Oljud från Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Oljud från Bioline 20

Inlägg av GunnarM »

Har en nyinstallerad Bioline i pannrummet och är förvånad över hur mycket den låter. Delvis tror jag att det beror på att våra gamla, grova rör i värmesystemet leder mycket ljud, men det brummar på ganska bra även på övervåningen, inte så man vaknar kanske men det tar en stund att somna när den går på... :? Det är narturligtvis svårt att beskriva hur mycket det låter, men är det någon annan som har reagerat över detta? Och vad kan det bero på - konstruktion, installation, fastigheten? Pannrummet ligger i princip mitt under huset mot ena långväggen (vi har två skorstenar).
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
aragorn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 10:40
Ort: Tjörn

Brummar!

Inlägg av aragorn »

Hos oss brummar det som bara den när externskruven går. Verkar fortplanta sig i bjälklaget. Skatt försöka hänga upp den innan vi hamnar på psyket...
Telluspannan F6D, Ecotec A4. 2 Acktankar från Inkasol (special ca 450 liter). CBJ
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hade samma problem med min A4 ända till den dagen jag, av någon anledning,
körde den utan själva plåthöljet påskruvat. Den låter då knappt alls.
Det måste bli någon form av resonans i plåtkåpan som inte är av godo.
Nu har jag löst det med att sätta två gummipackningar vid de skruvar
som sitter på sidorna och en gummipackning samt att jag knappt skruvar
åt den skruven i toppen alls. Då får jag en ljudnivå som inte alls hörs upp
i resterande huset.
Nu vet jag inte om konstruktionen på Bioline är densamma, men det kan
kanske vara värt att testa att köra den utan plåtkåpa...
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Då är det i alla fall inte bara jag som är nojjig ... Jag ska prova detta med att ta loss kåpan (även om manualen säger att man inte ska göra det, naturligtvis). Jag har också kikat på packningen som sitter mellan brännaren och pannan och funderat på om den går att komplettera på något sätt; om det nu är den vägen som vibrationerna tar. Jag är ganska säker på att mitt ljud kommer just från brännaren och inte från externskruven. En annan variant kunde vara att smörja internmotorn; i en tidigare tråd är det några som nämnt detta. Frågan är bara hur man gör - några förslag?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) hade brummande ljud från min externskruvsmotor när den var ny 2004,man höll på att bli galen av oljudet,men fick en ny motor och den var tyst o vänlig, så det har nog varit lite problem med vissa motorer= begär en ny om ni har garantin kvar.(2 år enl k-lagen vid fab-fel,!?)
PS:provade oxå att ta bort kåpa men hjälpte ej i mitt fall.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
eldfast
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 14:30

Inlägg av eldfast »

Hej!
Jag hade liknande problem i omgångar med min A4:a.

En sak att kolla är den lilla gummibussningen som ligger mellan internmotorn och metallbiten som den arbetar emot. På min brännare hade första internmotorn blivit så varm att bussningen hade smält, vilket gav en härlig "metall-mot-metall"-vibration.

Nästa sak är lite okonventionell, men resonanserna som uppstår i plåtkåpan är ett problemområde. Jag har provat att böja kåpan något i längs ner närmast pannan, funkar ibland.

Man kan också öka vikten på kåpan (tunga magneter eller liknande närmast pannan i nederkant) för att ändra resonansfrekvensen.

Gummipackningar (som någon här hade provat) funkar också.

/eldfast
Janne_X
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 16:30

Inlägg av Janne_X »

Jag hade också resonansoljud på min A4. Löste detta genom att köpa ljudisoleringsmatta, svart ca 2 mm tjock, som är självhäftande hos den lokala biltillbehörsbutiken. Skar sedan ut lämpliga bitar och klädde hela insidan av plåtkåpan. Problemet löst !
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Inlägg av Jonte »

Jag har fått olika ljud pga en liten annan grej. Hos mig sitter brännaren så lågt att upphängningsarmen tar i golvet i vissa lägen. Gäller därför att vrida den rätt så att den kommer i hacket som jag huggit bort i pannsockeln. Annars fortplantar siig ljudet lätt via betongen och upp i huset, troligen via murstocken.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Hm ... hos mig har svängarmen vikt sig så mycket att när jag försöker hänga/lyfta brännaren på plats så lossnar den från armen. Jag lyfter brännaren med ena handen (för att den inte ska hoppa av) och håller upp svängarmen med andra, och känner mig ganska fånig på köpet :lol:
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar