2:00 /kg för 6mm pinewood pellets

KAN SJÄLV ?
Prima virke

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Flexifuel skrev bla.

Polen är trots allt en ganska stor producent av pellets så vari ligger felet att göra antagandet att det är stor sannolikhet att den kommer därifrån?

Och helt klart billigare med järnvägstransporter men jag har inte sett någon som transporterat med järnväg -- har du???

Hela transportsystemet är ju uppbyggt för lastbilar och deras möjlighet att frakt gods.

Båt är ju ett alternativ men bulk skall till hamn och sedan transporteras till annan hamn. Därifrån måste det också på något sett transporteras ut till grossister eller kunder -- det görs ej med järnväg. Så flexibelt är inte järnvägsnätet.

Hur får du själv hem din pellets?? Antingen hämtar du själv eller får den hemtransporterad-- oavsett fall måste pellets transporteras och det med lastbil. och ev med personbil. Men hur långt? Det är det som knäckfrågan.
-------------------------------------------------------------------------------------

Först en fråga sen några svar.
Finns det många svenska firmor som lev polsk pellets?
Jag har aldrig sett en pellets transport med båt,eller järnväg det tycker jag är väldigt synd men tyvärr blir det ju så när ekonomerna ska styra.

Pga icke fungerande kollektivtrafik åker jag bil till arbetet.
på hemvägen åker jag förbi Byggmax och hämtar svensk
tillverkad pellets gjord av svensk råvara utan tillsatsmedel
i Vansbro.
Transporten från Vansbro till Västerås är 23 mil
trpt från Byggmax till mig kan jag väl nästan räkna bort,då jag ändå ska hem från arbetet. :)
Var inte det ganska miljövänligt och bra.
:idea: Jag kanske kan räkna av reseavdraget för bilen från
pelletspriset,då vart ju pelletsen ännu billigare och så gör jag ju både miljön och plånboken en tjänst :lol: :lol:
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
KAN SJÄLV ?
Prima virke

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

micke_932 skrev:Nu börjar det ta sig, får nog köpa några säckar och se om det går att elda med.
Hej Micke
Har du köpt några säckar och testat :?:
Vi kanske kan få lite faktainfo från säcken,istället för antaganden
och funderingar.
mvh Kan själv :)
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Torsten skrev:Nej jämförelsen är ju "snäll" gentemot pellets.
Eldar man upp pellets innehållande 10 kW enegi så får man inte ut mer värme än 8,5-9 kW i den allra bästa pelletspannan. I en gammal kombipanna kanske man får ut 7,5-8 kW värme.
Förbrukar man 10 kW el i ett direktverkande el-element får man därav 10 kW värme.
Förbrukar man 10 kW el i en Sanyo 123ehn luftvärmepump så får man därav ca. 40 kW värme. (Moderma Mitsubishi och Fujitsu pumpar är minst lika effektiva).
Jo, det där är helt riktigt, men det är däremot, om man pratar om miljöpåverkan, inte rimligt att sätta likhetstecken mellan elektrisk energi och energi kemiskt bunden i biomassa. Det är som med äpplen och bananer - man kan jämföra dem men det finns liksom ingen vettig anledning. Man kan i så fall lika gärna säga att solenergi är miljövidrigt, om du "förbrukar" 10 kWh solenergi får du ju inte ut mer än...vadå, 3 kWh i acktanken?
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Gurr_a
Ungskog

pellets

Inlägg av Gurr_a »

KAN SJÄLV ? skrev:
micke_932 skrev:Nu börjar det ta sig, får nog köpa några säckar och se om det går att elda med.
Hej Micke
Har du köpt några säckar och testat :?:
och funderingar.
mvh Kan själv :)
Jag har testat pellets från Polen. Den sintrar 15 m/m på 2 tim .
Från Lettland sintrar på 5 tim
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: pellets

Inlägg av Roli »

Gurr_a skrev:Jag har testat pellets från Polen. Den sintrar 15 m/m på 2 tim .
:?: :?: :?: Förklara vad du menar....... 15 m/m ??????? menar du millimeter ???? som förkortas mm eller vad avses.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gurr_a
Ungskog

Inlägg av Gurr_a »

Roli skrev:
:?: :?: :?: Förklara vad du menar....... 15 m/m ??????? menar du millimeter ???? som förkortas mm eller vad avses.....
Ja det blev på rostret en kaka på 15 millimter hög o samma bredd som rostret. Detta var ett parti med sand i övriga partier var bra.Detta var från Lettland. Den Polska 8 m.m.med okänt namn är helkass.
Gurr_a
Ungskog

Inlägg av Gurr_a »

Roli skrev:
Ja det blev på rostret en kaka på 15 millimter hög o samma bredd som rostret. Detta var ett parti med sand i övriga partier var bra.Detta var från Lettland. Den Polska 8 m.m.med okänt namn är helkass.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Gurr_a skrev: Ja det blev på rostret en kaka på 15 millimter hög o samma bredd som rostret. Detta var ett parti med sand i övriga partier var bra.Detta var från Lettland. Den Polska 8 m.m.med okänt namn är helkass.
Hur vet du att det var sand? Var det inte bara vanlig östeuropeisk Hardwood (lövsly) pellets från Lettland?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Gurr_a
Ungskog

Inlägg av Gurr_a »

Torsten skrev:
Gurr_a skrev: Ja det blev på rostret en kaka på 15 millimter hög o samma bredd som rostret. Detta var ett parti med sand i övriga partier var bra.Detta var från Lettland. Den Polska 8 m.m.med okänt namn är helkass.
Hur vet du att det var sand? Var det inte bara vanlig östeuropeisk Hardwood (lövsly) pellets från Lettland?
Det är uppgift från leverantören. Och det tror jag stämmer.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Hej Micke
Har du köpt några säckar och testat
och funderingar.
Nej, det har inte blivit av ännu.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hr. O
Ungskog
Kontakt:

Lite om exergi

Inlägg av Hr. O »

Torsten skrev:
Eldar man upp pellets innehållande 10 kW enegi så får man inte ut mer värme än 8,5-9 kW i den allra bästa pelletspannan. I en gammal kombipanna kanske man får ut 7,5-8 kW värme.
Förbrukar man 10 kW el i ett direktverkande el-element får man därav 10 kW värme.
Att jämföra elektricitet och värme så där är att jämföra äpplen med traktordäck lite grann. Elektricitet är en högvärdig energiform och att använda den till uppvärmning är inte alls optimalt. Ett av de absolut största problemet med det svenska energisystemet är ju att vi i så hög grad använder en så högvärdig energikälla som el till att producera värme. Som att skära smör med en motorsåg istället för med en kniv, om man så vill.

Edit: Hm, såg nu att ak redan skrivit nästan samma sak. Nåväl, det förtjänar att sägas två gånger. :)
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Lite om exergi

Inlägg av Torsten »

Hr. O skrev: Att jämföra elektricitet och värme så där är att jämföra äpplen med traktordäck lite grann. Elektricitet är en högvärdig energiform och att använda den till uppvärmning är inte alls optimalt. Ett av de absolut största problemet med det svenska energisystemet är ju att vi i så hög grad använder en så högvärdig energikälla som el till att producera värme. Som att skära smör med en motorsåg istället för med en kniv, om man så vill.
Då är du och ak inne på religionens område och mot sådana föreställningar biter inga fakta alls.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Torsten skrev:
Hr. O skrev: Att jämföra elektricitet och värme så där är att jämföra äpplen med traktordäck lite grann. Elektricitet är en högvärdig energiform och att använda den till uppvärmning är inte alls optimalt. Ett av de absolut största problemet med det svenska energisystemet är ju att vi i så hög grad använder en så högvärdig energikälla som el till att producera värme. Som att skära smör med en motorsåg istället för med en kniv, om man så vill.
Då är du och ak inne på religionens område och mot sådana föreställningar biter inga fakta alls.
Fel tråd och fel forum, men - ak sysslar inte med religion. Jag har bara sagt att olika energislag, med avseende på miljöpåverkan, inte kan jämföras rakt av kWh mot kWh. Jämför med oljeeldning för tydlighetens skull, där får man väl också en "COP" på 0,9 eller nåt. Är det här märkligt eller fel? Förklara isåfall varför istället för att med någon svepande formulering idiotförklara skribenten.

Resonemanget ovan om hög-/ och lågvärdiga energiformer är ju inte heller nånting nytt eller underligt; det sorterar mig veterligen under fysik och berörs inte ens i högre teologiska studier.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Hr. O
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Hr. O »

Torsten skrev: Då är du och ak inne på religionens område och mot sådana föreställningar biter inga fakta alls.
Tja, religion vet jag inte. Termodynamik togs såvitt jag kommer ihåg upp på fysiken. Mer fakta på: http://en.wikipedia.org/wiki/Exergy

Edit: Men vafan också, nu skrev jag i princip samma sak som ak igen. :evil: Jag ska nog byta nick till Hr. Eko.
Skriv svar