Cirkulationspump

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!

Cirkulationspump

Inlägg av Taxen »

Är det ingen cirk.pump till ett slutet system till pannan?I förra huset hade jag öppet expansionskärl och pump,men inte här i det "nya" huset.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Är inte så jättehaj på radiatorsystem men nog borde det väll vara det?
Du har inte kärlet på vinden då?
Det har jag.
deleted
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Snygg bild på pannan i andra tråden, i med pellixen bara :lol:
Är det inte så att det sitter en cirkulationspump bakom frontplåten på pannan, det gör det på vissa CTC kombipannor. Sitter ingen cirkulationspump alls så fungerar det säkert med självcirkulation.
Expansionskärlet är vanligen kopplat till ett rör i toppen av pannan och har inte något med cirkulationen att göra. Till samma rör brukar också den viktiga säkerhetsventilen vara kopplad. Om du inte har kollat det än så ta en ringtrycksmätare och mät lufttrycket i det slutna expansionskärlet, 0,4 kg tryck brukar det vara ca.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kärlet sitter precis ovanför pannan och jag hittar ingen pump nånstans.Det är grova rör till elementen,så det kanske räcker för bra cirkulation :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vet inte om det funkar men kanske värt ett test, ta en skruvmejsel och håll mejseldelen mot ett rör i närheten av pannan, och lägg örat till andra ändan, då kanske du kan höra om det det finns någe ljud från pumpen, nån typ av surrande borde det vara.
deleted
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Jag är ingen expert, men förr när rören var riktigt grova behövdes ingen pump. Vattnet självcirkulerade. Pumparna infördes väl när rören skulle göras tunnare och tunnare för att kosta mindre/ta mindre plats?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Skriv svar