Har följt med en längre tid nu här på forument och tagit del av andras erfarenheter, framgångar och misstag..

Nu kärvade det till sig även hos mig..

. Kör sedan 1 år tillbaka med Thermias Biomatic +20D med tillhörande spiral och Varvelmotor. Spiralen är sammanlagt ca 6 m, horisontell i silon med två öppningar därefter krök 90 grader med ca 40 graders lutning fram till fallröret. Nu har spiralen börjat smälla och slå och gå ojämt; kröken i samband med lutningen är antagligen problemet (jag är inte precis ensam om den problematiken).

Jag kom att tänka på att om man skulle ta en extra öppning i början av kröken (utanför silon) så att all "extra" pellets skulle pressas ut där förrän den börjar sin färd i kröken och "uppförsbacken". På så sätt skulle man kanske få en "avlastning" på spiralen och en jämnare gång? Är det nån i panelen som prövat detta eller har synpunkter på arrangemanget? Man vill ju inte såga sönder röret bara för att konstatera att det inte fungerade..
Det kan ju också hända att jag fått skräp i spiralröret eftersom brännaren och spiralen har snurrat på för fullt under tiden för silobygget...

Spiralen har fungerat klanderfritt fram tills nu. Brännaren stannade också för en tid sedan och då hittade jag en kopparrörstump faskilad i brännarskruven. Så allt tycks vara möjligt...