Vad får man betala för en panna?
-
- Ungskog
Vad får man betala för en panna?
Har ett gammalt åbäke till panna i källaren som jag inom en framtid planerar att byta ut! Kikat lite på en Nibe Pellux för 21400 på Rinkaby rör. Men vad brukar man få pynta för en panna inkl installation via en rörmokarfirma.
Vad har ni fått betala? Men eller utan pelletsbrännare? Märke osv...
Ung nog att veta allt
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Tja.. jag gav 30´ för en demokörd panna med laddpaket, skruv, brännare inklusive lambdastyrning, rökgastermometer och PC-interface.
Till det tillkom ett rökrör och svordomar när det skar, vinklades och svetsades till dubbelt knä, rördelar från Rinkaby, gasolbrännare (Sivert Powerjet är bara SÅ bra http://www.sievert.se/default.asp?locId ... &areaId=26), lod och sånt samt diverse prylar.. säg 4-5 tusen till.
Bärhjälp för att få in nya & ut gammla pannan kostade några öl
Sen var det bara att börja löda
Utöver det så satte jag in acktankar, gjorde helombyggnad av pannrum inklusive nytt golv med klinker, drog om en massa el osv osv men det ingår ju inte i kostnaden för pannan.
Nu kanske inte denna kostnad är riktigt aktuell eftersom att du frågade om panna och installation via rörfirma... men jag hade inte lött nån koppar sen skolan för 20+ år sen och hade ingen aning om hur pannrum egentligen funkade!
Mycket google, mycket läsande på olika forum och inte vara rädd för att ställa dumma frågor löste det för mig.
/Jörgen
Till det tillkom ett rökrör och svordomar när det skar, vinklades och svetsades till dubbelt knä, rördelar från Rinkaby, gasolbrännare (Sivert Powerjet är bara SÅ bra http://www.sievert.se/default.asp?locId ... &areaId=26), lod och sånt samt diverse prylar.. säg 4-5 tusen till.
Bärhjälp för att få in nya & ut gammla pannan kostade några öl

Sen var det bara att börja löda

Utöver det så satte jag in acktankar, gjorde helombyggnad av pannrum inklusive nytt golv med klinker, drog om en massa el osv osv men det ingår ju inte i kostnaden för pannan.
Nu kanske inte denna kostnad är riktigt aktuell eftersom att du frågade om panna och installation via rörfirma... men jag hade inte lött nån koppar sen skolan för 20+ år sen och hade ingen aning om hur pannrum egentligen funkade!
Mycket google, mycket läsande på olika forum och inte vara rädd för att ställa dumma frågor löste det för mig.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Re: Vad får man betala för en panna?
Demontering gamla pannan och installation av den nya Värmebaronen Star och Viking Bio-brännare med skruv och Mafa 300 liter veckoförråd kostade 60000 kr inkl. moms. år 2006, precis enligt den offert jag innan fick av rörmontören.[/quote]Vad brukar man få pynta för en panna inkl installation via en rörmokarfirma.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Typ 50-60 tusen får man nog räkna med skulle jag tro.
Tänk efter några gånger dock innan du byter ut en panna som fungerar. En ny panna kanske har högre effektivitet o så men man får lite pellets för 50 tusen kr oxo...
Min sotare rekomenderade mig att skaffa en ca 10årig CTC 1100 eller liknande (för typ 2-3 tusen) om min panna skulle tröttna på tillvaron. Men än så länge så funkar den (ta i trä).
Tänk efter några gånger dock innan du byter ut en panna som fungerar. En ny panna kanske har högre effektivitet o så men man får lite pellets för 50 tusen kr oxo...
Min sotare rekomenderade mig att skaffa en ca 10årig CTC 1100 eller liknande (för typ 2-3 tusen) om min panna skulle tröttna på tillvaron. Men än så länge så funkar den (ta i trä).

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Jag tror att det vore bättre att du testade om det går att använda den gamla pannan innan du köper nytt.
Skall du köpa nytt sen så får man rensa pannrummet vare sig du har en brännare i eller inte.
Jag tänkte likadant när jag skulle konvertera från olja till pellets men sen ringde jag en sotare och en installatör och bad de kolla skorsten och panna,de sa att det var inga problem eftersom pannan har körts med bara olja inget annat.
Allt var okej.
Köpte en thermia Bequem 20D med matarskruv pellets förråd 200kg och instalation för 30000:- med rökgassensor från MR Pellets.
Pannan är en CTC 265B från 1967 och funkar hur bra som helst plus om det skiter sig så kan jag elda med ved eftersom brännaren sitter där olje-brännaren satt.
Skall du köpa nytt sen så får man rensa pannrummet vare sig du har en brännare i eller inte.
Jag tänkte likadant när jag skulle konvertera från olja till pellets men sen ringde jag en sotare och en installatör och bad de kolla skorsten och panna,de sa att det var inga problem eftersom pannan har körts med bara olja inget annat.
Allt var okej.
Köpte en thermia Bequem 20D med matarskruv pellets förråd 200kg och instalation för 30000:- med rökgassensor från MR Pellets.
Pannan är en CTC 265B från 1967 och funkar hur bra som helst plus om det skiter sig så kan jag elda med ved eftersom brännaren sitter där olje-brännaren satt.

-
- Ungskog
var i samma sitts men då min panna inte eldats i på 7 år samt så är jag tvungen o sätta rör i skorsten för den var något otät
har precis köt rör stosar islering till skorsten panna brännare skruv förråd
dubelmantlad vv beredare c pumpar,samt lite smått för strax under 40tkr
har precis köt rör stosar islering till skorsten panna brännare skruv förråd
dubelmantlad vv beredare c pumpar,samt lite smått för strax under 40tkr
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
ULMA AB kommer med en ny panna under januari- februari månad och kommer att ligga med ett pris ut till kund på ca 45000 Inkl. moms med brännare. En panna på 20kW anpassad för deras brännare med slinga för varmvatten beredning, inbyggd shuntautomatik och 6kW elpatron mm. 192 liter vatten och med en asklåda på 63 liter och spaksotning. Brännaren har sedan tidigare spaksotning och ett nytt koncept av tändelement som gör att den tänder och brinner fullt ut inom 45-50 sekunder med en startdos på max 100gram. Med stående tuber med turbulatorer. Pannan larmar själv när sotning behövs och asklådan behöver max tömmas 2 ggr per år.
Måtten är 60cm bred, 72cm djup och 120cm hög och en vikt på ca 160 kg.
En konventeringskit finns till gamla Ulmabrännare. Den består av yttre brännarrör, tempstyrning från pannans styrsystem.
Kommer att kosta ca 1500:- inkl.moms.
Enskilt pris på pannan är: 25100:- inkl.moms för den som redan har en ULMA brännare.
En konventeringskit finns till gamla Ulmabrännare. Den består av yttre brännarrör, tempstyrning från pannans styrsystem.
Kommer att kosta ca 1500:- inkl.moms.
Enskilt pris på pannan är: 25100:- inkl.moms för den som redan har en ULMA brännare.
Hej !Brynäs skrev:instalation för 30000:- med rökgassensor från MR Pellets.
Jag är intresserad av vad för rökgassesor du har monterat. jag söker en som klarar 0-1000 gr för ved eldningen.
MVH Gurra
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med tanke på vad som skrevs om Ulma så borde man kunna elda 40 ton pellets innan den asklådan ä full...Karla1 skrev:ULMA AB kommer med en ny panna under januari- februari månad och kommer att ligga med ett pris ut till kund på ca 45000 Inkl. moms med brännare. En panna på 20kW anpassad för deras brännare med slinga för varmvatten beredning, inbyggd shuntautomatik och 6kW elpatron mm. 192 liter vatten och med en asklåda på 63 liter och spaksotning. Brännaren har sedan tidigare spaksotning och ett nytt koncept av tändelement som gör att den tänder och brinner fullt ut inom 45-50 sekunder med en startdos på max 100gram. Med stående tuber med turbulatorer. Pannan larmar själv när sotning behövs och asklådan behöver max tömmas 2 ggr per år.

"det blev ju bara 4-5 dl aska av 312 kg pellets"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd