Varför går tändelementer i sönder?

Mekaniker
Fröträd

Inlägg av Mekaniker »

Torsten skrev:
Icecap skrev:Faktisk har jag funderat på om inte man borde ha en "stor" panna med mycket vatten i och sedan komplettera dragluckan med en tvångsöppnare som aktiveras när brännaren inte kör, då borde självdragskylningen reduceras en hel del och jag kan ha "ackumulator" i pannans stora volym.
Sätt ett dragrelä ovanför skorstensstockens sotlucka som drar upp sotluckan när brännarens fläkt stannar. Så gjorde jag i förra kåken.
Böt ut den tunga sotluckan av gjutjärn mot en 2mm plåt.
Helst skulle man sätta ett spjäll som stängde intaget till fläkten också så fort den stannade.

Jag har i några år gått och funderat på samma sak, min skorsten är "tre våningar" och "hel-sten" och draget är våldsamt...
Detta hus har förlorat mängder? av uppvärmningsenergi via dragförluster i oljepannan/vedpannan sedan 1960
Spjällmotorer finns att köpa, vissa går inte att använda när de reagerar för långsamt
Ventilationsförsäljarna har ju sånt på hyllan, har själv liggande ett par begagnade
Går säkert att bygga ett automat-spjäll som styrs av brännaren...

Den senaste resan tll Tallinn medförde att jag har en KMP-dragregulator (55 euro)som skall installeras i nästa sommar, beroende på resultat så kanske också dragspjäll på oljepannan?
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hans Koolman säljer dessa motordrivna spjällen, Z130- Z180. Borde inte vara så svårt att montera en motor själv till en plc styrning eller liknande.
På en befintlig draglucka.

http://www.koolman.se
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Mekaniker skrev:
Torsten skrev:
Icecap skrev:Faktisk har jag funderat på om inte man borde ha en "stor" panna med mycket vatten i och sedan komplettera dragluckan med en tvångsöppnare som aktiveras när brännaren inte kör, då borde självdragskylningen reduceras en hel del och jag kan ha "ackumulator" i pannans stora volym.
Sätt ett dragrelä ovanför skorstensstockens sotlucka som drar upp sotluckan när brännarens fläkt stannar. Så gjorde jag i förra kåken.
Böt ut den tunga sotluckan av gjutjärn mot en 2mm plåt.
Helst skulle man sätta ett spjäll som stängde intaget till fläkten också så fort den stannade.

Jag har i några år gått och funderat på samma sak, min skorsten är "tre våningar" och "hel-sten" och draget är våldsamt...
Detta hus har förlorat mängder? av uppvärmningsenergi via dragförluster i oljepannan/vedpannan sedan 1960
Spjällmotorer finns att köpa, vissa går inte att använda när de reagerar för långsamt
Ventilationsförsäljarna har ju sånt på hyllan, har själv liggande ett par begagnade
Går säkert att bygga ett automat-spjäll som styrs av brännaren...

Den senaste resan tll Tallinn medförde att jag har en KMP-dragregulator (55 euro)som skall installeras i nästa sommar, beroende på resultat så kanske också dragspjäll på oljepannan?
Vi använder två olika fabrikat på spjällmotorer, den snabbare modellen heter Joventa men tar ändå ca 9 sek. att stänga ett spjäll.
Ibland använder vi tryckluftscylindrar för att få explosions säkra spjäll i sprutboxar, men då måste det finnas en kompressor igång, vilket kanske inte alla vill ha.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Skriv svar