Värme på övervåning

pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Värme på övervåning

Inlägg av pekkapikk »

Hej! Har nu en Cbj chyntstyrning till min panna, samt givaren på undervåningen, alla element står på max, så jag sköter värmen med termostaten till cbj, dock så uppstår ett problem när jag eldar i öppna spisen ( kasett ) Det blir varm och gött på undervåningen ( samt att vi spar pellets ) men det blir inte så gött på övervåningen när det är riktigt kallt ute, vad ska man göra???

ska man öka tempen på termostaten till shunten, och sänka termostaterna på elementen på nedervåningen, är det någon som har nåt förslag!!!
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det du tar upp är ju nackdelen med en centralt placerad tempgivare som styr hela huset som dessutom lätt kan påverkas av en annan extern uppvärmningskälla eller ökning av antalet personer i rummet.

Har inget bra tips på hur du skall komma undan problemet.
Då jag själv har samma problematik hemma fast då gäller det källarvåningen som "kallnar" pga att CBJ-givaren sitter på övervåningen.
Provade förra året med att ha givaren på källarplanet men då blev det lite för kallt i vardagsrummet istället (där sitter givaren idag).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Flytta givaren till det rum som är "kallast", alltså har minst extravärme in från fönster, braskaminer eller liknande. Detta måste dessutom vara det rum som kallnar fortast om du stänger av värmen helt! Med andra ord det rum som har största värmeförlusterna.

I det rummet sätter du elementtermostaten på max och låter styrningen se till att det rummet håller tempen... då kommer det att räcka till så att de andra rummen kan styras via elementtermostaterna.

En komplettering som du kanske ska fundera på är en värmeflyttare så att du får upp brasvärmen på övervåningen?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Roli, om du har tur så kanske du har källarens element på egna rör? I så fall så dela den till en slinga med egen pump och sätt en konstanttempsshunt (gärna stölllbar) på den.

Då har du alltid värme i källaren oavsett vad resten av huset styrs till för framtemp.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

joeri91942 skrev:Roli, om du har tur så kanske du har källarens element på egna rör? I så fall så dela den till en slinga med egen pump och sätt en konstanttempsshunt (gärna stölllbar) på den.

Då har du alltid värme i källaren oavsett vad resten av huset styrs till för framtemp.

/Jörgen
Näe, jag har inga element. Hela huset (två plan) har golvvärmeslingor som är ingjutna i bottenplatta resp. mellanbjälklag.
Och båda plattorna matas från samma shunt med gemensam c-pump.......

Blir väl till att flytta givaren till CBJ:n igen och försöka hitta en bättre placering.
Dessutom så får man "brottas" med den tröghet som finns med ingjutna golvvärmeslingor. Men det blir varmt och gott om fötterna trots trögheten. :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! på tal om att värmeförflytta..............
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20954715

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jag röstar på joeri91942:s förslag med rumsgivaren i "kallaste rummet och dess element fullt påskruvade.
Därefter låter du resten av elementen styras med fräscha termostater istället. Jag blev själv förvånad över hur exakta termostaterna faktiskt är. Har billigaste typen som finns och temperaturen håller sig med några tiondelars marginal hos oss.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Roli.... har du ingen möjlighet att bryta iser slingorna för källare och slingorna för bjälklag i två spridarenheter? Om det vore möjligt tror jag att du skulle bli helnöjd med resultatet.

Jag har själv mina element i källaren på en egen slinga och matar ut 30 grader till dom, i badrummet har jag nästan helöppen ventil (gammalt skrotelement som inte kan ta termostat) och där har jag 23-24 grader... SKÖNT på morgonen :-)

Resten av källaren styrs med termostater och där har jag 21 grader oavsett om det är 5 grader kallt så jag har värme på elementen i resten av huset eller om det är 14 grader varmt så jag har kalla element uppe....

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

värmelyttaren från Claes O verkar ju vara en bra grej, men hur gör man för att få värmen till övervåningen?? göra hål i tak/golv eller?? vore ju förstås smart att sätta givaren på övervåningen, men blir det inte så att då mister man lite av finessen då? jag menar eftersom man är mest på nedervåningen, där man även eldar.

ingen som tror på att skruva ner element termostaterna på nedervåningen lite?
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

joeri91942 skrev:Roli.... har du ingen möjlighet att bryta iser slingorna för källare och slingorna för bjälklag i två spridarenheter? Om det vore möjligt tror jag att du skulle bli helnöjd med resultatet.
Inget är omöjligt men det skulle bli en massa extra rördragning eftersom delningen mellan över- och undervåningens slingsystem sker en bit från pannrummet där c-pumpen är placerad. Rör som är inbyggda, jobbigt att riva fram och dubblera...... Dessutom så skulle jag väl få montera ytterligare en c-pump. Den som sitter där nu är ju rätt kraftig i effektförbrukning, 140 W på läge 1.......... Golvvärmeslingor har stort tryckfall = stor pump.

Tror nog att jag skall fortsätta att flytta runt min givare till CBJ:n. HAr nog inte hittat det "kallaste" rummet ännu....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Det var lte olika svar det här, är det nån mer som har nåt förslag??? Kan det kanske vara en idé att sätta givaren i trappen upp till övervåningen? Tar då längre tid innan värmen från öppna spisen når dig = varmt uppe..

Förslaget med givaren på övervåningen och använda elementens termostater på nedervåning, är detta dåt som kan funka, slår dessa av då när man eldar eller???

Som det är nu idag så ligger tempen nedervåning ca 21-22 grader, eldar då i spis, tempen på övervåning ca 18 grader.
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Värme på övervåning

Inlägg av Olle45 »

pekkapikk skrev:Hej! Har nu en Cbj chyntstyrning till min panna, samt givaren på undervåningen, alla element står på max, så jag sköter värmen med termostaten till cbj, dock så uppstår ett problem när jag eldar i öppna spisen ( kasett ) Det blir varm och gött på undervåningen ( samt att vi spar pellets ) men det blir inte så gött på övervåningen när det är riktigt kallt ute, vad ska man göra???

ska man öka tempen på termostaten till shunten, och sänka termostaterna på elementen på nedervåningen, är det någon som har nåt förslag!!!
Hej
Jag har ett tipps på problemet med värme på övervåningen!

Förutsätter att du har termostater på radiatorelementen som kan stänga när värmen är uppe på önskad temeratur i nedervåningen!
När du eldar i kassetten och får tillskotsvärme på nedrevåningen,
sjuntens motorstyrning stänger när temeraturen är upp i nedrevåningen

Här är ett förslag på en lösning ! du monterar in en eltermostat Parallt med termostaten i nedervåningen i övervåningen som ser till att sjunten matar ut värme till övervåningen
termostatventilerna på elementen i nedrevåning skall förhoppningsvis vara stängda i detta läge och öppna i övervåningen.
och sjunten jobbar oberoende av resp vånings temeraturer tills värmen är på inställt värde.

Har du fler frågor i ämnet är du välkommen att fråga.
Inget är för svårt att genomföra.

MVH
Ruben
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Då jag inte är så tekniskt lagd inom detta så måste man fråga. En eltermostat? vad sätter man denna??

Fick ett annat förslag från en polare som jag undrar om nån vet om det skulle funka, kan man, om det skulle bli kallt på övervåning höja värmen på givaren/termostaten och sänka värmen på elementen på nedervåningen med termostaterna på elementen, det är bara frågan om 3 st element. 2 i vadagsrum + 1 st i kök. (sovrummet avstängda )
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

pekkapikk skrev:Då jag inte är så tekniskt lagd inom detta så måste man fråga. En eltermostat? vad sätter man denna??

Fick ett annat förslag från en polare som jag undrar om nån vet om det skulle funka, kan man, om det skulle bli kallt på övervåning höja värmen på givaren/termostaten och sänka värmen på elementen på nedervåningen med termostaterna på elementen, det är bara frågan om 3 st element. 2 i vadagsrum + 1 st i kök. (sovrummet avstängda )
Hej
Läser att du har sjuntstyrning CBJ med en givare
El termostat är en temperatur styrd strömbrytare
och att du har radiator termostater,

Jag förstår vari ditt probem ligger!

När Givaren till CBJn stänger sjunten får du ingen värme i systemet att cirkulera alltså en eltermostat i undervåningen som kan koppla in en extra givare till CBJn som du har monterat på övervåningen som kan styra sjunten med övervåningens temperatur,

Skicka din mail till så sänder jag dej ett tips och en enkel skiss på elstyrningen på en lösning.

Ditt problem är alltså CBJn sjuntstyrningen tillsammans med extravärme i 1 våningen. våning 2 får ingen värme då. sjunten är ju stängd när instäld värme är uppe i första våningen.

Lösning kan också vara att flytta givaren till över våningen, kan vara en halv bra lösning, men ändå tillräckligt bra lösning till ditt värme system.
Och övervåningens teperatur styr CBJn.

Radiator termostaterna stänger vatten flödet igenom elementet när temperaturen är uppe i rummet.

[edit: epost finns på email-knappen /admin]

MVH
Ruben
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Att skaffa en rumsgivare till och sätta på övervåningen och använda en enkel omkopplare för att byta till givaren på övervåningen när man eldar på nedervåningen borde väl vara enkelt?

Oj, det blev en lång mening...


EDIT: Såg nu att det kanske var precis det som Olle skrev i sitt meddelande :P
Skriv svar