Slipper ha stegen du inte behöver ....

manin
Pannrumstomte!

Slipper ha stegen du inte behöver ....

Inlägg av manin »

...klättrar upp till skorstrn topp och mäta med temperatur om ni skulle vill kolla då och då.

Så var en kille bland med oss på malmömässan där pellets demonstration,
så dök under snack om pellets så han berättade.

Så hans fru tröttnade på att springa alltid till sin ugn för att kolla grader som inte skall kötten vara överhet som flesta ha ugntemperatur stick sitter i. Så Fru hade köpt en så kallas trådlös ugntemperatur vad man kan kallas sa han. Så hon kan sitta och lugn och ro med sin klocka var hon befinner i huset, så hon kan håller koll på den grader.

Då han kom på och "stjäla" fruns ugntemperaturen ( han skratta) och så han monterade den dit ner mindre en meter från topp. och ha den andra klocka satt i pannrum. Då hans frun blev så mumla :twisted:
Men den funkar bra sa han.

Jag var fundersam .... ska leta efter sådan och prova.

Det var smart eller hur annars? han hade inte aning var hon har köpt eller kosta som jag frågade. Så hon köpte ny en till :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Finns på teknikmagasinet och på clas i sjön. Jag köpte på teknikmagasinet den var billigast där.
Jag har min i garaget. Funkar bra
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Smart..... Ska skaffa en snarast!! Vad kostar de????

Det är som jag fattat där man ska mäta rökgastemp (1m ner i pipan). Det andra efter brännaren är inte fullt lika viktigt.

Föresten hut har ni fäst givaren?? Sitter det kvar när sotarmurveln varit där och rakat ur? :?: :lol:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Har hittat trådlös stektermometer finns köpa på Jula
http://www.jula.se/Butik/assets/product ... 3038_b.jpg
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Denna kanske?

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=340632

upp till 150 Grader.. ser ut som en penna..!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Per-Erik skrev:Denna kanske?

upp till 150 Grader.. ser ut som en penna..!
Nej, utan här ska vara http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=340626

Upp till 200 grader !! Och är trådlös på räddvik 25 meter.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Bild

Jo denna tror jag på 1m ner i pipan! Men hur ska man fästa den liila pennan? Någon som provat detta!! Och vad händer när sotaren sotar? Sitter givaren kvar? Framför allt är den trådlös?

79 spänn inte farligt

Bild

:roll: :?:

Vilken stor grej det verkar vara att föra ner i pipan??

249 spänn är ju oxå något dyrare..
:roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Okej, om det är trådlös så och hur lång är avstånd.

HUR?!!!
Med tanke på risk rökutveckling.
Alltså inte bra, men annars !!

vad man kan gör är att gå in på vind och borra hål på stålrör, och det tror inte lätt med murskorsten alltså är olämplig. Och sätt dit med typ som rökgas "skruvplugg" och gör riktig tätning dit och stick in med tempometer.

Eftersom min skorsten är i plåtrör.

Med tanke riske är att lite rökutveckling in på vinden.

När det är dags för sotning så ta bort, det görs bara 3-4 ggr per år så är inte så jobbigt att gå in på vind och ta bort.

Eller nån förslag på bästa sätt?
Senast redigerad av manin den mån 07 mar, 2005 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Om man har ventilationskanaler som jag har i skorstenen kanske man kan hänga in den där och dra en plastpåse över den.
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Professor Kalkyl skrev:Bild

Jo denna tror jag på 1m ner i pipan! Men hur ska man fästa den liila pennan? Någon som provat detta!! Och vad händer när sotaren sotar? Sitter givaren kvar? Framför allt är den trådlös?

79 spänn inte farligt

Bild

:roll: :?:

Vilken stor grej det verkar vara att föra ner i pipan??

249 spänn är ju oxå något dyrare..
:roll:
Den första är inte någon trådlös termometer, utan känselkroppen sitter i änden på metallstaven ut ur "displayen". Det lilla "röret" vid sidan på bilden är ett skydd till metallstaven.

På den andra bilden ser man sändaren (den lilla) och mottagaren. På de som jag har sett så kan man förse den lilla sändaren med en kabelförsedd känselkropp också. Man kan alltså välja om själva sändaren eller kabelkänselkroppen skall "ta tempen".

Hur skulle det annars gå om man skulle vilja ta tempen på söndagssteken i ugnen om man skulle stoppa in sändarmodulen i köttet........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Jo det är klart. Kan det kanske finnas andra lösningar? Och jag vill forfarnde veta hur man smidigt kan fästa tempgivaren. Hur lång är kabeln från termometern?
.///M.V.H Mattias ;)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ett sätt kanske kan vara att placera givaren på en 1 m lång stång/rör som man sänker ned i skorstenen. I änden finns det en "tvärslå" som hindrar den från att fara ned i skorstenen. När sotaren kommer så tar man själv eller han lätt upp stången och sotar.

Sändarenheten får sedan placeras vid sidan av skorstenen.

Om nu sladden från givaren är tillräckligt lång? Äger ingen själv.

Sedan kan man ju undra om denna sändarenhet är speciellt utomhus säker? Det är ju trots allt en fjärrugnstermometer med egen display. Tror inte den bli långlivad i utomhusklimat, speciellt inte uppe vid skorstenen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Kanske kan man förlänga kabel?? Får se om jag skaffar en sån här! Det räcke kanske med en vanlig stektermometer. Vore kul att se tempen en meter i pipan i pannrummet men man kanske inte måste hålla koll på så hårt. :idea: :roll:
Senast redigerad av Professor Kalkyl den sön 06 mar, 2005 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
.///M.V.H Mattias ;)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Sladden på den från teknikmagasinet är 1m.Med själva givaren"som man stoppar i skinkan" är den nästan 120cm.
Jøtul I 520 FL
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Professor Kalkyl skrev:Kanske kan man förlänga kabel?? Får se om jag skaffar en sån här! Det räcke kanske med en vanlig stektermometer. Vore kul att se tempen en meter i pipan i pannrummet men man kanske inte måste hålla koll på så hårt. :idea: :roll:

Humm tror inte det blir så bra.. blir nog för hög dämpning med en längre "sladd" skulle tro att den då ger fel värde..

humm.. kanske man kan Ohm mäta när man har kapat sladden och sen försöka få till samma värde igen med en annan tjockare & längre sladd.. Som borde leda bättre = lägre motstånd..

tempen borde ju fungera som så att vid lägre motstånd = högre temp.. :roll:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar