Ny installation av solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Jan Anders Carlsson
Frö

Ny installation av solfångare

Inlägg av Jan Anders Carlsson »

Har precis installerat och provkört min solfångaranläggning. 20/2 2005 startade jag upp anläggningen som består av 8 st karlsson solfångare med Lesol DR3 styrning samt värmeväxlare för matning in i acktanken.
Tills igår hade anläggningen gått ca 22timmar, vissligen kanske inte givit högre temperaturer men ändå...
Lite fakta:
8 st solfångare á 2100kr
styrning 2300kr
inst material med rör och isolering ca 5000kr
vvx och cirkpump samt solkretsdrivning 4500kr
minus bidrag -7500kr
Summa: ca 20.000kr

Jag valde solfångare med kanske inte optimal prestanda men som passade min plånbok. Detta eftersom jag eldar med och har svårt att ekonomiskt sett motivera denna investering. Det handlar mer om att få varmvatten på sommaren och att det är kul!!!

Jan Anders
Effecta Woody vedpanna med lambda styrning, 2x1800L acktankar, CBJ termomatic styrning samt 17 kvm solfångare Karlsson
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Mera solfångare. Jag hämtar över 5000 kWh/år från mina 13 m2 solfångare. Anläggningen var betald efter ca 4 år. Nu har jag gratis energi till värme och varmvatten i 6 månader/år. :D
hjobo
snillet
Pannrumstomte!

kanon

Inlägg av snillet »

Karlsson solfångare ja, dom tittade jag lite på när jag kollade runt.

Dubbelglasade va ?

Lite udda :wink:

Liksom mina reflektorsolfångare som också är något annorlunda mot genomssnittet.

Helt klart den mest mijlövänliga energiformen i ett hushåll utan konkurrens är det ju. En solig dag stoppar man in 0.5-1kWh i el och får ut 25-65 kWh till tanken...cirka. En mulen dag betydligt mindre men ..ändå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jan Anders Carlsson
Frö

nyinstallation forts.

Inlägg av Jan Anders Carlsson »

Jovisst, karlsson solfångaren har dubbelkanalplast som "glas".
Vad som slår mig är med vilken hastighet som temperaturen stiger i solfångarna när väl solen våger titta fram. Det tar inte många minuter innan pumparna går igång.
Vidare så skall det bli intressant och se hur bra det går att lagra värme i tankarna på sommaren och hur det fungerar att för solfångarna att arbeta mot så stor ackvolym (1800l).
Jag har isolerat med både frigolit 15cm och rockwoll 15cm. Tanken är att jag skall kunna lagra värmen under ganska lång tid under sommarhalvåret. Vidare har jag långt mellan pannrummet och huset ca 25m så jag har inget cirkulerade varmvatten. Jag har istället satt en elektrisk beredare i huset som ser till att jag har varmt vatten direkt och sedan matar mina slingor i tanken denna bereda ( både på sommar och vinter)

Jan Anders
PS
Är det bara jag som värmer bort snö från solfångarna med 70 graders vatten från acktankarna?
Detta för att få snabbare funktion på solfångarna...
DS
Effecta Woody vedpanna med lambda styrning, 2x1800L acktankar, CBJ termomatic styrning samt 17 kvm solfångare Karlsson
snillet
Pannrumstomte!

takvinkeln

Inlägg av snillet »

Det beror på takvinkeln lite hur nödvändigt det är, och hur mycke snö det är....

För ytan på glaset släpper snön rätt fort så fort de blit liite liite ljus genom snön på glaset som värmer inuti solfångaren.

Men visst har jag gjort det ett par gånger nu i vår.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jo jag isar oxå av mina så. Släpper på returen i botten som då håller kring 30 grader och kör solfångarpumpen manuellt. När jag hadde 20 cm snö röjde jag av det med en skyffel och kvast. Tog inte många minuter. Mitt tak är bara typ 25-27 graders vinkel.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar