Pelles kvalitet
-
- Pannrumshärskare!
Pelles kvalitet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Säger ju tyvärr inte allt, det var bara torra tabeller, det vore trevligt om där funnits en liten text som berättade om pelletsen var något att ha, mycket spån ?, dammade den ? brinner eländet ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tyvärr enligt min erfarenhet så visar det sig i dom flesta fall att på fabriken där tester tas så är kvaliteten på pelletsen bra, men efterhanteringen på småsäckarna samt förvaringen och leveransen i bulkbilarna ut till kunden är problemet. Det är där man borde göra testerna. Allt för många leverantörer har för dåligt utbildad personal i bulkbilarna samt så finns det rötägg som snabbt vill tömma bilen och kunden får skiten.
Ett test som är relevant bör ske vid kunden. Där kan även spånmängd i bulkleverans kontrolleras samt hur innehållet i småsäckarna klarat transporter och lagringstid.
Ett test som är relevant bör ske vid kunden. Där kan även spånmängd i bulkleverans kontrolleras samt hur innehållet i småsäckarna klarat transporter och lagringstid.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Märkligt nog, så har man ju dessutom testat pellets från flera av Agroenergis anläggningar separat, men hos Neova bara en trots flera tillverkningsanläggningar.
Statoil har väl heller ingen egen pelletstillverkning..?
Vem säljer den litauiska pellets som enligt rapporten skall börja säljas under sommaren 2007?
Statoil har väl heller ingen egen pelletstillverkning..?
Vem säljer den litauiska pellets som enligt rapporten skall börja säljas under sommaren 2007?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
De som gör testerna får gärna komma hem till mig och hämta pellets för provning.
Håller med Karla1, hämtas provet i fabriken så får nog de flesta bra resultat.
Näe alla energirådgivare som läser här och eventuellt skickar in prover.
Hämta dem hos slutkunden istället för på fabriken.
Då skulle vi få se på andra resultat. Tror inte någon tillverkare/leverantör skulle klara sig utan anmärkningar. I allafall inte nu, annat var det för 7-10 år sedan då fick man pellets som var något att kalla "bra pressad pellets". Man kunde få pellets som efter lagring, bulktransport, inblåsning i förrådet och skruvhantering hade en längd på 65-75 mm (har fortfarande kvar några ex som jag har plockat ut ur mitt luftmatningssystem, satte sig på tvären i sugslangen....). DET VAR BÄTTRE PRESSKVALITET FÖRR och knappast något damm och finmaterial heller....
Håller med Karla1, hämtas provet i fabriken så får nog de flesta bra resultat.
Näe alla energirådgivare som läser här och eventuellt skickar in prover.
Hämta dem hos slutkunden istället för på fabriken.
Då skulle vi få se på andra resultat. Tror inte någon tillverkare/leverantör skulle klara sig utan anmärkningar. I allafall inte nu, annat var det för 7-10 år sedan då fick man pellets som var något att kalla "bra pressad pellets". Man kunde få pellets som efter lagring, bulktransport, inblåsning i förrådet och skruvhantering hade en längd på 65-75 mm (har fortfarande kvar några ex som jag har plockat ut ur mitt luftmatningssystem, satte sig på tvären i sugslangen....). DET VAR BÄTTRE PRESSKVALITET FÖRR och knappast något damm och finmaterial heller....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Saknar/fattiga kommentarer.
Sen för mig att Äfab hade gjort förut med pelletstest, dom var mer detaljer på kommentarer och visa digram. Men jag kunde inte hitta dit.
Jag har köpt en pall Smålandspellets för prova, det står innehållförteckning på säck bland annat energiinnehåll 5,03 kg kWh/kg. Sant? Torrhalt 90% är det för fukt med 10 %? övriga såg grann likadan som andra.
Sen för mig att Äfab hade gjort förut med pelletstest, dom var mer detaljer på kommentarer och visa digram. Men jag kunde inte hitta dit.
Jag har köpt en pall Smålandspellets för prova, det står innehållförteckning på säck bland annat energiinnehåll 5,03 kg kWh/kg. Sant? Torrhalt 90% är det för fukt med 10 %? övriga såg grann likadan som andra.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hmm, blir väl neova i år för min del, får se hur de blir.
Den där testen säger som sagt inte så mycket....
Den där testen säger som sagt inte så mycket....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Har använt Neova tidigare och är mycket nöjd med den. Köpte 10 pallar för ett litet tag sedan, 6 Neova och 4 Derome. Fyllde upp mitt förråd igår med Derome, såg fin och hel ut och luktade gott, MEN fy f*n vad den dammade!
Har sett att många här verkar missnöjda med Neova, men jag har bara positiva erfarenheter än så länge. Dessutom sa killen som installerade och justerade in pannan att han sällan skådat en sådan fin förbränning, som när jag körde med Neova.
Har sett att många här verkar missnöjda med Neova, men jag har bara positiva erfarenheter än så länge. Dessutom sa killen som installerade och justerade in pannan att han sällan skådat en sådan fin förbränning, som när jag körde med Neova.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
På danska hemsida pellets analyser.
http://www.mucdesign.dk/traepiller/firmaoversigt.asp
http://www.mucdesign.dk/traepiller/firmaoversigt.asp
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.