Hur skall jag kapa ?

Skriv svar
ice413
Fröträd
Kontakt:

Hur skall jag kapa ?

Inlägg av ice413 »

Vilket är bästa sättet att kapa en baffel på ?
Skall jag skära av den på längden eller på bredden ?
Jag kan inte stoppa i den som den är eftersom då blir det för dåligt drag i pannan, men jag vill ha den i för att minska förlusterna.
Så här ser den ut.
Bild
Bild
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vare sig du delar en baffelrack på längden eller tvären så kommer rökgasen att svisha förbi den delen av pannan utan att lämmna av särskilt mycket av värmen. Har lagt upp en plan ifall min panna skulle orsaka problem men ännu går det bra med allting i. Optimalt vore att med vinkelslip göra urtag i alla baffelplåtar så att rökmotståndet blir mindre eller att slipa ned alla baffelplåtar till mindre bredd. Näst bäst är nog att ta bort två baffelplåtar, en från varje baffelrack och se om det räcker. Räcker det inte så går det att bort någon baffelplåt till. Med den metoden går ju plåtarna att svetsa dit igen om oljan mot förmodan skulle rasa i pris.
Sämst när det gäller verkningsgrad är nog att bara kapa en baffelrack eller dela den på mitten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Något åt det här hållet då ??:

Bild
Focus ECO-20, Ulma2000
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det borde väl bli bra. Kanske räcker det med färre urtag med det är ju bara att prova.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bridge
Ungskog

Inlägg av bridge »

Troligt är att det inte gör någon skillnad med dess urkapningar, bara extra jobb. Om du inte har den i nu, har du kanske koll på temperaturen? och har du någon referens på draget? ett läge på draglucka? eller ännu bättre, en undertrycksgivare?

Tillverka istället en egen modell med endast en eller två bafflar och prova. bygg på med fler tills draget blir för lågt och det inte fungerar längre, och backa tillbaka ett steg. Kolla med temperaturen så att den inte blir förlåg. vissa säger 90 grader en meter ned i skorstenen, men 150 ut från pannan brukar vara bra.
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

bridge skrev:ett läge på draglucka? eller ännu bättre, en undertrycksgivare?
Motdragslucka är på önskelistan, så det kommer snart, men vad är undertrycksgivare ??

Nu har jag kapat lite, och fått ner rökgastemp från 225 -> 198 som max
Ingen jätteskillnad, men iaf något.

När jag lyfter av slangen till matarröret så drar sig lågan från en tändare ner i röret. Tycker det borde räcka. När brännaren startar och fläkten går igång så är lågan helt normal, varken över eller undertryck. När den fläkten sedan går ner i lågfart(driftläge) så blir det återigen undertryck som drar ner lågan i röret.
matarröret blev inte varmare än 34°
Jag är iaf nöjd att jag fick ner tempen 20° -30°. Hoppas att det gör någonting på effektiviteten/verkningsgraden., samt sparar lite pellets.

Så här kapade jag:
Bild
Focus ECO-20, Ulma2000
Skriv svar