Har följt detta forum med stort intresse i väntan på installation.
Nu är min EcoFlex i gång sedan i går eftermiddag och jag väntar med spänning på den första driftstörningen.
Vad jag har förstått på tidigare inlägg så har det funnits de som haft problem med att få matningsslangen att räcka upp till hålet i sidan på pannan, pga att skruven är ganska kort. Det löste mina käcka installatörer genom att höja förrådet, enligt bild.
Visserligen blir det lite högre att tömma i säckarna, men det är ganska lätt ändå, att hiva upp säcken och sen sprätta upp den som på magen på en gris
Jag får återkomma när det börjar köra ihop sig, eller när jag börjar få en normalbild av driftvärdena.
Snygg och luftig installation utan slang mitt i. Det skulle dock vara kul att se hur de dragit rören också. Om bara dina installatörer vet vad de gör skall du väl inte få några störningar. Bara du fyller på med pellets
Skall bli kul och höra mer om vilka värden du har och hur din skorsten ser ut.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Så här ser rördragningen ut, isoleringsmannen skulle tydligen komma i närtid.
Vi får väl se hur det blir med lutningen på slangen, än så länge trillar de på bra de små pelleterna.
Det var lite tjorvigt vid första laddningen när slangen var "oinkörd" och "gummig", men det blev bättre glid när den blev lite dammig invändigt.
Hur som helst tänker jag inte trassla i onödan så länge det funkar.
Vi får väl se hur länge mitt gamla motto håller:
- If I Can't fix it, it ain't broken.
//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Tack för de fina bilderna. Det verkar som du har två säkerhetsventiler eller är det jag som ser fel? En vid ex.kärlet och en vid blandningsventilen. Öppnar de vid samma tryck tro?
Om vinkeln på pelletsslangen inte skulle räcka till kan man väl flytta motorn lite närmare pannan?
Ser även fram emot bilder med isolering när den väl är på plats.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stugsittaren skrev:Tack för de fina bilderna. Det verkar som du har två säkerhetsventiler eller är det jag som ser fel? En vid ex.kärlet och en vid blandningsventilen. Öppnar de vid samma tryck tro?
Om vinkeln på pelletsslangen inte skulle räcka till kan man väl flytta motorn lite närmare pannan?
Ser även fram emot bilder med isolering när den väl är på plats.
Säkerhetsventilen(9bar) på blandningsventilen är för tappvattnet, den andra för värmesystemet(max 2,5 bar),
Jag har en likadan installation hemma, enligt CTC behövs ingen säkerhetsventil på tappvattnet eftersom volymen på VV-beredaren är under 1 liter men jag satte dit en ändå eftersom den hör till blandningsventilen och inte gör nån skada.
Jag hittar dock inget smuttsfilter på inkommande kallvatten men den kanske inte syns på bild ?
Hej tobmannen !!
Det såg fin med ny panna, man blir förtjusa .
Ja jag bara undrar där med ditt förråd.
Varifrån är den tillverka?
och med där luckan vid slutet fas. Det verkar smart att stänga och ta bort skruven utan att tömma hela pellets eller vad är det där annars?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ja jag bara undrar där med ditt förråd.
Varifrån är den tillverka?
och med där luckan vid slutet fas. Det verkar smart att stänga och ta bort skruven utan att tömma hela pellets eller vad är det där annars?
Jag vet faktiskt inte vem som tillverkat förrådet, men jag har noterat att det ser ut att vara exakt samma paket, med panna, skruv, slang och förråd som jag sett i ett annat inlägg här. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c86c6a6058
Så jag undrar om det inte är ett paket som tillhandahålls via CTC.
Tanken med luckan är just att man kan ta bort skruven utan att tömma förrådet, och det fungerar bra. Det som jag kan tänka mig är lite bråkigt är att tömma förrådet om det inte är lite upphöjt som mitt, eftersom öppningen då är så nära golvet.
Tack Schrunken för tipset om smutsfiltret på ingående kallvatten, det hade jag läst om i manualen, men totalt glömt bort att kontrollera.
Det ska bli intressant att höra installatörens förklaring till var det sitter, alternativt varför det saknas.
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Om man köper via Ahsells så har de Mafas förråd. Så det verkar vara en CTC-variant.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag ser några snygga lösningar för att höja ett förråd:
1. Mafa säljer förlängningsben till Micro förrådet ca 85:- /st
2. Bilderna tidigare i denna tråd verkar vara konsoller (finns t ex på Rinkaby se sid 70 för olika storlekar, 500mm för 66:-)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ett par driftstopp har inträffat på grund av den svaga lutningen på slangen, dessa skedde under ett dygn, varpå jag mixtrade lite med lutningen på skruven, sedan dess har det pellat på felfritt.
Tittglaset sotade igen på 2 veckor så jag rengjorde det och väntade på att optovakten skulle börja krångla. Det har dock inte skett, mer än att optovaktvärdena inte är lika stabila som de var i början.
Upp till 700h hade jag inte petat på pannans inställningar mer än att jag använt mig av "minsta framledningsvärme 30 grader" eftersom det var lite kyligt ute och det blev lite rått i källaren.
Installatören hade lovat att komma och göra ytterligare inställningar veckan efter installationen, men blev tydligen lite överbokad så han kom först nu och läste av värdena och småpratade lite grann.
-Eftersom pannan verkade gå lite fett så ställdes pelletsmatningen ner en aning.
-Förmodligen så får jag en 2m skruv och ny slang istället för att lösa slanglutningen.
-Jag sa att jag ville ha smutsfiltret monterat eftersom det står så i installationsanvisningarna. Installationsfirman har tidigare sagt att man normalt bara sätter ett sådant filter om man har eget vatten. Installatören höll dock med om att det var säkrast att montera ett för att säkerställa garantier från tillverkaren.(När jag pratade med CTC var dom lite vaga avseende smutsfiltrets nödvändighet, men att dom rekommenderar att det skall monteras).
-Installatören kommer tillbaka för att läsa av värdena på nytt om ett par veckor, och vi kom överens om att ha pannan nysotad då för att se variationer i värdena.
Dagen efter besöket stängde jag av pannan och gjorde underhållspunkter enligt anvisningar.
Jag håller med andra användare om att det var lite bökigt, men det gick bättre än förväntat. Det är lite tungt att dra viskorna när de är nya, särskilt med tanke på att inte göra åverkan på isoleringen på rördragningen på pannans ovansida.
Asklådan var ungefär halvfull.
Jag bedömer att sintringen var ganska omfattande och var också det svåraste att få bort. (Ändå tycker jag att kavliteten på mina statoilpelets har sett väldigt bra ut) Det var en ganska kraftig skorpa i brännkoppen, framför allt i rörkröken och på själva frammatningsskruven. Tyvärr kunde jag inte demontera primärringen, vilket hade underlättat arbetet, eftersom skruvarna satt något grönjvlgt, och jag inte hade någon kryssmejsel med optimal storlek och vågade således inte ta i för kung och fosterland i rädsla för att förstöra skruvarna.
Det var också lite sot i röret till optovakten.
Avslutningsvis lite data:
Drifttid 700 h
El kwh 26
Pellets h 145
kallstarter 13 (från installation och vid driftstopp pga pelletstjorv)
Varmstarter 405
Pelletsåtgång 30 säckar, men då är veckoförrådet nypåfyllt.
Rökgasanalys osotad panna och innan justeringar av pelletsmatning gjorts:
Rökgastemp 130 grader C
CO2: 10,7%
CO: 324ppm
O2: 9,9%
Luftövers: 1,90
Verkningsgrad: 92,9%
Omgivande lufttemp: 26 grader C
//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Det var installatörens ord, han kanske menade något annat.
Jag är så ny på detta att han lika gärna kunde talat kinesiska, men mätvärdena är tagna direkt från utskriften ur mätutrustningen, så de bör väl stämma.
//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Jag bedömer att sintringen var ganska omfattande och var också det svåraste att få bort. (Ändå tycker jag att kavliteten på mina statoilpelets har sett väldigt bra ut) Det var en ganska kraftig skorpa i brännkoppen, framför allt i rörkröken och på själva frammatningsskruven. Tyvärr kunde jag inte demontera primärringen, vilket hade underlättat arbetet, eftersom skruvarna satt något grönjvlgt, och jag inte hade någon kryssmejsel med optimal storlek och vågade således inte ta i för kung och fosterland i rädsla för att förstöra skruvarna.
//Jesper
Använd 10mm blocknykel underifrån och håll bara emot med kryssmejsel
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Nu är jag ingen expert på just pelletseldning men 10% O2 i rökgasen låter högt tycker jag. Jag kanske gör bort mig här, eftersom jag är vedeldare...
Inte fet blandning, tvärtom... tror jag iaf.
Det blir högre hastighet på rökgaserna med större luftöverskott, leder till hög rökgastemp eftersom gaserna inte hinner kylas lika bra, och det är inte otroligt att höga CO-halter blir en följd. Rökgaserna behöver lång uppehållstid i pannan för att all CO ska förbrännas. Då får du bättre verkningsgrad också...
O2-halten i rökgasen borde väl inte vara högre än cirka 4,5-5 %. Trimma ditåt, det är vad jag skulle säga.
Eller som finnarna lär säga "Inte trypa baara minska luoften!"
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.