Trasigt tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thias
Prima virke

Trasigt tändelement

Inlägg av thias »

Ikväll när jag skulle sota ur pannan upptäckte jag att övre plåten på tändelementet lossnat.
Bild
Skruven som skall hålla ned elementet mot röret hade lossnat och lödningarna släppt. Plåten låg löst under rostret. Men rostret satt fortfarande som det skulle och var helt.
Bild
Moterade isär brännaren för att se om det blivit några skador, såg bra ut förutom tändelementet.
Bild
Brännaren är bara 1,5 år och redan har jag bytt ut fläkten och fått montera motståndet i kontakten för att förhindra "Fläkt urfunktion" felet. Roster har jag bytt en gång efter ca 7 månader. Jag börjar bli trött på att man inte kan lita på att grejerna håller för normal användning. Än sålänge har VB ställt upp och fixat men man vet inte hur länge dom gör detta. I denna takt är väl brännaren helt utbytt inom ett år.

Får ringa Värmebaronen imorgon för att se om detta omfattas av garantin det borde väl vara 2 års garanti även på brännare, Brännaren är monterad och inställt av auktoriserad leverantör så dom kan inte hävda att jag installerat den fel.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du haft mycket krångel med brännaren under garantitiden så tycker jag du ska kräva att få förlängd garanti av VB, jag menar det finns ju inget som säger att brännaren slutar gå sönder när garantitiden gått ut, tvärtom.

Och tanken med garanti är ju att den ska hålla åtminstone så länge, om den inte gör det så är det rimligt att man åtgärdar felaktigheterna på brännaren och förlänger garantin.

Nu vet jag inte så mycket om vikingen, av det jag läst här så tycker jag att den rent genrellt verkar vara lite "underdimensionerad", men samtidigt så är det många som verkar vara väldigt nöjda så det kanske bara handlar om måndagsexemplar ( så länge det inte är måndag hela veckan så :D ).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har kört med lösa tändelementplattor (som sitter fast med skruven genom brännarröret) i flera år. Jag trodde det skulle vara så, tills jag fick veta skillnaden av VB distriktssäljare som var på besök i förra veckan. Så någon större effekt gällande själva driften tror jag inte det har.

Jag tycker att VB än så länge tar bra hand om sina "krångelinstallationer", även efter garantitiden.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar