Skruvtransportörer

TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag hittade en beg. kärnskruv på blocket, som var remdriven med dubbla A-rep.
Dock varvar den för mycket i nuvarande utförande.

Om jag inte hittat denna skruv på blocket, så hade jag tänkt köpa en ny kärnskruv från Jon på http://www.rotageagri.se.
Dom använder Bevi växlar också.

Jag har haft som mål att inte använda flexskruvar i detta bygge.

Angående startmoment och enfasmotorer, så påverkar nog varvtal, stigning på skruven, och längd, ja alla parametrar hur tung respektive skruv är att dra igång. I dom flesta fall går det säkert utmärkt att använda enfas, men jag vågar inte chansa själv då jag ska ha dubbel kapacitet på denna skruv, så att den kan hålla undan allt som matas ut ur mitt självtömmande bulkförråd med hel bottenskruv.

Om det blir 100% självtömmande får framtiden utvisa :shock:
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Maddaur
Ungskog

Inlägg av Maddaur »

Jag ska fråga honom. Orsaken till att jag går på denna lösning är befintlig planlösning för hus förråd osv. Jag har byggt mitt bulkförråd i 2x2x2 m i befintlig förrådsbyggnad i anslutning till garaget. Mellan hus o garage är gångväg till husets ytterdörr.

Jobbar själv på ett företag som levererar bla skruvar till massaindustrin för flis & bark. Men då snackar vi helt andra dimensioner ....
Janfire Flex 2006, ParcaNorahammar 1981.
Maddaur
Ungskog

Inlägg av Maddaur »

Jag ska kolla med honom. Annars var min tanke en spannmålsskruv med
lägre utväxling. Dom finns att få tag på på blocket. Jobbar själve på ett företag som dimensionerar o tillverkar bla skruvar för massaindustrin. Dom hanterar flis & bark men vi snackar ju helt andra kapaciteter ...
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Maddaur skrev:Jag ska kolla med honom. Annars var min tanke en spannmålsskruv med
lägre utväxling. Dom finns att få tag på på blocket. Jobbar själve på ett företag som dimensionerar o tillverkar bla skruvar för massaindustrin. Dom hanterar flis & bark men vi snackar ju helt andra kapaciteter ...
Skruven som jag köpte på blocket är en spannmåls skruv.
Han som sålde hade kört pellets från ett bulkförråd till ett mindre.
Han påstod att den inte malade sönder hans pellets fast han körde den på 900 rpm.
Jag tänkte varva ner den till ca 50 rpm och behålla remdriften så jag enkelt själv kan varva om den.
Remskivor finns på mitt jobb.
Att skruven fyller ut hela innerdiam. på röret kan vara en nackdel, då pellets kan komma i kläm.

Men då lutning blir ca 30° samt att jag ska göra en lång öppning, så hoppas jag att dom flesta pelletsar ska hamna i röret innan kanten på öppningen kommer.

Återkommer med rapport om den fungerar innan jul.
6" dragregulator
Maddaur
Ungskog

Inlägg av Maddaur »

Ja, jag har varit med att lossa en vanlig flakbil med pellets till ett förråd
med hjälp av en spannmålsskruv. det var ett j-a drag i skruven och vad jag minns så var inte den pelletsen värst söndermald av skruven. Jag har alltså tänkt ungefär som du dvs, spannmålsskruv nedvarvad till lämplig hastighet. Tala om hur det vart när du kört igång. jag ska inte göra min installation förrän till sommaren .
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Spannmålsskruven hade en 1.5kW 4-pol motor som vägde bly längst upp.
Med drygt 900 varv som måste det ha formligen sprutat pellets ur den.
Han som hade den startade och stoppade den med bara en arbetsbrytare för att fylla sitt lilla förråd.

Den har en kona i botten samt en rundstångs korg just nu.
Kommer att dokumentera hela bygget och visa bilder på någon vecka.
6" dragregulator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

TJ skrev: Kommer att dokumentera hela bygget och visa bilder på någon vecka.
Vi ser fram emot lite bilder på ditt kommande "bygge".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Maddaur
Ungskog

Inlägg av Maddaur »

jag känner igen detta med rundstångskorg, vikten och att det var ett j-a drag i skruven ! Vi lossade 5 ton pellets på kanske 1,5 tim effektiv tid.

Ser också fram emot din rapport ! :D
Skriv svar