Köpa ny panna till gammalt hus?

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Undermatade brännare sägs i det jag har läst vara bättre på att hantera "dålig" pellets
Nja, jag håller nog inte med, det skiftar nog från brännare till brännaren, kan bara tala för egen del och min brännare sväljer i stort sett vad som helst, jag har provat med lika olika pellets och har även haft i en del säckar med fuktskador i, massor med spån, långa pellets, korta pellets, mjuka pellets, hårda pellets och aldrig haft ett enda problem med matningen.

Enligt uppgift ska dessutom min brännare gå att köra på vad som helst från 6-10mm pellets.

Så jag tror det är väldigt olika mellan olika brännare, eller om man ska vara petig så beror det mer på skruven, jag har sett en del skruvar med smalt 75mm plaströr med en sladrig skruv i och där kan jag förstå att det kan bråka, i mitt fall så har jag ett 110mm stålrör med skruv och motor som är väl tilltagna och det är nog mycket där som hemigheten ligger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag har också erfarenheten att en övermatad brännare klarar av att bränna lite vad som helst. Har bland annat eldat motorsågsflis blandat med pellets utan problem. Den svaga punkten med övermatad brännare är själva matningen. Är matningsskruv med 110 mm stålrör standard till Roslagsbrännaren blir man ju riktigt aven-sjuk! Är det skruv med kärna också?

Som helhet ser jag övermatade brännare som en grej man stoppar in i en oljepanna istället för oljebrännaren.
Skulle jag köpa ny panna skulle det nog bli en undermatad typ Ariterm ellet EcoTec.
Det alternativ du blev offererad som innebar en Thermiapanna med KMP brännare förstår jag mig absolut inte på. Känns väl ungefär som Porche med folkvagnsmotor. Ariterm (Thermia) har ju bättre grejer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat att mata min brännare direkt med 3 säckar (fyllt i slangen som matar internförrådet) som hade fått en hel del fukt, tror att det var ung. 60% spån. Jag kollade inte brännvärden men den tuggade och körde utan problem, gjorde ett par starter också och allt helt utan problem.

Jag har även hälld i 4 säckar "ren spån" (mycket vattenskadat) i veckoförrådet bara för att se om något fick "hicka" men jag vaknade till ett varmt hus som vanligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mt4base
Stor entusiast!

Re: Värma gammalt hus.

Inlägg av mt4base »

Håkan S skrev:Sedan är väl frågan om du inte skulle satsa på värmepump om du inte är intresserad av att tillbringa tid i pannrummet. Med alla kostnader för sotningar och nu också brandskyddskontroll varannat år så lönar det sig dåligt att nyinstallera om man inte gör det mesta själv om man jämför med bergvärrme. Också luft till vatten pumparna fungerar bra nu, min granne har en sådan, instalerad och klar ca 85k och den klarar värme och varmvatten förutom de dagar tempen sjunker under -16-17 grader. Mvh HS.
Låter som en trevlig manick din granne satsat på men behöver man inte ha en stor ful anordning på utsidan av fasaden på huset med en sån lösning? Det går nämligen bort för min del då jag tycker det skulle skämma huset bortom all fattning.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Förvisso.... Men om Du får 5-10 referenser som är nöjda så måste väl installatören rimligtvis gjort ett bra arbete hos dessa... Eller ??

Mvh // Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Håkan S skrev:"Laxå verkar vara något som folk tycker generellt är "sämre" Kan inte hålla med, har gått över till Laxå just för att de ger mindre sintring/slagg än Såbi som jag kört med tidigare.
Ser ju direkt om det är mer/mindre skräp i pelletsen då skiten hamnar i sintringslådan efter varje eldning, ser ju också vilken sorts skit det är ganska så bra.

Neova (Såbi) verkar sintra mer än Laxå ja. I övrigt tycker jag de är ganska lika. Neovan är mjukare, inte fel med bionan då kvarnen blir märkbart tystare :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Hmm... Ursäkta mig Snillet, men hamnade Ditt svar verkligen i rätt forum ????

Mvh // Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Nisse_Snik skrev:Förvisso.... Men om Du får 5-10 referenser som är nöjda så måste väl installatören rimligtvis gjort ett bra arbete hos dessa... Eller ??

Mvh // Nisse_Snik
Jo, så är det nog. Ska självklart fråga efter det innan jag beställer något överhuvudtaget.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

mt4base skrev:
Nisse_Snik skrev:Förvisso.... Men om Du får 5-10 referenser som är nöjda så måste väl installatören rimligtvis gjort ett bra arbete hos dessa... Eller ??

Mvh // Nisse_Snik
Jo, så är det nog. Ska självklart fråga efter det innan jag beställer något överhuvudtaget.
Tjena!Bortsett att det står 2-1 till sverige mot tjeckerna inför tredje??????
Vad har du för panna nu......?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

ronald skrev:
Tjena!Bortsett att det står 2-1 till sverige mot tjeckerna inför tredje??????
Vad har du för panna nu......?

Mvh ronald
Pannan som står där nu är nån CTC historia med oljebrännare som samtliga värmepannekunniga dömt ut, både de med och utan vinstintresse i frågan.
//Mattias

kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Har tittat på CTC Ecoflex, Effecta 220c (ecotec bioline 20 brännare + 6kw elpatron) samt nått som hette Värmebaronen (kombipanna som även tog ved tydligen), kombipannan är nog troligen ej av intresse då jag inte vill ha jobbet med ved. Har även tittat på en Thermia som iaf såg snygg ut men är det mer design än funktion?? Sånt är jag misstänksam mot, varför lägga utvecklingskostnader på att få en värmepanna snygg? Som att sminka en gris i mina ögon
Om jag skulle sätta in en ny panna hos mig skulle jag titta på en pelletspanna i följande ordning.

1. Atiterm Biomatic 20+ :D . 2. Janfire NH :D . 3. Effekta 220 :) . 4 CTC Ecoflex :) .
Värmebaronen skulle nog inte komma med :? .
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Håkan S skrev:Med alla kostnader för sotningar och nu också brandskyddskontroll varannat år så lönar det sig dåligt att nyinstallera om man inte gör det mesta själv om man jämför med bergvärrme.
Kan tyvär bara instämma... :(
Om inte värmesystemet är ett riktigt högtempsystem så får du värme motsvarande 3000-4000 kWh bara för sotningskostnaden (ca 1300:-/år vilket inte värmer mycket).. :shock:
Pelletsen verkar även börja ligga snäppet under el/oljepriset så nu ligger kWh kostnaden med vp på 35-50% mindre än med pellets...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Jag jämför driftkostnadmässigt med den oljepannan som står där idag. Kan man räkna på att oljan kostar 12000:-/kubiken? Detta hus äter nog minst 3-4 kubik/år om man ska bo där med komfort. Ska vi istället elda pellets så behöver vi kanske skaffa 8-9 pall (6-7 ton?) till en kostnad av c:a 2500x9= 22500:-, tillkommer självklart el och sotning.

Jag inser att om jag lägger 90tusen på en pelletsanläggning får det läggas med i kalkylen men trots det känns ändå oljan som en dålig affär? Bara oljeeldningen per år borde bli c:a 20-30 tusen dyrare än driften med pellets. Då borde ju pelletsatsningen betala sig efter ett tag?? Kan tänka mig att fördelarna med pellets totalt sett blivit mycket sämre när tillverkarna insett att det finns pengar att tjäna men skulle en elpanna/VP vara svaret på bönerna? Jag trodde det var smart att långsiktigt inte binda sig i ett elberoende? Min utgångspunkt var att de andra energityperna som olja/el knappast kommer bli billigare heller. Blir det kanske så att pelletspriserna kommer utjämna mer mot de andra energisorterna så det av den anledningen kommer bli vansinne att satsa på en ny anläggning med pellets?

Vad menas med högtemp system och jag är nog lyckligt ovetande om vad en sotning kostar och hur ofta det behövs göras - någon som vet så vänligen skriv en rad.
//Mattias

Håkan S
Lärjunge!

Ny panna.

Inlägg av Håkan S »

"Vad menas med högtemp system och jag är nog lyckligt ovetande om vad en sotning kostar och hur ofta det behövs göras - någon som vet så vänligen skriv en rad." Högtempsystem innebär i princip att elementen är så små att du när det är riktigt kallt behöver uppåt 40-50 grader på vattnet i dem för att hålla värmeni huset. Värmepumpar ger som mest 60 gr och du tappar en del på vägen sedan. Eldar du med fastbränsle som pellets räknas till måste skorstenen sotas två gånger per år och vartannat år kommer det till en brandskyddsinspektion där skorstenen och pannrumm inspekteras in och utvändigt. Kostnaden varierar lite men för mig handlar det om över 1000 lappen per år. Om jag istället haft värmepump och bara stödeldat hade jag kunnat få 6 års intervall på sotning och brandskyddskontroll. Å andra sidan mår skorstenen bättre med pelletseldning. Mvh HS.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

mt4base skrev: Blir det kanske så att pelletspriserna kommer utjämna mer mot de andra energisorterna så det av den anledningen kommer bli vansinne att satsa på en ny anläggning med pellets?
Pelletstillverkarna är ju i allmänhet inga filantroper, de kommer att ta så mycket betalt som de kan, precis som alla andra (elproducenter, ex vis - såg nånstans att vattenkraftselen typiskt kostar ~1 öre / kWh att producera). Om pellets blir lika dyrt som el eller olja kommer det knappast att gå att sälja, så det lär inte inträffa. Det troliga är väl att prisnivån följer elpriset på ett eller annat sätt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Skriv svar