Igår eldade jag för första gången i den nyinstallerade vedex 3300 men gjorde misstaget att använda gammalt virke från huset gammla bärlinor mm som var för grovt , så pannans insynsglas sotade/tjärade igen . Nu undrar jag följande hur får jag bort den fastbrända soten/tjäran lättast från glasen.
Jag vill även veta vad rökgastemperaturen ska ligga på min rörkrökare sa 150-200.
Rökgastemperaturen låg på ca170-180 som mest för att sedan gå ned till ca 130 när pannan uppnått 90grader då den slog ifrån för att inte koka.Den gick endast upp iöver 200 när jag hade pannluckan öppen men då går fläkten på högra hastighet så det var inte så konstigt.
Lite annan fakta skorstenen är ca 6-7m tror jag och det är två kubik att elda upp , provade idag en brasa med bra ved och det brann bättre men jag kunde inte se lågan pga glasen men det blev inte nån högre rökgas för det , och den bryter ju vid 90grader , ska kolla imorgon lite bättre.
Sot/Tjära
-
- Gallringsobjekt
Prova med skrynklat vått tidningspapper som du först doppat i lite av askan som du säkert har fått. Askan har förmåga att lösa upp det fastbrända sotet/tjäran som du fått på glaset och det räcker med att gnugga lätt så du inte får repor.
/Erik
/Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
HejBG skrev:pröva med en tygtrasa och vatten ,,,, det funkar ialllafall på pannan hos farsgubben ...
vet du vad jag misstänker ,,,, du har kanske lite för lite sekundärluft..
Ett bra tips en liten tygtrasa eller hushållspapper
Fukta det och doppa ner trasan eller hushållspapper i askan
det är tillsammans efektivt rengöringssmedel.
Gnid fuktade trasan eller pappret på stället som skall bli rent
upprepa proceduren till det är rent
Mycket gammal beprövad metod att rengöra glas ifrån sot o tjära,
Gammla tider användes även aska när man tvättade i såkallad kokegryta
för tvätten. aska + vatten blir lut och lut fungerar som rengörningsmedel
MVH
Ruben
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Sot/Tjära
Är det problem med luft eller kör du laddomaten på för låg hastighet eftersom att pannan slog ifrån vid 90°??MrMerkel skrev:
Rökgastemperaturen låg på ca170-180 som mest för att sedan gå ned till ca 130 när pannan uppnått 90grader då den slog ifrån för att inte koka.
Va det då pannan stannat som glaset sotade??
Jag brukar spotta litte på glaset o torka med papper, det funkar fint..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tillägg på detta ... askan dom använde för att tvätta med kom från Björkved.....Olle45 skrev:HejBG skrev:pröva med en tygtrasa och vatten ,,,, det funkar ialllafall på pannan hos farsgubben ...
vet du vad jag misstänker ,,,, du har kanske lite för lite sekundärluft..
Mycket gammal beprövad metod att rengöra glas ifrån sot o tjära,
Gammla tider användes även aska när man tvättade i såkallad kokegryta
för tvätten. aska + vatten blir lut och lut fungerar som rengörningsmedel
MVH
Ruben
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumshärskare!