Fundering över inslag i tvärsnytt
Hej WoddaWodda skrev:Det pratas ju en del om lambdasond för att styra bränsle / luft förhållandet i pelletsforumet. Skulle det gå att tillämpa även här kanske? Eller vad säger du Olle45?
Vist kommer lamdasonden in i bilden, men det är en lång bit dit,
Det här med förbränningsteknik och ett varför veden betersig på ett specielt sätt vid vissa omständigheter och viss temeratur och har rätt mängd fukt.
Det jag själv har upptäkt år 1973 är att vedgasen brinner långsamt likt gasolens låga, det är något åt det hållet som killen med extra tillflöde av sekundär luft lyckats att nå, men inte behövs någon tryckluft eller några anordningar utanför pannan för att nå till denna förbränning.
Denna typ av förbränning skall kunna ske i moderna underförbränningspannor
Men jag har ingen koll på förbrännings utrymmets utförande om de utnytjar veden till max, en efterbrännkammare med extra sekundärluft för slut förbränningen.
Till ämnet lamdasond som kan optimera rätt mängd förbränningsluft
men jag är inte säker på att sammansättningen av rökgaserna är så jämt samansatta att det stämmer helt med olika typer ved och pellets bränslen
men att det kanske kommer till användning i framtiden om det går att få fram givare med ett större mätområde.
MVH
Ruben