Trycklöst....!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Trycklöst....!!!

Inlägg av Nisse_Snik »

Passade på i helgen att sota "Sture" efter ca 40 säckars drift. Stängde av brännaren och väntade 1-2 timmar (ca 50 grader i pannan nu). Sotade och fotade och hostade (har väl inte fått in tekniken ännu :oops: )

Hur som helst så upptäckte jag att det plötsligt var trycklöst i tryckhållningskärlet och att det skvalade lite från cirk.pumpen :?
(trycket under normaldrift ligger på ca 0,9 barÖ.)

Efter sotning och rengöring av brännare, panna, pannrum, pelletssäckar och sist men inte minst sotaren, så tryckte jag på startknappen och brännaren gick igång fint. Efter ett tag steg trycket sakta men säkert upp till normal nivå igen. :?

Är det någon annan som noterat detta fenomen på Era installationer ??

Mvh // Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Detta fenomen uppstår genom att varmt vatten tar upp mer plats än kallt vatten. Därför får du högre tryck i systemet när pannan är varm (säg 80 grader) än när den har sjunkit till 50 grader.

Om det blir helt trycklöst kanske du endera har en alldeles för liten "kula", eller så är den inte trycksatt riktigt från början, alternativt har gummiblåsan gått sönder inne i kulan (tryckbehållaren). Jag antar att du väl åtminstone har 0,2 bar eller nåt sånt vid 50 grader?

Nu framgår det ju inte om du har acctank(ar) att elda mot (Uppdatera gärna profilen).

Ju större volym du har på vattnet i panna och ev. acctankar, desto större volym måste du ha på expansionskärl / kula för att vattnet ska kunna expandera utan att systemet ska börja trycka ur sig vatten vid högre temperaturer.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Skriv svar