Saxad från E24.no i dag.
"Gir opp miljøsatsing.
StatoilHydro vil kvitte seg med pelletsvirksomheten i Norge og Sverige. Selskapet mener andre eiere kan drive satsingen på det miljøvennlige brennstoffet bedre. Miljøbevegelsen er skuffet."
http://e24.no/naeringsliv/article2159250.ece#AF
En annan fabrik har begärt konkurs i Norge under förra veckan.
StatoilHydro tjänar hur mycket som hälst på att hämta upp oljeressurser. För StatoilHydro betyder pengar mer än miljön. Dom nästa generationer behöver inte dessa pengar men ett bättre klimat än det dom ärver efter StatoilHydro.
I dag skäms jag att vara normann.
mvh Rol-bi
StatoilHydro vil avsluta pelletsverksamhet
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
StatoilHydro vil avsluta pelletsverksamhet
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Entusiast!
Här i Sverige har agrol tagit över efter Statoil som bara vill sälja till storkonsumenter. Som tur fick jag beställa 4 pall Statoilpellets av Agrol som säljer ut lagret som de har köpt av Statoil. Jag har varit väldigt nöjd med den pelletsen, få se om Agrol kan ge mig lika bra eller bättre pellets
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Det kan finnas positiva aspekter också. Om en stor men passiv aktör lämnar banan ges möjlighet att få en marknad för nya mer aktiva aktörer.
Jag är övertygad om att det enda sättet att bryta det nuvarande pelletsoligopolet är att nya aktörer kommer in och pressar ned priserna, gärna med bra importpellets. Att Agrol blir större är naturligtvis inte bra däremot.
Jag är övertygad om att det enda sättet att bryta det nuvarande pelletsoligopolet är att nya aktörer kommer in och pressar ned priserna, gärna med bra importpellets. Att Agrol blir större är naturligtvis inte bra däremot.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Finns ingen anledning till det tycker jag, Statoil är inte unika på något vis, det finns ytterst få företag som har något som helst miljöintresse om dom inte tjänar pengar på det, eller åtminstone "är gratis", i det ögonblick dom förlorar något på det så är det inte intressant längre.I dag skäms jag att vara normann
Detta gäller inte bara företag, det gäller även hela länder, Sverige som påstår sig vara en spjutspets inom miljöarbetet beror helt och hållet på att här finns förutsättningar för vattenkraft och vindkraft, att höja koldioxdskatten ger mer pengar till statskassan.
Om det skulle kosta staten något så tappas intresset väldigt fort, och vad det gäller "bidrag" av olika slag för att uppmuntra till miljö så är det i stort sett alltid någon annan än staten som betalar kalaset.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.