Adapter 105mm ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Adapter 105mm ??

Inlägg av Yboss »

Hoj ,jag har tidigare spytt galla över att inre brännarrör å roster ger upp i förtid å jag tänkte höra om någon av er har erfarenhet av den adapter som går att köpa.Jag pratade med VB igår å de sa att de monterade denna i nästan alla äldre pannor !!!! Jag fick absolut ingen info om detta varken av installatören (TÅRTA) eller av VB vid alla tidigare samtal jag har haft med dem ...de har skött sig exemplariskt för övrigt men man blir ju fundersam när man på 1,5 år bytt 80% av brännarfan redan ....hur blir det i framtiden när garantin är puts väck??


MVH Tobias
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vet inte hur det är med resten av delarna men vad jag förstått så är brännarröret designat som en slitdel och man får alltså räkna med att byta ut det med jämna mellanrum.

Annars verkar det mest som om du haft otur, vikingen får ju anses som massproducerad, men rent generellt kanske den lider av samma problem som allting annat som massproduceras, kan man spara 10 öre någonstans så gör man det och då är det lätt att kvaliteten blir på håret så att säga.

Men det verkar finnas rätt många som är nöjda med sin viking så det är nog svårt att svara på.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Använder du en sådan i din panna ?? Adapter alltså :)
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Jag antar att din panna är snarlik min...har du baffelplåten kvar mellan eldstäderna ved/olja ?? Hur har du löst det med luckan till brännaren ,har du kapat upp den befintliga eller har du hittat någon som säljer alternativ ??

MVH Tobias
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Jag beställde en adapter till min brännare men det finns ingen logik i monteringen ;( är det någon som har bilder på sin montering ?? Jag fick två st M8 skruvar och 4st M6 brickor men ingen mont.anvisning ,jag antar att det skall vara sugpassning på detta originaltillbehör men jag förstår inte hur den skall fästas på pannan.


MVH Tobias
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Adapter? Är det den del du sätter på brännaren för att den inte ska peka så långt in i brännkammaren du menar?

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej på dig

jag har en sådan på min panna blev som du :? minst sagt men den runda delen skall monteras mot pannan med en filtring som man limar dit som tätning bulten skall du ha att dra ihopp det hela när du har borat hål iluckan på panan mutter och bricka på andra sidan den runda flänsen eller så gjör du som jag som borade och gängade i flänsen om du vet hur man lägger till bilder så kan du skriva hur jag skall göra så kan jag skicka bilder till dig

mvh
skutte
den som aldrig gör några fel är den som aldrig gör något

vb-bio på diomtopp-88 mafa 720l
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej mindes fel hade inte borat i flänsen tog lite bilder men förstår inte hur man lägger upp dom :oops:
den som aldrig gör några fel är den som aldrig gör något

vb-bio på diomtopp-88 mafa 720l
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Jag är rätt ny med Viking Bio, men läste att VB föreslår att man lossar brännaren (med det inre brännarröret) från det yttre brännarröret, sådär var tredje gång man rengör i brännaren. Det skulle öka livslängden på brännarröret.

Har inte provat (än), - har nån annan gjort det? Nån verkan?
:-/
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

poul skrev:Jag är rätt ny med Viking Bio, men läste att VB föreslår att man lossar brännaren (med det inre brännarröret) från det yttre brännarröret, sådär var tredje gång man rengör i brännaren. Det skulle öka livslängden på brännarröret.

Har inte provat (än), - har nån annan gjort det? Nån verkan?
:-/
Det gör jag varje gång jag rengör brännaren och jag har aldrig behövt byta innerör, men jag har svårt att tro att det skulle ha något samband. Det skulle va om det brukar samlas massa aska och sånt mellan rören i så fall.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Inlägg av hosselompan »

VikingBio:s inre brännarrör är uppenbarligen ett svårgripbart ämne
som diskuterats i många trådar på detta forum.
Det hade varit intressant att se ett seriöst inlägg från Värmebaronen där man
redovisar slutsatserna av sina erfarenheter, ty jag är övertygad om att man
fått en obehagligt hög andel garantiärenden rörande just detta. Påståendet
att brännarröret skulle vara en "slitdel" uppfattar jag bara som ett sätt att
skyla över det faktum att man inte lyckats helt med brännarkonstruktionen.
Min slutsats är att man delvis tagit sig vatten över huvudet med en såpass
liten brännkammare kombinerat med högt effektuttag.
Det finns helt enkelt inga kommersiellt försvarbara rörmaterial som klarar
miljön, speciellt inte om brännaren inte opererar optimalt.

Jag har själv bytt brännarrör efter en säsongs drift, med den mycket vanliga skadan; en bula på sidan av röret.
Vid bytet ändrade jag lite enligt följande:
- modulerande effekt, i st f högeffekt
- rengöra rostret oftare, för att lågan skall få bästa förutsättningar att brinna
framåt och inte träffa brännarröret

Efter detta ser brännarröret ut att må betydligt bättre.

"Förlängaren" har jag haft monterad sedan start.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

poul skrev: VB föreslår att man lossar brännaren (med det inre brännarröret) från det yttre brännarröret, sådär var tredje gång man rengör i brännaren. Det skulle öka livslängden på brännarröret.

Har inte provat (än), - har nån annan gjort det? Nån verkan?
:-/
Tveksam till om det skulle göra någon nytta eftersom jag nästan varje gång (1ggr/vecka) gör detta och jag har bytt 2 rör.
Gör som
hosselompan skrev: - rengöra rostret oftare, för att lågan skall få bästa förutsättningar att brinna
framåt och inte träffa brännarröret
Det verkar göra nytta.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag har iofs inte eldat mer än 12 pallar hittills med min brännare så min erfarenhet är ju måttlig, minst sagt.
Jag tyckte mig se att min VB brännare inte alls klarade av att kasta ut lågan ur röret vid lågeffekt. För mycket mottryck i pannan tänkte jag och låste brännaren till konstant högeffekt. Efter dessa 12 pallar så ser fortfarande brännarröret ut som nytt, ej ens missfärgat förutom strax ovanför rostret där det är en del sot. Antar att det blir vid uppstart.
Min snabba och oerfarna slutsats är att det förmodligen är viktigt att lågan inte får ha sin spetstemperatur inne i röret, utan framför.
Ett rent och helt roster påverkar säkert en hel del, samt att se till så att lågan faktiskt värmer pannan och inte bara brännarröret.
Jag kan säkert ha fel, men det är mina iakttagelser.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Förglömde tala om att jag har denna s.k. adapter, d.v.s. utflyttning av brännare monterad. Har man inte denna i en liknande panna som mig så tror jag att förbrukningen av brännarrrör kan bli kolossal. Det finns ju helt enkelt inte plats i förbränningsutrymmet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar