brandskydskontroll?

mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Låter ju märkligt, men har du skickat bygganmälan till komunen att du ändrat bränsleslag? Det ska göras och när det då är godkänt så kontaktas sotaren av komunen för att utföra kontroll.
Pannan
Prima virke

Inlägg av Pannan »

Det ända vi fått veta av kommun är att kontakta sotaren. Och det har vi gjort för han vill veta i förväg om man ändrat.
Det ska tydligen räcka med det vad vi förstått. Sotarn har iaf inte klagat.
När vi började med ved så skulle det sotas 4 ggr om året men det har vi aldrig fått för sotarn hinner inte, det är brist på sotare i södra småland vad han säger. Så det får räcka med 2ggr om året och Pellets är ingen skillnad.
Men vi eldar ju bara med pellets när vi skall vara borta ett par dagar annars med ved
. Kanske det som gör skillnad.
CTC Total -82:a, ved
Pannan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev:Det är ju fördjävligt korkat att det ska kosta 1000 spänn per år att bara ha en skorsten.Måste vara någon bergvärme snubbe som har lobbat fram detta.
Vem är så korkad så att han bygger ett nytt hus med skorsten i dag?
Du har ju en skorsten iaf.. Var glad för det :lol: Det finns säkert andra som också vill ha en skorsten i dessa tider,men som inte har pengar till att installera denna underbara lösning, som kan avgöra mycket vad gällande energi priser / energiformer i framtiden...

Ved Profilen
Jo nog är jag glad över min skorsten.Men jag brukar ju den som primär värmekälla.Hade jag haft en vp skulle då jag skaffat eldningsförbud i den.
Och byggde jag nytt där vp är nästan givet skulle jag inte skaffat en skorsten.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Magnus Fors
Prima virke

Inlägg av Magnus Fors »

det har pratats en del om det här se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Pannan skrev:Tack den länken har jag oxå läst.
Men här där jag bor så har dom som jag skrev tidigare bara gjort en kontroll och det var flera år sedan.
Sotarn har inte äns brytt sig att vi bytt först från olja till ved och nu även pellets.
Någon extra koll har inte gjorts behövs inte enl. sotarmästarn som utför brandskyddskontrollen här.
Lagen trädde i kraft 2005 så då är det alltså mindre än två år sedan du hade kontroll. Med fast bränske ska den göras minst vartannat år.
Det är fastighetsägarens skyldighet att anmäla ändrat bränsleslag, har du gjort det?
mvh
Edit1: Det ser ut som att jag bara upprepar det som sagts ovan, det beror på att jag svarade efter att bara läst första sidan, sorry. :oops:
Edit2: Lagen trädde i kraft redan 2004, se nedan. :oops: :oops: :oops:
Senast redigerad av Shakespeare den mån 17 dec, 2007 23:34, redigerad totalt 2 gång.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Pannan
Prima virke

Inlägg av Pannan »

Ja jag har anmält det till sotaren. Kommun har ville för huvudtaget inte veta nått.
Det är till Sotaren man vänder sig svarar dom där och det har vi gjort
men sotarn gör ju inte ny brandskyddskontroll bara för att vi börjat att elda pellet ibland han har gjort en koll det räcker anser våran sotare.
Men jag bryr mig inte
Ville bara få fram att det är stor skillnad i villken kommun man bor
CTC Total -82:a, ved
Pannan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Pannan skrev:Ville bara få fram att det är stor skillnad i villken kommun man bor
Det håller jag med om.

Har ej ännu haft någon brandskyddskontroll, trots att lagen gäller från 1/1 2005 och kontroll skall ske vart annat år...........

Får se hur länge det dröjer innan den blir av.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Roli skrev:
Pannan skrev:Ville bara få fram att det är stor skillnad i villken kommun man bor
Det håller jag med om.

Har ej ännu haft någon brandskyddskontroll, trots att lagen gäller från 1/1 2005 och kontroll skall ske vart annat år...........

Får se hur länge det dröjer innan den blir av.......
Roli...Det är väl sånt som kallas tur i oturen....... :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ronald skrev:Roli...Det är väl sånt som kallas tur i oturen....... :wink:

Mvh ronald
Ja, jag är i allafall inte ledsen. :D

Men det är ändå konstigt hur det är med kontrollerna mellan olika kommuner, trots lagar och förordningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Håller helt med...!Men min anläggning håller dom vrålkoll på...och kommer att hålla koll på 2ggr sotning/år ....vartannat +vrålkollen ......hmmm Ja "vrålkoll "där tog jag väl i lite...en kvart högst..a .900 kr :? :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Alla .
Lagen om skydd mot olyckor trädde i kraft 2004 inte 2005. Där den mest omtalad lagen på forumet står skrivet om " Brandskyddskontroll". Jag vill bara rätta till det så att det blir korrekta uppgifter..

God Jul & Gott nytt År..

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det är rätt. Ja har blandat ihop det med räddningverkets föreskrifter 2005:9.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Jag är så glad!

Inlägg av Shakespeare »

Jag tar tillbaka allt negativt jag sagt om sotaren! Vi hade brandskydskontroll igår utan anmärkning så nu är han min bästa vän :D
...åtminstånde fram till nästa besök :wink:

tilläggas bör att det var en annan person denna gång än tidigare.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Eller tills räkningen kommer :wink:

Mvh ronald
Skriv svar