självcirkulation radiatorer

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: självcirkulation radiatorer

Inlägg av Olle45 »

Senast redigerad av Olle45 den sön 11 nov, 2007 04:51, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: självcirkulation radiatorer

Inlägg av Olle45 »

Sandstugan skrev:hur kommer det sig att när jag stängde av pumpen på radkretsen och nu kör på självcirk så sänkte jag pelletsförbrukningen med ca. 50%
Hej
Här finns en liten teori varför det går åt mindre mängd pellets utan cirk pump
Längre period som pellets brännaren står still + att gångtiden kan vara kortare. detta är också en vinst.

Det blir närmare ett lågtemperatur system som utnytjar värmen bättre i systemet efter som inte flödet är så stort utan pumpen utnytjar elementen värmen bättre, en del av de stora förlusterna går ut igenom fönsterytan
kan vara upp till 25% här beroende på temeratur på den varma luften
som går förbi kall glasyta.

Sedan är ju inte effektutaget ur pannan lika stort utan pump = att det går åt mindre effekt att värma. kanske 25% vinst med att flödet inte är så stort igenom pannan.

Detta går inte att utnytja i nyare anläggningar för att de är inte
dimensionerade för självcirkulation.
I nyare anläggningar skulle jag tänka mej att termostat styra cirkpumpen
och kanske någon strypning för att minska flödet.

Det är så också att ingen anläggning är identiskt lika utan här finns ett utrymme att prova sej fram vad som är mest ekonomiskt.

Var bryt temperaturen ligger i varje enskilt hus går bara att prova sig fram.

Man skulle tro att ett lägre värde på chunten skulle ge samma besparing
men det gör den inte.

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Sandstugan skrev: jo, men jag går inte på det där
jag tror att det är något mer som strular än att värmebehovet skulle vara så stort i huset.
Nä, du verkar inte vara lättlurad.

Hur länge har du kört på självcirk? Prova att kör i en vecka och se om inte innetempen sjunker.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej igen

vill rätta mig själv ang radiator i källaren, pannan kan stå på golvet ,men returledningen måste följa källargolvet med fall till pannan för att få självcirkulation
Rörde!! jag till ändå mer??
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

Shakespeare skrev:
jag tror att det är något mer som strular än att värmebehovet skulle vara så stort i huset.

Hur länge har du kört på självcirk? Prova att kör i en vecka och se om inte innetempen sjunker.

mvh
Jag tror det också-
Sätt en termometer i varje rum, så ser du om det sjuker
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:

mvh
Hej
Själv har jag ingen vattenburen centralvärme värmer huset med varmluft.
Men jobbat med vatten buren värme och har erfarenhet av att anläggningar har mycket olika förutsättningar för att klara av uppvärmningen utan cirk pump äldre hus var värmeanläggningen dimensionerad för enbart självcirkulation grövre rör och i viss lutning till och från elementen till pannan rörmockarna var noga med att rören lutade både till och ifrån elementen till pannan. inga fickor skulle få förekomma.
, de älsta vatten uppvärmda hus hade ofta elementen placerade där en kakelugn sått mitten i huset o runt murverket i olika rumen,
Dessa anläggningar saknade helt cirk pump på den tiden.
Slutet av 1950 talet vill jag minnas att brytpunkten är för grövre rör och övergång till klenare rör och cirkpump.

Nyare hus med värmeanläggning med klena rör kan man glömma självcirkulation nästan helt.

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Olle45;

Jag betvivlar inte att självcirk funkar. Vårt hus är byggt så men en del moderna termostater mm gör att det inte funkar 100% längre. Det jag menade var att om man halverar förbrukningen så har man minskat uttaget från pannan och då kommer så småningom också temperaturen att sjunka. Det kanske inte märks direkt pga tröghet i huset.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sandstugan
Prima virke

Inlägg av Sandstugan »

nu har jag bytt pumpen till en mindre , körde förr med en grundfos 25-80
som fungerade alldeles utmärkt med den gamla pannan och oljebrännare
men många säger att den hade för många l/min för behovet

så nu sitter där en grundfos 25-40
skillnaden mellan watt förbrukningen (lägsta hastighet) är gamla 150W nya 25W.

vid första ögonkastet är jag tillbaka till ruta ett md retur/tillopp skillnad på 3 grader.
men nu kanske jag ändå inte kyler av pannan lika fort? får följa det hela en vecka så får vi se.
Skriv svar