Tillverka pellets

Skriv svar
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Tillverka pellets

Inlägg av lp75 »

Hur tillverkas pellets, skulle det gå att tillverka själv till vettigt pris ?

Inte för att tillverka all sin pellets...tänkte mer för att bli av med allt spill man får när man har hus :!:

Är ju mycket skräp man kör på tippen...vad skulle gå att göra pellets av....buskar, brädor, alla jäkla reklam mm. :?:
Tänkte mig en kvarn där man kunde slänga skräp som sprutade ut pellets direkt i förrådet :wink:
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Kolla

Inlägg av peje »

http://www.maskinnet.se/maskinnet/kateg ... 11&aid=130

här är eb lista med försäljare av pelletspressar, kollade lite på det för ett år sedan, men fann ingen ekonomi i det.
Men det kan ju ha ändrat sig.

/pj
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

jag såg en pelletspress på blocket för nån vecka sedan pris 70.000:-

vet inte kapaciteten...
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Ok, lite väl stora och dyra !

Vore annars kul att själv kunna bränna allt skräp man har hemma och få värme av det.
Speciellt all reklam !
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

ja det har jag också funderat på.. Min far köpte en manuell press för att göra "loggs".

han gjorde som så att han revsönder all reklam & tidningar o dyrligt i dett gammalt badkar.. efter det fyllde vi det med vatten sen la vi det i den manuella pressen och pressade så hårt det bara gick (vi stod på pressen)

Detta tog en välldans tid allt ihop.. Sen fick det torka i minst 8 månader under tak. Vi gjorde detta under sommaren och testade att elda under våren.

Resultatet blev välldigt varejerande, endel gick sönder, med dom flesta höll i hop bra.. Var dock lätt att bryta sönder dom om man ville. Brann gjorde dom utan problem. sämmre änn vanligt tidningspapper & fort gick det att brinna upp..

Så i vårat tycke var det inte värt besväret.! kanske funkar det bättre med pellets efter som dom är minde och trycket borde bli högre.. Men man måste ha ett rejält tryck om det ska bli något.. Människo kraft funkar inte (så bra)..!

Vi eldade i en kamin.! Blandade dessa amatör Loggs med vanlig bland ved. Funkade ok som tänd virke. Men inte värt besväret.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar