Kan min känsla verkligen stämma? De två sista gångerna jag har sotat pannan och rengjort brännaren, har jag upplevt att rostret varit betydligt lättare att rengöra än tillexempel i vintras. Jag misstänker att det beror på att brännaren inte går lika "hårt" nu, när det är sommarvärme ute. Det som oroar mig är om jag inte får upp rätt temp på grejorna. Har "rätt" rökgastemp, 155-165 grader vid nysotad panna och lågeffekt!
Är det någon som har liknande erfarenheter?
En känsla av fukt i rostret?
En känsla av fukt i rostret?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Re: En känsla av fukt i rostret?
Jag märker också ibland att rostret verkar lite fuktigt när man gör rent det. Jag har ca 110 grader vid nysotad panna om det nu har någon betydelse. Att rökgastemperaturen är hög vid osotad panna beror ju på att pannan inte kan ta till vara på värmen p.g.a sotbeläggning, Förbränningstemperaturen måste ju vara samma hela tiden.DavidU skrev:Kan min känsla verkligen stämma? De två sista gångerna jag har sotat pannan och rengjort brännaren, har jag upplevt att rostret varit betydligt lättare att rengöra än tillexempel i vintras. Jag misstänker att det beror på att brännaren inte går lika "hårt" nu, när det är sommarvärme ute. Det som oroar mig är om jag inte får upp rätt temp på grejorna. Har "rätt" rökgastemp, 155-165 grader vid nysotad panna och lågeffekt!
Är det någon som har liknande erfarenheter?
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.