Polen är trots allt en ganska stor producent av pellets så vari ligger felet att göra antagandet att det är stor sannolikhet att den kommer därifrån?
Och helt klart billigare med järnvägstransporter men jag har inte sett någon som transporterat med järnväg -- har du???
Hela transportsystemet är ju uppbyggt för lastbilar och deras möjlighet att frakt gods.
Båt är ju ett alternativ men bulk skall till hamn och sedan transporteras till annan hamn. Därifrån måste det också på något sett transporteras ut till grossister eller kunder -- det görs ej med järnväg. Så flexibelt är inte järnvägsnätet.
Hur får du själv hem din pellets?? Antingen hämtar du själv eller får den hemtransporterad-- oavsett fall måste pellets transporteras och det med lastbil. och ev med personbil. Men hur långt? Det är det som knäckfrågan.
-------------------------------------------------------------------------------------
Först en fråga sen några svar.
Finns det många svenska firmor som lev polsk pellets?
Jag har aldrig sett en pellets transport med båt,eller järnväg det tycker jag är väldigt synd men tyvärr blir det ju så när ekonomerna ska styra.
Pga icke fungerande kollektivtrafik åker jag bil till arbetet.
på hemvägen åker jag förbi Byggmax och hämtar svensk
tillverkad pellets gjord av svensk råvara utan tillsatsmedel
i Vansbro.
Transporten från Vansbro till Västerås är 23 mil
trpt från Byggmax till mig kan jag väl nästan räkna bort,då jag ändå ska hem från arbetet.

Var inte det ganska miljövänligt och bra.

pelletspriset,då vart ju pelletsen ännu billigare och så gör jag ju både miljön och plånboken en tjänst