På gång med installation

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!

På gång med installation

Inlägg av Taxen »

Skall få min PellX inlöst på mitt "nya" hyrhus.Lite frågor och tips kunde vara bra :wink:

Pannan är en Aquator 210 från ca -63.Är det nån som vet/tror om det blir ett stort fack om tegelpannorna tas bort.Det blir annars bara ca 5cm askutrymme under brännarröret :cry:

Bild

Skall en motdragslucka sättas i sotluckan t.v. eller på rökröret ovanpå pannan :roll:

Bild

Tänker ta bort luckan som oljebrännare sitter på och göra en helt ny för pelletbrännaren.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Motdragsluckan ska monteras efter pannan (rökröret/murstocken)
Alla luckor ska va så täta som möjligt så ingen luft tillsätts utan att gå via brännaren för att få bra förbränning/verkningsgrad...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

André skrev:Motdragsluckan ska monteras efter pannan (rökröret/murstocken)
Alla luckor ska va så täta som möjligt så ingen luft tillsätts utan att gå via brännaren för att få bra förbränning/verkningsgrad...
Då verkar sotluckan som sitter på murstocken (till vä.på översta bilden) bli det bästa alternativet.Den sitter ca en 1/2 meter under rökröret som går från pannan.Då får man visserligen montera bort den vid sotning.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja där kan du sätta en men kolla vad du har för diameter på skorsten innan du köper, En liten som tigex 25 är bara om du igentligen har obefintligt drag nu annars blir den lätt för liten...

Här finns info om dragluckor http://www.tigerholm.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu har jag tillverkat anslutningsstosar :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är det bara att fortsätta med resten.Tänkte ansluta pelletsbrännaren och dra till ett mindre förråd och se om det funkar.Sen blir det till att klura ut hur stora förrådet skall se ut :wink:
Pelletseldare sen -00
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
I stosen som du gjort skulle jag peta in ett tätsnöre runt yttre brännarrör, för annars så får du tjuvluft där emellan. Annars så ha en tjockare tätduk med hål för röret och tryck sedan in brännaren så att duken tätar emot stosens fläns. Finns duk eller tätsnören att köpa hos kaminförsäljare eller hos företag som håller på med eldfasta installationer eller liknande.

Risken är annars att du kommer att lura instrumentet vid en injustering med ett för högt luftöverskott som ett exempel. Att jämföra med otäta luckor på en panna.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jo,jag tänkte lägga in nåt sen när jag har brännaren permanent.Nu tyckte gumman att det blev lite kallt medans jag hade luckan borta och gjorde hålet större,så pelletsbrännaren passar.Nu får den gå på olja igen tills jag fixat med skruven och en låda.På det här viset så har jag oljebrännaren i reserv om det skulle bli nåt strul med pelletsbrännaren i framtiden.Med andra ord så har jag tre olika förbränningar:Ved,pellets eller olja :wink:
Pelletseldare sen -00
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu har jag proveldat med min pelletsbrännare :lol:

Bilder kommer senare :wink:
Pelletseldare sen -00
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu,lite bilder på proveldningen :wink:

Tempgivarens placering ovanpå pannan.

Bild

Lite tjuvluft som måste tätas.Rökröret in i skorstenen.

Bild

Provkörningen.

Bild

Här är beviset att det brinner.

Bild

I morgon får jag ny processor och glödelement,som jag skall sätta in i min gamla brännare.
Pelletseldare sen -00
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nån idé hur jag skall få pannan att gå på brännarens termostat och inte pannans :roll: Har skruvat upp termostaten på pannan för att ha den som säkerhetsbrytare om det skulle bli för varmt.Som det är nu så har pannan brutit strömmen innan brännaren har gått hela sitt program med nedkylningen som avslut.Pannans termostat är ju inte den känsligaste precis.Skall jag vrida ner termostaten på brännaren,för att få den att slå av tidigare?

Har fått dessa värden med grovinställning.
1.Brännaren startar vid 65 grader
2.Startdos ca 3dl
3.210V på fläkten vid hög effekt
4.140V-170 på låg effekt som startar vid 79 grader
5.Körtid för brännaren 65 - 85 grader 1 timme och 20 minuter
6.Rökgastemp Hög 220 grader
7.Rökgastemp Låg 160 grader
8.Temp.uppe i skorstenen(7m) 60 grader
Pelletseldare sen -00
Skriv svar