Pannan bara krånglar!!! Felinställd? står på hög KwH!

Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Pannan bara krånglar!!! Felinställd? står på hög KwH!

Inlägg av Sverker G »

Har sedan ett par månader tillbaka fått en Janfire panna istallerad i kåken. Sen dag ett har det bara varit TRUBBEL med stort T
Jag är själv inte särskilt teknisk och kan väldigt lite om KwH, effekt, höga/låga brinntider m.m.

Återförsäljaren och hans kollega säger hela tiden olika saker så man har ingen aning vem man skall lyssna på.

Nåja, nu till problemen som är aktuella.
1. Pannan står på 23 Kwh. Vi bor i ne kåk som är ca 200 kvm inkl källare som också är uppvärmd. De bekanta jag har pratat med har reagerat starkt över att pannan är så högt ställd och med den effekten skulle man kunna värma flera hus.
Är 23 KwH för högt? vad står era pannor på?

2. Vi får inte ut tillräckligt med varmvatten.
Detta var en av anledningarna till att man höjde effekten från 16 KwH till 23 KwH på pannan. Men problemet kvarstår för att så fort man skall tappa upp ett bad så sjunker temperaturen på pannan (vilker ju är helt naturligt). Men istället för att börja elda så askskrapar den djävlen vilket tar ca tio min vilket gör att pannan hinner droppa till 40C och badvattnet blir iskallt. Har vid varje badtillfälle fått lov att koka upp vatten på spisen för att kunna bada ungarna.
Vi hade förut en varmvattenberedare på ca 250L men den tömde dem. Jag sa att med allt strul som har varit så ville vi ha den kvar, men när de kopplade in den igen och började fylla på vatten då hade alla packningar torkat sönder. Återförsäljaren hävdar att någon ackumulatortank inte behövs då hela syftet med att ha pellets försvinner. Men skall det vara sånt här djävla strul ser jag INGEN anledning till att ha pellets överhuvudtaget!!!

Hittills har detta varit den sämsta investeringen genom tiderna!!! Tacka vet jag direkt el!!!
Varm och gott och inget strul med varmvatten!!!!!
ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Jag är själv inte speciellt bevandrad i detta, men du kan ju ställa om hysteresen lite, få brännare att starta lite tidigare och på så sätt få VV när du vill bada. Jag vet att detta inte är en lösning på ditt problem, men det kan ju vara en tillfällig workaround.
Iövrigt kan jag bara hålla med, 23kW låter väldigt högt. Själv har jag bara ~95kvm + källare(uppvärmd) men jag kör på 11.8kW och det räcker gott.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Hmm, kanske lite mera hus info...
gamla delen av kåken är byggd någon gång på 1800-talet. Renoverat och påbyggt i mitten på 70-talet. Är trevåningar inkl källare och på ca 200Kvm inkl källare....

Köket tar en oproportionelig stor del av uppvärmningen då det är husets svagaste länk. Väggarna är inte särskilt bra isolerade. Kallvattnet brukar frysa vid -25C likaså slangarna till diskmaskin.
Resten av huset som är tillbyggt är däremot bättre isolerat.
ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Sverker G skrev:Hmm, kanske lite mera hus info...
gamla delen av kåken är byggd någon gång på 1800-talet. Renoverat och påbyggt i mitten på 70-talet. Är trevåningar inkl källare och på ca 200Kvm inkl källare....

Köket tar en oproportionelig stor del av uppvärmningen då det är husets svagaste länk. Väggarna är inte särskilt bra isolerade. Kallvattnet brukar frysa vid -25C likaså slangarna till diskmaskin.
Resten av huset som är tillbyggt är däremot bättre isolerat.
Har du/ni alltså - grader i köket om det blir -25 ute??
Isåfall så hade jag personligen lagt mer pengar på isolering än på att byta ut uppvärmningsanordning. Jag kan ha fel, men det känns som ett nästan omöjligt uppdrag för din pelletsbrännare att värma upp både hus OCH VV om du har det så kallt. Jag kan dock förstå att din brännare måste gå med +20kW
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Låter mest som okunniga klantiga installatörer. 25 kW kan nog behövas om det är 25 minusgrader och dålig isolering men idag ska det inte vara minsta problem. Du måste reklamera hela installationen och om inget händer gå högre upp i återförsäljar hierarkin. Har du betalt för en ny anläggning ska den också vara perfekt fungerande.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

ice413 skrev:Har du/ni alltså - grader i köket om det blir -25 ute??
Isåfall så hade jag personligen lagt mer pengar på isolering än på att byta ut uppvärmningsanordning. Jag kan ha fel, men det känns som ett nästan omöjligt uppdrag för din pelletsbrännare att värma upp både hus OCH VV om du har det så kallt. Jag kan dock förstå att din brännare måste gå med +20kW
He he.... ja eftersom vattnet fryser så måste vi ju ha det. Det är kallt som f*n i köket vintertid. Helt omöjligt att vara i köket utan tofflor på vintrarna. So m tur är har vi vedspis i köket så när det är kallt är det vedeldning som gäller!

Har pratat med återförsäljaren om det höga KwH-talet som han förklarade på ett mycket rimligt sätt....
Däremot blev han MYCKET brydd över VV-frågan. Han skulle komma och kika... så vi får se vad han säger...
Skriv svar