Värmebaronen STAR, rökgas & turbulatorer
Inte undra på att pannan äter mycket pellets när turbulatorerna är borta.olo77 skrev:Har ni några ideér vad man kan göra?
Vad kan orsaka det "dåliga" draget?
ska jag sätta tillbaka dom??
rörmokaren var ej "värmebaronen"
den äter mycket pellets.. men har bara att jämnföra med den
gamla pannan[albin -72, som läckte som ett såll]
_Star-02 m. janfire flex a brännare_
Hörde om ett liknande fall där installatören ställt brännaren på högsta effekt och sedan tagit ur de flesta turbulatorerna för att få draget att bli tillräckligt.
Kan tänka mig två orsaker till problemet att draget var dåligt. Brännarens effekt är för hög eller installatören har inte monterat någon lågriktare på janfiren med resultat att förbränningsgasen hamnar i någon ogynnsam virvel i pannan.
I Janfire tråden kan du säkert hitta inlägg som handlar om inställning av effekten på brännaren.
Pannan har ju hög verkningsgrad och den ska man inte förstöra genom att ta ur turbulatorer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Mitt råd till dig är att kontakta både Värmebaronen och Janfire och kanske också en sotare om du inte haft besök av honom på ett tag.
Förhoppningsvis kan de, isynnerhet Janfire hjälpa dig med vad som behövs för att få en riktig installation.
Be dem rekommendera någon installatör de anlitar.
Du har ju två bra komponenter!
Anlita i vart fall inte den dåren som drog ut alla turbulatorena för att få ett "bra" drag!
Lycka till!
Förhoppningsvis kan de, isynnerhet Janfire hjälpa dig med vad som behövs för att få en riktig installation.
Be dem rekommendera någon installatör de anlitar.
Du har ju två bra komponenter!
Anlita i vart fall inte den dåren som drog ut alla turbulatorena för att få ett "bra" drag!
Lycka till!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
-
- Pannrumsnisse!
Jag håller med !! Dessa problem är vardagsmat för mig. Dagligen.Återkommande ,Återkommande det är tråkigt. Speciellt när det inte gynnar bioenergimarknaden på ett betryggande sätt bara för att vissa installatörerna inte vet vad dom håller på med. OBS! Inte alla...Det finns många bra och certifierade installatörer också.
Mitt råd blir att kontakta sotaren i första hand för att säkerhetställa dragförhållandet. Tänk även på att vissa sotningsdistrikt har även special utbildade sotare som gör injusteringar av pellets brännare.
Tips från Ved Profilen....
Mitt råd blir att kontakta sotaren i första hand för att säkerhetställa dragförhållandet. Tänk även på att vissa sotningsdistrikt har även special utbildade sotare som gör injusteringar av pellets brännare.
Tips från Ved Profilen....
Brännaren går på lägsta effekt [1:an]
lågriktare är monterad...
installatören hade ngt instrument som visade att draget var "dåligt"
efter han tagit bort dom sa han att draget var "bättre" [enl. instrumentet]
Om jag sätter tillbaka dom, vad kan hända isf??
hur kan "jag" se att draget är dåligt??
vad kan orsaken till det dåliga draget vara???
lågriktare är monterad...
installatören hade ngt instrument som visade att draget var "dåligt"
efter han tagit bort dom sa han att draget var "bättre" [enl. instrumentet]
Om jag sätter tillbaka dom, vad kan hända isf??
hur kan "jag" se att draget är dåligt??
vad kan orsaken till det dåliga draget vara???
Vet inte så mycket om drag och jag vet inget alls om din brännare men jag vet att om du kör helt utan turbolatorer så kommer din förbrukning mångdubblas.
Fast jag tror att en brännare med låga framåt inte är lika känslig för drag som en med brännkopp som jag har för mig att din har?
Ingen som kan hoppa in och hjälpa till här =)
Fast jag tror att en brännare med låga framåt inte är lika känslig för drag som en med brännkopp som jag har för mig att din har?
Ingen som kan hoppa in och hjälpa till här =)
deleted
Om du har en lika bra sotare som jag har så ska du kontakta honom och be honom göra en kolla av skorstenen. De brukar ha dragmätare och framför allt stora kunskaper om skorstenar. Han kan säkert se om det är något fel på skorstenen och rekomendera åtgärder för du skall ha turbulatorer i om du skall få någon bra verkningsgrad. Om det råkar vara så att det inte finns något fel så är det nog bara en rökgasfläkt som hjälper.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta