vinter kring -5 C hoppas det håller i sig....för en vit jul vill man ju ha...vädermässigt :roll: alltså ...nån punschpralin får man väl unna sig...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:
Men än så länge har det varit en bra vinter kring -5 C hoppas det håller i sig....för en vit jul vill man ju ha...vädermässigt :roll: alltså ...nån punschpralin får man väl unna sig...

Mvh ronald
Vilken snö??? :?
Här är det +5°
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

André skrev:
ronald skrev:

Mvh ronald
Vilken snö??? :?
Här är det +5°
Då kanske det tropiska börjar en bit upp och är på väg hit... :P
Jag lägger genast ut en "skydds :santa: "så alla får snö...och.-5

Fast nu är det nån pluss grad även här...skulle lagt skyddet igår redan...
uppdat:20 dec ..+6 C snart grönt överallt ingen vit jul... :(
Hoppar över "pralinerna" går direkt på punschen...

Mvh ronald
MartinK
Späd planta

Inlägg av MartinK »

Torsten skrev: Jag kan lätt räkna hem en bergvärmepump för 130000:- kontra en pelletsanläggning med bulkförråd för 11000:- även om elpriset stiger till det dubbla. Då har jag inte tagit någon timpenning för den tidskrävande skötseln av en pelletsanläggning.
Jag skulle vilja se hur den kalkylen ser ut. Vad beräknar du t.ex. för livslängd på pump och borrhål? Kalkylränta?

För egen del håller jag helst skorstenen varm.
340 m² äldre timmerhus, 12m skorsten med 150mm insatsrör
Parca 3000 -80, Thermia Bequem 15D i veddelen sedan mars-05, hembyggt förråd, småsäck (än så länge)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

MartinK skrev:
Torsten skrev: Jag kan lätt räkna hem en bergvärmepump för 130000:- kontra en pelletsanläggning med bulkförråd för 11000:- även om elpriset stiger till det dubbla. Då har jag inte tagit någon timpenning för den tidskrävande skötseln av en pelletsanläggning.
Jag skulle vilja se hur den kalkylen ser ut. Vad beräknar du t.ex. för livslängd på pump och borrhål? Kalkylränta?

För egen del håller jag helst skorstenen varm.
Han menar nog 110 000. Ett borrhål håller din livstid ut.Minst
Man kan byta reservdelar i pumpen lika enkelt som man kan göra det på en pellets panna
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag pratade lite med min vvsare ang pellets i dag. Han sa att det var helt dött. Hoppas dom sänker priserna snart.
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Jag pratade lite med min vvsare ang pellets i dag. Han sa att det var helt dött. Hoppas dom sänker priserna snart.
Det har dom jag pratat med oxå sagt, Det är VP som folk väljer säger dom..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:Jag pratade lite med min vvsare ang pellets i dag. Han sa att det var helt dött. Hoppas dom sänker priserna snart.
Det har dom jag pratat med oxå sagt, Det är VP som folk väljer säger dom..
Heter dom inte bara V nu för tiden.............(vänsterpartiet) :lol:

Gott nytt år!!

Mvh ronald
Skriv svar