Värme på övervåning

snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Kelvin skrev:Att skaffa en rumsgivare till och sätta på övervåningen och använda en enkel omkopplare för att byta till givaren på övervåningen när man eldar på nedervåningen borde väl vara enkelt?

Oj, det blev en lång mening...


EDIT: Såg nu att det kanske var precis det som Olle skrev i sitt meddelande :P
Ett problem då kan bli att CBJ:n tar en stund på sig att stabilisera sig och hitta sin driftpunkt, den kan nog svaja till rejält om den blir switchad över till en annan innegivare som inte har exakt samma avkända temperatur.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

snillet skrev:
Kelvin skrev:Att skaffa en rumsgivare till och sätta på övervåningen och använda en enkel omkopplare för att byta till givaren på övervåningen när man eldar på nedervåningen borde väl vara enkelt?

Oj, det blev en lång mening...


EDIT: Såg nu att det kanske var precis det som Olle skrev i sitt meddelande :P
Ett problem då kan bli att CBJ:n tar en stund på sig att stabilisera sig och hitta sin driftpunkt, den kan nog svaja till rejält om den blir switchad över till en annan innegivare som inte har exakt samma avkända temperatur.
Hej Kelvin

Jag för står hur du menar, två givare ingen bra lösning..
Synd att CBJn inte tolkar värden utifrån olikheter i givarna ??
Annars skulle det varit enkelt med en vanlig termostat som växlar givare
för att flytta avkänningen till anna plats ...

Som jag ser det teoretiskt med två givare,
Skulle det inte uppstå några problem med två givare

När värmen är på inställt värde på radiatortermostaterna stryper dessa vattenfödet för att öka flödet när temeraturen kallnar i rumet.

Det är fler som har samma problem med värmen i olika våningar.

Fler funderingar i ämnet chuntreglering ifrån flera givare om det är lösbart??

En fråga som jag har är om CBJn justerar den chunten linjärt med värmen eller typ on off
i förhållande till temperatur givarna mätvärden ??

De chuntstyrningar jag jobbat med är av linjär typ som öppnar chunten
mer om tempen faller inne. och minskar när temeraturen närmar sig inställd temeratur.

Nu har jag själv ingen villa med vattenburen värme utan bara varmluft uppvärmt Luftvärmepump, och det skall bli pellets istället för olja som jag värmer med när temeraturen är under -20°C ute , har inga acktankar som spiller värme mm. Förra vintern klarade luftvärmepumpen 100%.
men den var ju ingen kall vinter.

MVH
Ruben
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

snillet skrev:
Kelvin skrev:Att skaffa en rumsgivare till och sätta på övervåningen och använda en enkel omkopplare för att byta till givaren på övervåningen när man eldar på nedervåningen borde väl vara enkelt?

Oj, det blev en lång mening...


EDIT: Såg nu att det kanske var precis det som Olle skrev i sitt meddelande :P
Ett problem då kan bli att CBJ:n tar en stund på sig att stabilisera sig och hitta sin driftpunkt, den kan nog svaja till rejält om den blir switchad över till en annan innegivare som inte har exakt samma avkända temperatur.
Det borde väl inte svaja mer än om man t ex vrider upp eller ner rumsgivaren ett par grader om man bara har en givare?
Om man har t ex ca 21 grader ner och 20 uppe i vanliga fall så kan man ju ställa rumsgivaren uppe på 20 så får man inget stort svaj?
CBJ har väl en inbyggd fördröjning också så att det borde kunna funka.
Skriv svar