Mina söners skolarbete

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Pellerik
Prima virke

Mina söners skolarbete

Inlägg av Pellerik »

Hej!
Mina söner har ett projektarbete i skolan om veduppvärmning. Jag undrar om någon har tid att svara på dessa frågor. Sönerna skulle uppskatta det mycket. :D

1.Var kan man köpa en vedpanna? Installering av vedpanna, hur gör man?

2.Var kan man köpa ved, och vad kostar det? Vilket träslag är bäst?

3.Vedens påverkan på miljön, nackdelar/fördelar med veduppvärmning?

4.Hur använder man vedpannan, och hur ofta behöver man sota skorstenen?

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Är inte tanken att dom ska leta upp den informationen själva ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Det finns mycket bra information om dessa frågor på.
www.afabinfo.com

Mvh Ved Profilen.
Pellerik
Prima virke

Inlägg av Pellerik »

Det är inte jag som har författat frågorna, det har dom gjort själva och eftersom dom inte är registrerade på det här forumet, så går det genom mitt anv. namn

//Henrik
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Skulle gärna hjälpa dig, men det blir nog för komplicerat.... som när jag hjälpte grabben med ett elektricitetsprov....han går i nian, läraren spände ögonen i honom och frågade, "begriper du allt det här"? ja svarade grabben, men det visade sig att det blev inte så bra....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag försöker :)

1.Var kan man köpa en vedpanna? Installering av vedpanna, hur gör man?

Ofta är det han som instalerar pannan som köper pannan.Men det finns flera webb butiker som säljer pannor oxå.

2.Var kan man köpa ved, och vad kostar det? Vilket träslag är bäst?

Svårt att svara på då jag aldrig köper ved.Dom flesta som eldar med ved har nog egen skog. kolla priser på blocket
Jag eldar med olika trädslag.Man tar vad man haver.

3.Vedens påverkan på miljön, nackdelar/fördelar med veduppvärmning?

Eldar man i en mordern panna mot en ack tank är inte miljöpåverkan stor

4.Hur använder man vedpannan, och hur ofta behöver man sota skorstenen?

I mitt fall. Nu när det är några minus grader.
Jag gör en liten tändbrasa.När jag fått en glödbädd så fyller jag ved utrymmet fullt. Vedutrymmet på min panna är 135L
När pannan blivit varm börjar den ladda ack tankarna som är på 2000L. Tankarna värms upp till ca 95 grader. Värmen i tankarna räcker i 2 dagar. Sedan är det bara att tända pannan igen. På sommaren när man inte eldar för värme i huset så räcker en brasa i 7 dagar.
När det är svin kallt typ -15-20 så får man elda en gång per dag

Sotning.

Enligt lag måste jag sota min skorsten 2 gånger per år.
Jag sotar dock skorstenen lite oftare.
Det beror på medel tempraturen där du bor och vad du har för panna hur ofta du behöver sota.
Jag sotar själv.Något som man kan ansöka om att få göra.Ibland krävs det att man går en kurs hos räddningsverket ibland inte.

Man måste sota pannan oxå. Det gör jag när jag märker att rökgas temperaturen ut från pannan börjar stiga.
Senast redigerad av Andreas Hansson den sön 09 dec, 2007 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pellerik
Prima virke

Inlägg av Pellerik »

Tackar tackar :D :D

//Sebbe/Alex
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Samt att björved är den ved som ger bäst energi,förutom ek tror jag.
Dock måste Ek torka i flera år har jag för mej för att vara eldbar,innehåller tydligen mycket garvsyra som snabbt kan förstöra en vedpanna om eken inte är riktigt torr före eldning.
Finns säkert flera som kan detta om ek,rätta mej om jag har helt fel ang detta trädslag.
Gossebarnen skall ju ha fakta :roll:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Tony41
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Tony41 »

lennart wiklund skrev:Samt att björved är den ved som ger bäst energi,förutom ek tror jag.
Dock måste Ek torka i flera år har jag för mej för att vara eldbar,innehåller tydligen mycket garvsyra som snabbt kan förstöra en vedpanna om eken inte är riktigt torr före eldning.
Finns säkert flera som kan detta om ek,rätta mej om jag har helt fel ang detta trädslag.
Gossebarnen skall ju ha fakta :roll:
Jag var och lyssnade på bengt-erik lövgrens föredrag för några veckor sedan och han sa att ek inte innehåller mer syra än något annat lövträdslag, däremot är den hårdare vilket resulterar i att det bildas en "kolmantel" ( om jag nu kommer ihåg rätt ) så eldens temperatur innanför blir för låg och därmed inte bra förbränning, även de andra lövslagen ger syra om de förbränns i för låg temperatur.
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
Skriv svar