Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Puffar och bakslag

Inlägg av Wodda »

Har haft lite problem med puffar och bakslag men tror att jag kommer få bukt med det nu snart. Däremot är jag intresserad av om det är någon som kan berätta exakt vad det är som händer vid dessa tillfällen?
Det har ju samma karaktär varje gång, draget ökar intill andnöd och "poff". Vad som förbryllar mig är andnöden med tanke på att i mitt fall har jag tilluft och avgaskanal som är mer än tillräckligt förmodar jag.
Nån måste ha studerat detta.
Jag vill veta vad som händer i gaskammaren, avgaskanalen osv. Teorier, fakta allt är välkommet.

Vetgirig.... :roll:

PS. I mitt fall var det ganska tydligt att detta skedde mitt i förbränningcykeln (1-2h=lungt högtid 2-3h= puffar 3-5h=lungt). Tror att detta tyder på väldigt hög gasproduktion under timme 2 & 3.
Senast redigerad av Wodda den tor 06 dec, 2007 00:49, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är inte när pannan paus blåser som du får puffar?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nix utan när fläkten går för fullt.
Draget ökar ungefär som en turbo tills det vänder helt och motdragsluckan slår igen med en smäll och frontplåten skjuter ut rök längs lindningen. Hör även nånting som låter som ett spjäll som slår mot frontplåten vid fläkten.

Hur kan röken från att ena sekunden gå åt ena hållet(i fullt drag) till att i nästa gå i rakt motstatt riktning med kraft.

Förloppet är som följer:
Uppstart: allt ok
efter ca 2h när pannan och fläkten går för fullt hör man och ser man hur dragluckan börjar öppna mer och mer för att slutligen stå fullt öppen och sekunderna efter det slår den igen och det smäller till i pannan.
När brinntiden går mot sitt slut lungnar draget ner sig och allt funkar som det ska.
Står nu inför lite olika val.
Komplettera med en draglucka till eller att justera primärluften för att sänka hastigheten på gengasproduktionen. :?
Tror nog mer på det senare för jag har provat att köra med sotluckan på glänt och visst har det hjälpt men inte fullt ut. Däremot så hjälpte det att justera ner motdragsluckan till 15 Pa :?: istället för 20 Pa, fick känslan av att den gick in tidigare då och höll emot det stigande draget.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Nix utan när fläkten går för fullt.
Draget ökar ungefär som en turbo tills det vänder helt och motdragsluckan slår igen med en smäll och frontplåten skjuter ut rök längs lindningen. Hör även nånting som låter som ett spjäll som slår mot frontplåten vid fläkten.

Hur kan röken från att ena sekunden gå åt ena hållet(i fullt drag) till att i nästa gå i rakt motstatt riktning med kraft.

Förloppet är som följer:
Uppstart: allt ok
efter ca 2h när pannan och fläkten går för fullt hör man och ser man hur dragluckan börjar öppna mer och mer för att slutligen stå fullt öppen och sekunderna efter det slår den igen och det smäller till i pannan.
När brinntiden går mot sitt slut lungnar draget ner sig och allt funkar som det ska.
Står nu inför lite olika val.
Komplettera med en draglucka till eller att justera primärluften för att sänka hastigheten på gengasproduktionen. :?
Tror nog mer på det senare för jag har provat att köra med sotluckan på glänt och visst har det hjälpt men inte fullt ut. Däremot så hjälpte det att justera ner motdragsluckan till 15 Pa :?: istället för 20 Pa, fick känslan av att den gick in tidigare då och höll emot det stigande draget.
Hej
Oki upptäckte det här kanske handlar om vedeldning. ok ändå.
Lite om mina teori i ämnet.
Angående dina puffar, så är det brännaren det hänger på
Eftersom jag inte har labbat själv med pelletsbrännare än,
men kan vedens naturlagar vid förbränning och gasgenerering,

Enkelt utryck varför det puffar ( kan smälla regält också )
luckor stänger med kraft vid puffar primärluckan i pannans utaskning
fungerar som säkerhetsventil och blåser upp av övertrycket.

Vad som händer är att gasutveklingen blir för fet ( förmycket bränsle som förgasas samtidigt ) och lågan inte får tillräckligt med syre, luft bränsleblandning och hög temeratur 850°C
Vid denna temeratur förgasas ved till mycket tät gas.

En brännar relaterat problem eller inställning av pelletsbrännaren.
För stor inmatad effekt ?? Minska inmatningen av pellets ?
Eller pellets som trillat vid sidan om som hettats upp till att av ge gengas ?

Kan ju vara så att pelletsbrännaren styrs av skostens draget
och ökar inmatning av pellets vid stigande undertryck ?

Alltså inget med skorstenen att göra eller dragbegränsaren.
inte mer är att låta dragbegränsaren öppna på ett lägre undertryck ?
för att undvika att pelletsbrännare matar in mer pellets.

Jodå uptäkte jag var på ved forumet.
Oki men lite av samma förlopp här också, 850° då sticker gasen ut i från veden vare sig man vill eller inte och det är här som problemet uppstår.
Såkallat ÖVERTÄNDNING.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 10 dec, 2007 03:47, redigerad totalt 2 gång.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hur tolkade du mitt inlägg till att jag har en pellets brännare?
Orlan 40kW vedpanna var det här tack. 8)
Tack ändå för resonemanget. Slutsatsen jag kan dra av det är att min ved är för finfördelad och möjligtvis i torraste laget vilket betyder att det går lätt att få ut gengasen. Vilket i sin tur borde betyda att jag kan strypa primären för att göra underhållsglöden mindre som i sin tur gör att jag får en lägre gengasproduktion.(Får för mig att det går enklare för gengasen att ta sig ut ur träet vid 1000° än vid 850°)
Rätt eller?

Såg igår att vedkammaren är rätt blank och hård på insidan, förmodar att detta är tjära eller blir pannorna så här med omvänd förbränning?

Ni som kör Orlan 40 vilken ved storlek kör ni? Jag får för mig att dom sista pinnarna överst i vedkammaren gärna kan vara runda logs med en Ø om 20cm om det är torrt nog.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Veden hänger sig i vedmagasinet så att förbränningen avtar eller slocknar för en stund. Då bildas vedgaser i nedre delen av vedmagasinet utan låga. När sedan lågan kommer blir det en jä..l voff kan även smälla .
Denna gas är inte och leka med, speciellt om man öppnar ved på fyllnings lyckan i detta skede då kan man få allting i ansiktet. Prova att lägga i mindre ved i stället.

Detta fenomen kan även inträffa om man har olika klyven ved . Man bör till största delen försöka att erhålla jämn klyven ved alltså samma storlek på vedträna.

Ved Profilen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

@ Vedprofilen
Eftersom du är skorstensfejaringengör borde du kunna svara på en annan fråga jag har.
Kan låta dumt men vad är tjära?
Är det gengas som återgår till fast form på kalla ytor?
Och är det så kan den då återgå till gasform när den upphettas igen?

Lite off topic men ändå.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:@ Vedprofilen
Eftersom du är skorstensfejaringengör borde du kunna svara på en annan fråga jag har.
Kan låta dumt men vad är tjära?
Är det gengas som återgår till fast form på kalla ytor?
Jag kan svara så här! I alla pannor som har omvändförbrinningsteknik så blir det på detta sättet, det är nästan omöjligt att undvika. Det är kalla rökgaser upptill i vedmagasinet tillsamans med vattenånga som nuddar ännu kallare ytor i pannans vedmagasin och kondenserar ( Kyls ned samt bildar tjäran), Däremot kan man även förklara en annan grej om man å andra sidan får tjära i skorstenen då är det ju dålig förbränning det hanlar om. Då brukar jag säga så här, att tjäran är oförbränd energi som inte har förbrännts riktigt i pannan och har då kondenserats i skorstenen.

Hoppas att detta svaret räcker.

Mvh. Ved profilen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

eftersom jag är total nybörjare på att elda i såna här pannor så måste jag fråga:
Bör man skrapa bort detta eller sköter det sig själv när man trimmat in sin eldning? Tjäran lär väl vara som en isolering(som är icke önskvärd) mot vattenmanteln?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Wodda! Alla tjärbildningar i pannor som du själv beskriver är naturligtvis inte önskvärda. Men i panntyper som du och jag har med omvänd förbränning samt med tryckande fläkt, så går inte tjärbildningen i vedmagasinet att undvika. Att jag skriver vedmagasin beror på att vissa förväxlar vedmagasin med att kalla det för eldstad i fläktstyrda vedpannor. Denna benämning blir fel. Det är vedmagasin som det kallas för i våra panntyper inte för eldstad. Får inte förväxlas i dagligt tal.

Till din fråga. Tjärbeläggningarna i dessa typer av pannor som blir i vedmagasinet har inte någon större betydelse när det gäller vedförbrukning. Det blir ett visst lager med tjära sedan torkar yttersta ytan på tjärlagret och rammlar bort. Men visst jag skrapar bort detta i min egen panna men det blir bara för synens skull.,Då är det bättre att rengöra pannan i nedersta delarna i stället. Rengör konvektionsdelen. Ta ut askan under Konvektionspartiet. ( Tuberna Etc. ). Samt att även rengöra fläkten det tänker inte många på???? Fläkten suger åt sig mycket damm från pannrummet. Jag får många frågor om att det är dålig förbränning. Tanken med min förklaring KOLLA FLÄKTEN. Pellets som Ved .........

Ett tipps låt askan vara kvar i botten i vedmagasinet så att askan skapar en V-formad styrning mot botten i pannan. Som sedan styr rökgaserna på ett bättre sätt nedåt. Då blir slut förbränningen bättre. (om du förstår vad jag menar). Jag kan nog inte förklara det här på ett enklare sätt.

Mvh.. Ved Profilen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tackar
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Min panntillverkare (Atmos) anger till och med att tjäran i vedmagasinet är bra för plåten, ungefär på samma sak som den är bra för virket i en träbåt. De skriver att man ska låta den sitta kvar. Den blir inte tjockare än vad den är efter några dagar ändå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Min panntillverkare (Atmos) anger till och med att tjäran i vedmagasinet är bra för plåten, ungefär på samma sak som den är bra för virket i en träbåt. De skriver att man ska låta den sitta kvar. Den blir inte tjockare än vad den är efter några dagar ändå.
Effekta o Ctc anger samma sak..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Poffar och smällar i pannan tyder helt klart på syreunderskott, inget annat. Dvs. att det är för mycket primärluft och för lite sekundärluft så det blir för låg O2 halt i rökgaserna (syreunderskott) Du skriver ju själv Wodda att det låter som andnöd och sen säger det "poff", det blir en okontrollerad explosion istället för en kontrollerad förbränning och det är förklaringen till att röken går från ena hållet till att i nästa ögonblick gå åt andra hållet med kraft så det skramlar i motdragsluckor och trycker ut rök tillochmed genom den tryckande förbränningsluftfläkten! Det kallas även CO-smällar. I den såkallade eldstaden om du har omvänd förbränning så skall det vara sotigt och tjärigt eftersom det är där gasen genereras (bildas) och det är sekundärluften som skall antända gasen och bränna upp den. I större pannor som jag tidigare nämnde så finns det även tertiär och kvartärluftregister ( två till alltså) Ved Profilen, välkommen tillbaka, det har varit lite "dött" utan dig ett tag! Jag kan ju som i många fall inte hålla med dig nu heller, för om det blir som du skriver att citat "Veden hänger sig i vedmagasinet så att förbränningen avtar eller slocknar för en stund. Då bildas vedgaser i nedre delen av vedmagasinet utan låga" Slut citat. Om veden hänger sig så avtar "bäddtemperaturen" tillsammans med rökgastemperaturen och det börjar ge väldigt dålig effekt och det börjar lukta f-n från skorstenen, det blir för låg förbränningstemperatur, tillslut så kan det inte brinna längre pga. för låg rökgastemp, och är man inte "vaken" och öppnar luckan och "rör om" i veden så lär det slockna efter ett tag och då har man oförbrända vedklabbar i eldstaden. För övrigt så är det inget att bry sig om att det bildas beläggningar i eldstaden i en omvänd förbränningspanna, det skall vara så, annars är det fel, och det funkar som vedprofilen skriveratt det liksom flagnar av vartefter och det lär ju brinna upp. Beläggningen och tjäran är ju rostskyddande, så leverantörerna som påstår att det är bra med tjära i eldstaden har helt rätt.
Nu ni skall ni få höra/läsa.... Förr hade de pannor med inbyggd beredare, nuförtiden med omvänd förbränning så är det väl inga inbyggda beredare, eller?
Jag påstår att livslängden på dessa moderna pannor med omvänd förbränning UB är mycket kortare än kombipannor och allt vad det har funnits med beredare utan acktank. Det beror på att dagens pannor blir kalla mellan de flesta eldningarna, och då blir det sjöblött i konvektionsdelen i pannan, den rökgassidiga rosten tar dom....
Vad tror ni andra? Mycket blev det, men iallafall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

leifa.k Jag tycker att du närmare skall förklara för mig och andra på forumet vad tertiär och kvartärluftregister innbebär när vi andra på forumet talar om småsaklig ved/ pelletseldning.

Förklara för mig exakt vad detta innebär. Jag tror att andra på forumet vill veta det också !!

Mvh Ved Profilen...
Skriv svar