Har lite funderingar om att, på ett billigt och smidigt sätt "bättra på" självdragsventilationen lite grann. Har väl inga uppenbara ventilationsproblem såsom lukt, imma på fönster vintertid etc, men det skulle nog inte skada att öka på luftväxlingen lite ytterliggare.
Det jag har funderat på att göra är då att sätta in en liten kanalfläkt i varje frånluftsventil (3st), samt en badrumsfläkt på frånluftsventilen (1st) i badrummet.
Kanalfläkten som jag har tittat på är en sådan här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21153205 och badrumsfläkten är då av denna modell: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19250758
Är det möjligt att varvtalsreglera dessa fläktar så att man enkelt kan trimma in ett lite "lagom" varvtal på fläktarna?
Vad tror ni? Är mina idéer förkastliga eller kan det vara något att ge sig på?
Utgångsläget:
Enplanshus på ca 90m2 med källarvåning. Byggår 1954. Tilluftsventilerna i källarvåningen. Frånluftsventiler i innertak på markplan som är dragna till murstocken. Ingen dörr ner till källarvåning, helt öppet alltså. 2st vuxna och 2st barn.
//Highlander
Förbättring av självdragsventilation.
-
- Entusiast!
Förbättring av självdragsventilation.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Ventilation
På din fundering på varvtalsreglening av de småfläktar är att det går, dock till ett högt pris
Det går att köpa en elektronisk regulator men priset på denna överstiger priset på fläkten...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20952951
Och på samma gång får du en fläkt som kvirrar och marrar på låga varvtal
Jag har förbättrat ventilationen i några hus/ bostäder med att sätta en toppventilator på pipan, fördelen är att du slipper ljudet från fläktar inne i huset ( kanalfläktar "snarvlar" en hel del)
Det går att sätta en stor kanalfläkt uppe under yttertaket som sedan får gå ut i skorstenen men jag tror inte sotarmästaren går med på det?
Förutsättningar för att det skall fungera är att alla utsugsventiler är samlade till samma utlopp, var sedan inkommande luftventiler är placerade har mindre betydelse
Det är nödvändigt att utloppsventilerna i respektive rum är justerbara, det för att kunna skapa en riktig balans samt luftströmning åt rätt håll i bostaden. Utgånde luft skall röra sig mot badrum/ WC och kök.
Toppventilatorer är enkla att justera, för det mesta byts spisfläkten ut mot en kåpa med inbyggd reglering för toppventilatorn eller enbart med en varvtalsregulator
Systemet är dyrare men fördelarna är att du inte behöver lyssna på oljud samt att livslängden är vid 15 år
Hittade en internetbutik, finns säkert flere andra
Takfläktar:
http://www.ventilationsbutiken.se/index ... f650a250b2
Varvtalsreglering:
http://www.ventilationsbutiken.se/index ... 5e3634d428
Som reglering rekommenderar jag trafoversionen, håller en mansålder
Det går att köpa en elektronisk regulator men priset på denna överstiger priset på fläkten...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20952951
Och på samma gång får du en fläkt som kvirrar och marrar på låga varvtal
Jag har förbättrat ventilationen i några hus/ bostäder med att sätta en toppventilator på pipan, fördelen är att du slipper ljudet från fläktar inne i huset ( kanalfläktar "snarvlar" en hel del)
Det går att sätta en stor kanalfläkt uppe under yttertaket som sedan får gå ut i skorstenen men jag tror inte sotarmästaren går med på det?
Förutsättningar för att det skall fungera är att alla utsugsventiler är samlade till samma utlopp, var sedan inkommande luftventiler är placerade har mindre betydelse
Det är nödvändigt att utloppsventilerna i respektive rum är justerbara, det för att kunna skapa en riktig balans samt luftströmning åt rätt håll i bostaden. Utgånde luft skall röra sig mot badrum/ WC och kök.
Toppventilatorer är enkla att justera, för det mesta byts spisfläkten ut mot en kåpa med inbyggd reglering för toppventilatorn eller enbart med en varvtalsregulator
Systemet är dyrare men fördelarna är att du inte behöver lyssna på oljud samt att livslängden är vid 15 år
Hittade en internetbutik, finns säkert flere andra
Takfläktar:
http://www.ventilationsbutiken.se/index ... f650a250b2
Varvtalsreglering:
http://www.ventilationsbutiken.se/index ... 5e3634d428
Som reglering rekommenderar jag trafoversionen, håller en mansålder
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Solpaneler 6 kvm
-
- Entusiast!
Tyvärr så är ju inte frånluftsventilerna ihopkopplade utan dom går var för sig till sin egen imkanal i skorstenen. Har ju som sagt inga upplevda "problem" ventilationen utan vill "spetsa till" den lite till och då på ett så enkelt/billigt sätt som möjligt. Vore ju smutt om det med någon/några enkla standardkomponenter gick att i alla fall halvera kapaciteten på fläktarna som jag listade upp. Får väl ta och rådfråga någon elektriker man känner.
Har även tittat lite på lite seriösare F - FTX ventilations prylar, men drar mig lite där för det omfattande arbetet med att få in ett sånt system. Sen så vet jag inte hur lämpligt vårat gamla hus vore för ett sådant system?
//Highlander
Har även tittat lite på lite seriösare F - FTX ventilations prylar, men drar mig lite där för det omfattande arbetet med att få in ett sånt system. Sen så vet jag inte hur lämpligt vårat gamla hus vore för ett sådant system?
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Ariterm PX22
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: Ventilation
Hur menar du?Mekaniker skrev:...Det går att sätta en stor kanalfläkt uppe under yttertaket som sedan får gå ut i skorstenen men jag tror inte sotarmästaren går med på det?
Skall sotaren godkänna om jag sätter en kanalfläkt på kallvinden?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Re: Ventilation
GoForIt Pellets skrev:Hur menar du?Mekaniker skrev:...Det går att sätta en stor kanalfläkt uppe under yttertaket som sedan får gå ut i skorstenen men jag tror inte sotarmästaren går med på det?
Skall sotaren godkänna om jag sätter en kanalfläkt på kallvinden?
I äldre hus gjordes det ibland ventilation i efterskott det på så sätt att man tog hål i mellantaket och monterade rören uppe på vinden och murade fast dom i en befintlig skorstenskanal uppe på mellantaket. (För att slippa ta hål i vattentaket)
Inte bra påfund alls, monteras en för stor fläkt ( tex.spisfläkt) på en sån kanal skapar den undertryck i huset och det sugs in rök via de andra ventilationskanalerna från rök-kanalen uppe på pipans topp.
Därför borde kommentaren inte borde ha kommit i text alls

Man kan montera en toppventilator på en pipa med naturliga ventilationskanaler samt rök-kanaler men då skall alla ventilationskanaler i pipan samlas i en låda av plåt som sedan toppventilatorn monteras på. Rök-kanalerna bör höjas upp ovanför toppventilatorns högsta bygghöjd
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Solpaneler 6 kvm
Solpaneler 6 kvm